B

**BORTTAGEN**

Hur får jag med mig mitt goda ledarskap upp på hästryggen?? Hur får jag hästen att lita på mitt omdöme även när jag sitter på? Alla tips tas tacksamt emot! :bow:
 
Menar du en inriden häst eller en oinriden häst.
En ung häst eller en gammal häst. Det finns nämligen vissa skillnader.
 
Ja, det är garanterat över mitt kunnande, men om jag tänker det lilla jag kan, så är det att kräv inte så himla mycket, sitt in ditt sto, rid henne lite och låt henne sedan vara ifred och mogna, jag skulle anta att det också kommer an vilken ras det är. Men om du inte kan föra det att du är god ledare från backen till ryggen så är hon antagligen inte mogen.Gör nåt och låt henne vila, gör nåt och låt henne vila. I den ordningen.
 
Japp, det är jag igen... Här testar vi allt! :D Alltså jag har ett varmblodssto som blir fyra år nästa år, hon är inriden och säker på ryttare och så men inte särskillt utbildad. Hon är istadig som få när jag ska rida, jag kommer inte ifrån gården utan att hon konstrar genom att stanna, backa och stegra sig. När jag väl har kommit en bit hemifrån så brukar det gå kanonbra. Jag kräver knappt något alls av henne när jag rider, vi lunkar mest omkring i skogen. Det enda jag kräver är att hon går framåt... :crazy:Jag tycker att jag har ett fastställt ledarskap på marken, hon följer mig utan större problem, hon springer inte över mig, går alltid bakom när jag leder m.m. Hon är en väldigt problemfri häst så länge jag inte rider... Undrar bara om någon här har några tips... :bow:
 
Ställ av henne, låt henne gå o skrota lite och börja sen om från början... så tycker jag i alla fall. :)
 
Jag kan slå vad om tusen kronor om att om du ställer av det där stoet i 3 månader och sen börjar rida henne så är hon inte längre isstadig. 1000 kronor. :D
 
Något som jag brukar göra.

Ut och promenera med henne i skogen, i stället för att rida.

Träna att gå med henne i olika positioner jämfört med dig:
- bredvid
- lite framför
- helt framför

När du rider t.ex. i skogen. Lämna över "bestämmandet" till henne. Visa att du litar på henne också.
 
Ja, jag har slutat rida henne, så nu skrotar hon mest i hagen med sin polare! :smirk: Ska testa med lite promenader och lite tömkörning kanske. Men ridningen får vänta ett tag... Tack för tipsen jag fått hittils! :banana:
 
Travare som stegrar med rytare på ryggen brukar ofta har ont i ryggen...
 
Travare som stegrar med rytare på ryggen brukar ofta har ont i ryggen... :angel:
 
Hon har inte ont i ryggen. Jag kontrollerar det varje gång innan jag rider...
 
Hon har inte ont i ryggen. Jag kontrollerar det varje gång innan jag rider...
Det är fullt möjligt att du som lekman inte kan avgöra det. Det där vet Lil-sis allt om. Gå in och läs på Sammetsmule om hennes vedermödor med Ponnyn. Ponnyn visade sig ha ischias, och det var minsan inte lätt att hitta.

Det finns mycket att lära om unghästar från den dagboken.
 
Men om hon skulle ha ont, varför går hon då så jättebra när man väl har kommit en bit hemifrån????? Borde hon inte konstra hela vägen då?? :confused:
 
Det är mycket vanligt att smärtor "värmer ur" efter en stunds arbete. Särskilt sådana som har med proteinbrist att göra då de ju sitter i musklerna.

Alla vet ju att även om man har träningsvärk efter ett hårt ridpass dagen innen, så brukar det gå bättre bara man "kommer igång".
 
Hur kan hon få träningsvärk av 20 minuters skritt??? Jag brukar longera henne en stund innan just för att hon ska vara uppvärmd innan jag sätter mig på henne... Och detta med foder tänker jag inte gå in på här heller, hon lider inte av grav proteinbrist!
 
Hur kan hon få träningsvärk av 20 minuters skritt???
Det kan hon få av att bära ryttare, lättare utan sadel, särskilt om hon har proteinbrist. Fast då är det inte träningsvärk, utan muskelvärk p.g.a. att muskler bryts ned av arbete om det saknas protein.

hon lider inte av grav proteinbrist!
Det behövs inte en grav proteinbrist för det, utan det räcker med en lindrig proteinbrist under ett skede då hästen skall bygga upp muskler för att hästen skall få muskelvärk.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
415
Senast: MJLee
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Mat Hallå alla Malmökännare! Var kan en äta en god middag tidigt på kvällen, någorlunda nära stationen? Gärna något lugnt ställe, ska...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: Kaching
·
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp