annie_cool

Trådstartare
Hej har fått för högt blodtryck det är första gången och det är mycket högt.Jag är superdålig på att äta frukt och grönsaker. Broccoli kan jag inte ända alls tål inte doften av det. lika så kokta grönsaker blir spyfärdig då.Går en del men kan öka mera alla tips är välkomna och råd.


Vill inte få diabetes´är ju så ung.
 
Hej har fått för högt blodtryck det är första gången och det är mycket högt.Jag är superdålig på att äta frukt och grönsaker. Broccoli kan jag inte ända alls tål inte doften av det. lika så kokta grönsaker blir spyfärdig då.Går en del men kan öka mera alla tips är välkomna och råd.


Vill inte få diabetes´är ju så ung.

Gör något annat med grönsaker än att koka dem? Ånga, stek, grilla, pickla, ugnsbaka... Kokta grönsaker smakar oftast inget vidare, jag äter mycket grönsaker, men sällan kokta.
 
Hej har fått för högt blodtryck det är första gången och det är mycket högt.Jag är superdålig på att äta frukt och grönsaker. Broccoli kan jag inte ända alls tål inte doften av det. lika så kokta grönsaker blir spyfärdig då.Går en del men kan öka mera alla tips är välkomna och råd.


Vill inte få diabetes´är ju så ung.
Håller med @Mabuse om att det finns många sätt att laga grönsaker så att det blir jättegott. Broccoli stekt i olivolja med hackad vitlök till exempel, så gott! Eller halverad spetskål som stekts långsamt i ugn med olja eller smör och salt.

Äter också mycket grönsaker men sällan kokta. Det skulle vara fryst majs då som jag sjuder med lite salt.
 
Hej har fått för högt blodtryck det är första gången och det är mycket högt.Jag är superdålig på att äta frukt och grönsaker. Broccoli kan jag inte ända alls tål inte doften av det. lika så kokta grönsaker blir spyfärdig då.Går en del men kan öka mera alla tips är välkomna och råd.


Vill inte få diabetes´är ju så ung.
Fast du lär ju knappast kurera rejält högt blodtryck genom att äta grönsaker?!

Men om du nu är på grönsakslinjen... hur är det med gröna blad? Typ de man köper färdigsköljda i påsar. De är många gånger mycket nyttigare än kokta grönsaker.
 
Det är som kugghjulet i det hela jag har svårt med nästan alla grönsaker ovan sett vad det är. Det ända som jag gillar är Tomater och gurka. Jag har svårt andra saker,
 
Till Frukost te och mackor med en tomat.
Lunch ofta blir det en matlåda som jag har lagat .
Samma som till lunchen .
 
Till Frukost te och mackor med en tomat.
Lunch ofta blir det en matlåda som jag har lagat .
Samma som till lunchen .

Vad för sorts mackor? Vad för sorts lunch? Vad för slags middag? Mellanmål? Hur är det med onyttigheter som chips, läsk, godis etc?

Du får specificera dig lite mer.
 
Jag lagar mat ofta blir det husmans kost. det kan vara allt i från köttbullar och potatis och sås. pannkakor. Mackor är av fullkorn köper ofta det.Inte Chips äter inte det inte gillar inte det. kanske om jag blir bjuden. Glass äter jag bara på helgen läsk har jag dragit ner lite . Till En flaska i veckan och resten är det Loka Crush.
 
Men vad säger läkarna nu då?
Du har ju skrivit om diverse andra problem (hormoner?) som du fått råd att kolla upp, tänkte om det kanske hör ihop.
Är det akut högt finns medicin, men i längden måste man ju komma åt grundproblemet.
Och för det behövs kontroller, skulle jag tro.
 
Det behöver inte vara maten som är boven, det kan ju vara stress. Och visst hade du problem med mensen också? Man behöver inte vara i riskzon för diabetes bara för att man har högt blodtryck.
 
Jag tycker inte att det låter som någon alarmerande dålig kosthållning, det kan finnas många andra anledningar. Som @GotAsecret skriver, vad säger din läkare om ditt blodtryck? Är det vid ett enstaka tillfälle som du legat högt, eller är det en trend?
 
Träna något som höjer din puls rejält några gånger i veckan. Detta bör du nog kolla med läkaren först om du har jättehögt blodtryck då det kan vara farligt att sätta igång med om man har skyhögt blodtryck. Du kan se över dina portionsstorlekar om du äter mycket när du äter. Husmanskost är ganska energirikt. Gillar du frukt och bär så är det ju perfekt att äta det denna tiden på året. Du kan också tänka på att äta mer kyckling t.ex som har högt proteininnehåll och inte så mycket kolhydrater. Tänk på vilket fett du använder när du lagar mat det finns oljor som är nyttigare än smör och margarin t.ex.
 
Rör på dig mer. All kroppslig aktivitet i all form är till godo.
Gå och lägg dig en halvtimme tidigare. Ät ingenting på stående fot. Tugga varje munfull några extra gånger. Drick bara kranvatten.

Och rör dig lite till.
 
Hej har fått för högt blodtryck det är första gången och det är mycket högt.Jag är superdålig på att äta frukt och grönsaker. Broccoli kan jag inte ända alls tål inte doften av det. lika så kokta grönsaker blir spyfärdig då.Går en del men kan öka mera alla tips är välkomna och råd.


Vill inte få diabetes´är ju så ung.

Blodtrycket påverkas av så mycket mer än det vi äter, t.ex. mängden motion, stress och allmän livssituation. Motion är den största faktorn, så om du idag är rätt stillasittande eller mest rör dig i lugnt promenadtempo så ska du lägga till 30 minuters aktivitet per dag som gör dig lite flåsig, t.ex. rask promenad, jogging, gympa, osv.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
25 102
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 374
Hundhälsa Hej! Jag har en tik på 11 månader som droppat urin ända sedan vi hämtade hem henne. Vi har kopplat detta till att hon varit valp, icke...
Svar
2
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp