Hej har fått för högt blodtryck det är första gången och det är mycket högt.Jag är superdålig på att äta frukt och grönsaker. Broccoli kan jag inte ända alls tål inte doften av det. lika så kokta grönsaker blir spyfärdig då.Går en del men kan öka mera alla tips är välkomna och råd.


Vill inte få diabetes´är ju så ung.
Alltså, är det blodtrycket, eller blodsockret som är högt?
 
@annie_cool: Togs blodtrycket av vårdpersonal eller gjordes det hemma? Om det gjordes av vårdpersonal är det bäst att fråga dem hur det ska hanteras plus att jag utgår ifrån att om det var alarmerande högt skulle insatser ha satts in. Gjordes det i hemmamiljö skulle jag säga att det bör göras om på en vårdinrättning.

Högt blodtryck orsakar inte diabetes men många med diabetes har högt blodtryck. Ett högt blodsockervärde hade garanterat följts upp av vårdpersonal.
 
Om du skall få lite tips om grönsaker (även om jag som övriga kanske mer tror att högt blodtryck beror på mer än din kost)...

Välj sånt som inte smakar så mycket o pimpa det med citronsaft eller limesaft! (alltså pressad lime/citron). En väldigt enkel grön rätt är avocado, gröna blad(rekommenderar färdig blandning med lite olika typ rose, mangold, babyspenat, ruccola etc.) squash/zucchini istället för gurka och så klämmer du ut lite lime över det. Köp färdiga kalkonbitar eller skinkbitar att ha till. Lika lätt att ta med till jobbet som att äta hemma. Jag har en annan favorit som sätter god smak på olika typer av sallad -kronärtskocka i marinad (finns bland grönsakskonserver). Dela bitarna i mindre bitar så sätter det jättegod smak! Perfekt att ha ihop med mozzarella eller fetaost o byt ut avokadon mot lite pasta så har du en smarrig pastasallad! Toppa med pesto!

O apropå broccoli, vill du gärna äta det så är broccolisoppa betydligt godare än bara kokt broccoli!(yuäck) Ta ett recept med potatis o lök i så tror jag du faller för det! Om du ändå vill äta kokta grönsaker är mitt bästa tips att ta tillräckligt små bitar o bara äta ihop med annan mat. Så slinker de ner utan att det märks (jag gillar inte heller kokta grönsaker).
 
Läkaren som jag går hos tycker att jag måste tänka på min hälsa vilket är sant . Är överviktigt börjar bli mycket rädd och orolig över min hälsa nu.
 
Läkaren som jag går hos tycker att jag måste tänka på min hälsa vilket är sant . Är överviktigt börjar bli mycket rädd och orolig över min hälsa nu.
Då kanske det är läge att du får hjälp att "hantera" din hälsa (i brist på bättre ord f.n). T.ex genom att besöka dietist och om det trots bra mat och motion inte hjälper göra en felsökning och se om det finns mer som påverkar.
 
Hon tycker att jag ska röra på mig mera och dra ner på läsken.Vilket jag försöker med.Har gått till en och dietist hon tycker samma försöka minska mängden på dricka.Och äta mera frukt och grönsaker.
 
Hon tycker att jag ska röra på mig mera och dra ner på läsken.Vilket jag försöker med.Har gått till en och dietist hon tycker samma försöka minska mängden på dricka.Och äta mera frukt och grönsaker.

Jag tänker som så att är det bara pekpinnar med benämningen "ska" som är den hjälp du får? Det gör ingen människa glad eller får människan att verkligen bli motiverad till en livsstilsförändring. Att förändra sitt beteende kräver mer än bara pekpinnar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 102
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 374
Hundhälsa Hej! Jag har en tik på 11 månader som droppat urin ända sedan vi hämtade hem henne. Vi har kopplat detta till att hon varit valp, icke...
Svar
2
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp