S

semlis777

min katt har börjat att tappa håret ovanför ögonen och blir helt naken där,i tussarna som hon tappar så är det pricies som mjäll i botten. vad kan detta vara???
 
kan vara infeksjon eller nån form av löss.
ring veterinär å hör med dom,du måste antagligen behandla det med nått medel
 
Hej!

Tänkte på att det kan vara ringorm...är det inne - eller utekatt?
Annars är en idé foderallergi.....men ring vet. och få en tid så slipper du vara orolig :)

Lycka till med kisen, vi håller tummarna att det inte är nå´n fara!

Mvh C + Gänget
 
den är både ute och inne,kan katter få ringorm??? vart får dom ringorm i från???
 
Katter kan få ringorm.
Du kan ju se om det är
andra katter i området
som visar liknande symptom.
Jag rekommenderar att du
går till vet. innan det uppstår
sekundära bakteriella infektioner.
 
Den lille kisen vi fick hit hade fått ringorm genom en obalans i hudfloran......men det är väldigt smittsamt så har din kise kommit i kontakt med en annan katt med ringorm så....

Ringorm är dock inget farligt och går över av sig själv, tar bara längre tid, om du vill hjälpa din kise på vägen så kan du använda Program vet., bada i Fungoral schampo och badda med Jodopax (det kan nämligen klia som attans på kisen)

Mina kisar blev alla smittade och sen smittade de mig i sin tur :crazy: Det var inge kul alls....kliade som attan...

Men ringorm lämnar ganska så distinkta tecken, ring med ljusare lite rödaktigt hud inuti, och ser du inte det på din kise så rekommenderar jag en tur till vet. för att utesluta allergi osv.

Lycka till med kisen!

Mvh C + Gänget
 
jag t'nkte att det kanske också kan vara ng kattsnuva för att hon nyser,men tappar dom hår då? hon är nämligen vac mot katt snuva.hur märker man om katten har smittat en med ringorm? sätter det sig på något spec ställe på kroppen? vi har en annan katt oxå som hon liker med ofta och han har inte något liknande som hon,men jag ska beställa tid hos vet på måndag. :)
 
Gå till veterinären, min ena perserhona fick en stor naken fläck i nacken och mjäll lite här och var. De visste inte vad det var, men hon fick en kortisonspruta sen var det bra.
Fluff
 
Ringorm är alltså ingen mask (orm) utan en obalans i huden....det kan komma var som helst anar jag men dyker upp på de ställen där du har katten när du kelar...ser ut som ett O ungefär...

Vår vet. sade till mig att ofta är det så att smittspridaren av ringorm inte har några symtom....det kan vara så att det isf är din hane som bär på ringormen......att katter skulle tappa päls vid kattsnuva är inget som jag har hört...

Lycka till med vet. besöket, vi håller tassar och tummar för er! :)

Mvh C + Gänget
 

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 858
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Sassy
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 688
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp