annie_cool

Trådstartare
Hej jag vill ha lite tips och förslag på hur jag ska göra med mitt starka socker sug. Det är svårt och i bland kan jag ta göra desperata saker för att få tag i pengar samt dricka vet att det är svårt men ni kanske kan ge några tips. Hjälp mig tack.


Vill inte få Diabetes

träning samt att gå ska jag ta upp igen.
 
Ät ordentligt lagad mat regelbundet och bestäm dig för att inte äta sockersaker (godis m.m.) förrän du ätit middag. Är du mätt och nöjd lär du inte ha något extremt sockersug och kan lättare välja bort det värsta.

Sedan om du gillar tex smågodis kan du testa att äta nötter istället (förutsatt att du inte är allergisk såklart) eller annat litet gott men nyttigt som det blir att man plockar lite med när man äter det. Ju mer du kan byta ut sockersaker mot icke-sockersaker desto lättare blir det att vänja sig av med det.
 
Jag tror det är viktigt att vara mätt. Ät ordentliga mål och ta en frukt däremellan. Det tar bort det värsta sötsuget, även om det inte dämpar det helt.

Om det är dagtid kanske du kan ta en promenad när du blir sötsugen, för att tänka på annat.
 
Det blir bara värre vill ha cola nu men jag kanske ska få av mamma .Hade jag pengar så kunde jag Köpa men vet ej om jag har på kort.
 
Se till att alltid ha ett nyttigt mättande alternativ hemma, tex goda knäckebröd som du kan gå och knapra på när du är sötsugen. Bestäm att du ska dricka 1,5-2 l vatten (eller citronvatten, inte saft eller läsk) varje dag, det är kämpigt i början när man är van vid läsk och "gott" men ser man till att man har druckit tillräckligt kan visst sockersug släppa också. Var noga med att äta dig mätt på lagad mat, jag sätter LÄTT i mig 200g choklad om jag är sen med lunchen tex... och försök att INTE köpa hem godis och läsk! har man det hemma äter man upp det, är min erfarenhet ;)
 
Frukt är sött och enligt mig sämre alternativ då begäret kvarstår. Kokosfett är helt okej för att stilla begäret. I två kvällar har jag hållit mitt chokladbegär i schack med kokosmjölk xD det funkade med.

Se över kosten. Ät regelbundet, vettiga mellis osv. Mer träning minskar ibland sockersug om man normalt är stillasittande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 966
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 915
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Hajfisk
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp