HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Nadjoh

Trådstartare
I tisdags natt vaknade jag och min sambo av att våran goldenvalp Lowe på 12 veckor började skita ner sig inne i sovrummet, samt kräktes en gång.
Han blev väldigt utmattad så vi tog honom till veterinären när det blev morgon. Han fick kontrast, blev röntgad och vätskeersättning i nacken. Sedan rekomenderade veten att jag skulle ge honom 1msk i timmen av dietmat på burk och fortiflora.

vill tillägga att jag tror detta orsakades av frolic som vi prövade ha som belöninsgodis på tisdags kväll då vi inte hade frystorkad kyckling till hands. Och frolic verkar bara vara skit.

Vi kom hem och han blev betydligt piggare men blev ett monster av att han var så hungrig. Han äter normalt 4dl valpfoder per mål 3 ggr om dagen. Och nu i fredags hade vi bokat vaccination hos en annan veterinär så vi for dit men jag berättade först om de senaste dagarna och då beslöt vi att inte vaccinera då magen fortfarande inte var bra. Berättade vad jag gav honom för föda och att den andra stationen hade avrått mig från att ge avkokerise och fisk. denna veterinär tyckte det lät jätte konstigt och tyckte absolut att jag skulle köra med det, majsvälling och lite dietfoder 4 gånger om dage i lagoma potioner. Så jag gjorde en omgång när jag kom hem, och han visade förbättring nästan på en gång.
MEN! efter klockan 10 på kvällen så börjas det igen.
Han blir orolig och springer runt i lägenheten vilket är ett tecken på bajs, och det rinner bara ur honom. så från 22 måste vi gå ut med han kl 23, 24, 2 och ca 4 för att han bajsar gelé/slem.

Jag är så less nu, jag vill ju att mitt lilla hjärtegryn ska bli bra någon gång, även så att jag får sova. det känns dock så lustigt när han har fast avföring på dagen och sedan vänder det bara. Har sett på forum att det inte är allt för ovanligt att det blir så med dåliga valpmagar.
Men finns det någon som har några tips eller idéer?

Jag har gjort hemmagjord vätskeersättning nu på morgonen som han ska få dricka, sedan ska jag till apoteket och köpa canikur och vätskeersättning till barn och be till gudarna att canikuren hjälper.

snälla dela med er av allt ni kan och vet! :heart
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

åk in med honom igen om det inte blir bättre under helgen! Valpar går ner sig fort.
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Jag håller med Malibu_Stacy. Valpar får väldigt snabbt vätskebrist. Inte säkert att det räcker med det han dricker. Lyft lite i nackskinnet, om det går tillbaks sakta eller inte alls är han uttorkad och det kan bli farligt för honom.
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Håller med om att ni ska åka in.

Jag är medlem i en mopsgrupp på facebook och en av valparna där hade liknande problem som du beskriver. Mådde bra på dagen men blev flåsig och dålig i magen på natten. Efter övergång till färskfoder (Nordic tror jag) blev magen bra direkt. Jag har hört liknande historier från uppfödare. Så det kan vara värt att prova färskfoder för att se om magen mår bättre.

Men, som sagt, först ett veterinärbesök för att se till att han inte blir uttorkad.
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Hans mage har nu blivit bättre. Han sover igenom hela natten, dock är sista bajset "marängit" eller löst. Håller hela tiden koll på hans nackskinn och det drar sig tillbaka snabbt och fint. Så nu återstår det bara att se om sista kvällsbajset också blir bättre. Nu har vi kört med canikur i 3 dagar så det verkar ju bli en förbättring. Men jag har också övervägt med att iaf prova färskfoder och se hur han reagerar på det, har ju trots allt en återförsäljare bara någon kilometer ifrån mig.

Så blir det ingen skillnad innan veckans slut är det nästa plan.
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Jag for igår förmiddag och köpte färskfoder så han fick det till lunch och middag. Jag och min sambo väntade som barn dagen innan julafton efter första bajskorven! Och ÄNTLIGEN! är hans avföring normal igen! Att det kunde bli så bra så fort! Nu kanske jag skuttar av glädje förtidigt, men då han inte haft en skymt av diarré på ett dygn känns det väldigt bra! Hädan efter blir det bara färskfoder :)
Tack!!
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Jag for igår förmiddag och köpte färskfoder så han fick det till lunch och middag. Jag och min sambo väntade som barn dagen innan julafton efter första bajskorven! Och ÄNTLIGEN! är hans avföring normal igen! Att det kunde bli så bra så fort! Nu kanske jag skuttar av glädje förtidigt, men då han inte haft en skymt av diarré på ett dygn känns det väldigt bra! Hädan efter blir det bara färskfoder :)
Tack!!

Vad skönt! Hoppas det håller i sig. Varje gång sånt här händer blir jag mer och mer övertygad om färskfodrets fördelar. Det verkar helt enkelt vara snällare mot hundmagar. Så länge min förta hund gick på torrfoder hade han återkommande perioder med lös mage. Sedan vi bytte till färskt har det bara hänt en gång när han hade ätit för mycket märgben.
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Ja jag kommer då aldrig köpa torrfoder igen. Återförsäljaren jag köpte hos berättade att en student som gick ett tekniskt program på Luleås universitet hade ringt honom och undrat hur kunder och de själv tyckt om färskfodret de sålde. och hon berättade då att hon testa alla olika foder på marknaden och det var bara färskfodren och ett enda torrfoder som var dyrt som attan som verkligen var bra och innehöll ingredienser.

Så det lät ju positivt! :)
Tycker det är tragiskt att de ska blanda i så mycket skit i dagens torrfoder. Jag kände mig nöjd när jag köpte eukanuba då de i butiken verkligen rekommenderade det, men hade aldrig en tanke på att min valp kunde bli dålig av foder! Nu när jag verkligen tänker efter måste det ha börjat när jag bytt till eukanuba och att frolicbiten bara förvärrade.

Tycker dock det var lite konstigt att ingen av veterinärerna jag var hos ens nämnde något om ev foderallergi.

Tur det finns forum med erfarna människor :)
 
Sv: HJÄP!!! Min 12 veckors valp har diarré på kvällen/natten

Jag är inte så rysligt erfaren, men jag har väldigt goda erfarenheter av färskfoder själv och känner många många som har detsamma. Det finns absolut bra torrfoder, jag vill inte påstå annat, men färskt verkar faktiskt vara mildare mot magen. De hundar jag känner till både bajsar och fiser mindre, och har dessutom blivit mindre känsliga i magen efter en tid. Men liknande effekter kan man säkert uppnå med ett riktigt bra torrfoder. För egen del tror jag dock - obs! att detta bara är vad jag tror - att de bakterier som finns i färskt kött är bra för mag- och tarmfloran, som ju är avgörande inte bara för hur magen mår utan för hela immunförsvaret. Därför tror jag - igen bara tror - att färskfoder är mer gynnsamt för hälsan överlag. Det vore intressant med en studie på detta som visar om jag har rätt eller inte. Jag tänker bl.a. på allergier. När det gäller människor tror man ju att överdriven hygien kan vara en bidragande orsak. Det är då inte helt orimligt att tänka sig att detsamma kan gälla hundar, och att hundarna blir mer allergiska om de inte får i sig bakterier med maten. Men som sagt, detta är bara min egen teori som jag verkligen inte vill torgföra som någon sanning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
750
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 360
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp