Enkel, god bjudmat (vego eller fisk)

Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller fisk som bas.

Söker även edter tips på enkla men goda efterätter (som gärna kan förberedas innan) som kan bjudas på vid samma tillfälle.

Hit me!
Inkokt lax är gott och väldigt enkelt, men ändå lite ovanligt. Går att göra med röding också, om man vill.

Risotto, potatissallad, stuvad potatis funkar till. Eller kokt potatis, någon grön grönsak (broccoli/ärter/ärtskidor/gröna bönor/sparris) och hollandaise.
 
När bonusdottern fyllde år ville hon ha potatis- och purjolökssoppa. För att ”lyxa till” det hade vi olika sorters bröd till. Hembakat ”slätt” bröd, vitlöksbröd och ett bröd i ugn med smält ost mellan skivorna. Det var väldigt uppskattat av alla gäster.

Gott! Jag tycker enkla släta soppor också lätt lyxas till med olika valfria toppings. Små skålar med klippta örter, tunnt skivad purjolök, olika frön, nån god olja och/eller balsamico, finhackad chili, egengjorda vitlökskrutonger, stekta kuber av halloumi, rivet citronskal, riven parmesan eller annan ost, kanske creme fraiche eller yoghurt. Äter inte fisk så vet inte vad som skulle funka om man vill ha det.
 
Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller fisk som bas.

Söker även edter tips på enkla men goda efterätter (som gärna kan förberedas innan) som kan bjudas på vid samma tillfälle.

Hit me!
Bjöd @Wingates på thai fish cakes förra veckan. Mycket enkelt, och alla gillar det. Men det smakar lite chili så kanske inte för de känsligaste.

(Valfritt men bra som bulk) Koka lite glasnudlar och spola med kallvatten när de är klara
Förväll 150 g haricot verts. Skär bort ändarna, skär resten i skivor (knappt 0,5 cm)
Lägg ca 3-500 g blandad lax och vit fisk (billigaste vita fisken duger fint, 1/4 lax eller mindre räcker) i en matberedare.
I med ett ägg
Krydda med 2-4 msk röd currypasta
Strimla 5-10 färska eller frysta limeblad och häll i (överskottet håller minst ett år i frysen)
Stänk fisksås över (2-5 tsk)
Kör tills hyfsat grovmalen färs. Helt ok om den inte är jämn.
Blanda med skuren haricot verts

Gör biffar om ca 5 cm i diameter och stek i olja. Börja med en liten provbit för att se om det behövs mer currypaste eller fisksås.

Servera med isbergssallad, böngroddar, fint strimlad kål och/eller valfria substitut. Extra chili för den som vill.

Det behövs någon form av syrlig dippsås. Många finns färdiga, man kan också inspireras av https://www.google.com/search?clien...FBAIHTLZAT8Q1QJ6BAg2EAI&biw=360&bih=723&dpr=3

Äts såhär;
Ta ett salladsblad, i med en fish cake, tillbehör och sås. Rulla ihop och njut.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 781
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 146
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 276
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp