Hjälp! :'(

Youmeoh

Trådstartare
Egentligen borde det finnas en kategori med "ägarhälsa" :angel:

Både jag och killen håller på att bli förtvivlade! Vår lilla kattdam har satt igång igen att jama och skrika hela nätterna. Tror inte hon sover många sekunder och det får inte vi heller göra på grund av det här :cry:
Har provat att stänga in henne på toa tillsammans med mat- och vattenskålarna, men det hörs ändå in till sovrummet.
Både jag och killen jobbar på dagarna, men försöker hålla igång henne och busa då vi är hemma i hopp om att hon ska sova hela natten.
Hon har varit lugn någon vecka nu, men började igen igår kväll. Sist höll det i sig några veckor :cry:
Vi misstänker att det rör sig om löp, men vill inte sterilisera eller kastrera. Kan det hjälpa med Ppiller? Bara för att få bort beteendet? Hon är en innekatt, så hon ska då inte ut och träffa några karlar, så av den anledningen behövs det inte :p
 
Sv: Hjälp! :'(

Antingen kastrerar du katten eller så står du ut med löpskriken.
Tyvärr är p-piller ingen bra lösning i längden eftersom det kan ge tumörer.
 
Sv: Hjälp! :'(

är det en raskatt du har? som du planerar ta kullar på,, kanske därför du inte vill kastrera? annars e de lämpligast enligt mig. för alla skull.
 
Sv: Hjälp! :'(

Nä, raskatt är hon inte, men jag vet inte hur jag vill ha det med ungar i framtiden. Skulle kanske vara roligt med nån kull :) Har dock övervägt kastrering om inget annat skulle hjälpa. Sover hellre om nätterna än tar en kull kattungar efter henne. Men hur skulle vi överleva nätterna fram till ev. kastrering? :cry::crazy:
 
Sv: Hjälp! :'(

Så är det att ha fertil hona. För er del blir det ingen sömn, för hennes del viktnedgång, stress, risk för livmoderinflammation osv.

Alla inblandade parter mår bäst av en kastrering snarast möjligt.
 
Sv: Hjälp! :'(

Men hur skulle vi överleva nätterna fram till ev. kastrering?

Enkelt, avbryt löpet med p-piller ( tar 3-5 dagar) därefter kastrera. 3-5 dagar överlever ni. Kunde jag överleva över 2 veckors löp med ena honan så klarar ni nog några dagar. Ungar anser jag inte du bör ta, finns ju en uppsjö av kattungar ( stora som små) , i katthem eller förvildade som folk inte ens bryr sig om. Kanske bör vi ta hand om dessa först.
 
Sv: Hjälp! :'(

Så är det att ha fertil hona. För er del blir det ingen sömn, för hennes del viktnedgång, stress, risk för livmoderinflammation osv.

Men dom där biverkningarna stod ju under "extremt ovanliga" på bipacksedeln :confused: Om du menade att hon skulle få dom problemen av ppiller..?



Kl

Har fått hem ppiller nu, så vi ska testa det. Fungerar inte det så får det bli kastration.
Men nu har det dykt upp ett till litet problem :crazy:
Veterinären sa att det gick att börja ge direkt (mitt i löp), men på bipacksedeln står det att man ska vänta till fem dagar innan beräknat löp och inte ge mitt i :crazy:




Trött och lätt förvirrad...
 
Sv: Hjälp! :'(

Men dom där biverkningarna stod ju under "extremt ovanliga" på bipacksedeln :confused: Om du menade att hon skulle få dom problemen av ppiller..?

Sorgligt nog så har jag upplevt det som relativt vanligt, en hel del här på Buke har tyvärr varit med om det. :(

Ang. avbryta löp mitt i har jag ingen större koll, jag har och kommer aldrig använda p-piller på mina djur. Kastrering är snällast, säkrast och bäst för alla om man inte ska avla på sitt djur och jag tycker kattaveln bör strypas rejält.
Men jag skulle tro att det kan stå så på förpackningen bara för att det inte kan garantera att honan inte blir dräktig om man börjar ge mitt i, tror inte det är någon fysisk fara med det.
Hoppas ni får sova nu och kissen får lite lugn och ro själv. :)
 
Sv: Hjälp! :'(

Men dom där biverkningarna stod ju under "extremt ovanliga" på bipacksedeln :confused: Om du menade att hon skulle få dom problemen av ppiller..?



Kl

Har fått hem ppiller nu, så vi ska testa det. Fungerar inte det så får det bli kastration.
Men nu har det dykt upp ett till litet problem :crazy:
Veterinären sa att det gick att börja ge direkt (mitt i löp), men på bipacksedeln står det att man ska vänta till fem dagar innan beräknat löp och inte ge mitt i :crazy:




Trött och lätt förvirrad...

Du kan avbryta löpet mitt i men de kan hända att honan är/blir dräktig ändå, de ger alltså inget sådant skydd om du ger mitt i.
Men det spelar ju ingen roll för er eftersom hon är inne.
Har man däremot en katt som går ute och börjar ge mitt i löpet riskerar man att ungarna dör eller föds missbildade (tyvärr egen erfarenhet när mitt ex´s mor glömde ge piller och gav mitt i löp och det blev kattungar ändå:().
 
Sv: Hjälp! :'(

Vi misstänker att det rör sig om löp, men vill inte sterilisera eller kastrera. Kan det hjälpa med Ppiller? Bara för att få bort beteendet? Hon är en innekatt, så hon ska då inte ut och träffa några karlar, så av den anledningen behövs det inte :p

En för lång konsumering av p-piller kan ge tumörer..om katten nu skulle få tumörer så inser man att kastrering är billigare.
Har även för mig att man tar ej bort kattens löparinstinker vid en sterilisering.
 
Sv: Hjälp! :'(

En för lång konsumering av p-piller kan ge tumörer..om katten nu skulle få tumörer så inser man att kastrering är billigare.
Har även för mig att man tar ej bort kattens löparinstinker vid en sterilisering.

Stämmer bra. Sterilisering görs i princip inte i Sverige numera.
 
Sv: Hjälp! :'(

Men dom där biverkningarna stod ju under "extremt ovanliga" på bipacksedeln :confused: Om du menade att hon skulle få dom problemen av ppiller..?



Kl

Har fått hem ppiller nu, så vi ska testa det. Fungerar inte det så får det bli kastration.
Men nu har det dykt upp ett till litet problem :crazy:
Veterinären sa att det gick att börja ge direkt (mitt i löp), men på bipacksedeln står det att man ska vänta till fem dagar innan beräknat löp och inte ge mitt i :crazy:




Trött och lätt förvirrad...

På Promon, ett annat p-piller gissar jag än du fått, står följande:

Kontraindikationer
Sjukdomstillstånd i vagina och uterus. Juvertumörer, diabetes mellitus, hypotyreoidism, dräktighet samt extremt feta djur.

Ibland ses ökad aptit och fetma, som bör regleras med justering av foderstaten. Vid långvarig behandling ökar sannolikt risken för cystisk endometriell hyperplasipyometra och diabetes mellitus. Utveckling av juvertumörer kan förekomma. Preparatet bör då utsättas.
 
Sv: Hjälp! :'(

Jag kommer ALDRIG ge p-piller till någon av mina katter. Kastrering eller stå ut med löpen. Förlorade en högt älskad katthona i juvertumör förmodligen pga tidigare ägaren gett p-piller.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 858
Senast: Praefatio
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 947
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp