Hjärntumör eller dyl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag håller med flera här inne om hästen haft problem i många år utan att du har hittat något svar på vad det är, så är det kanske dags att beställa avlivning idag. Oavsett om du fått den utdömd, så du kan få pengar för den. En häst är inte pengar, en häst är ett liv och har rätt att behandlas med respekt och omtanke.

Och hur vet du hur jag behandlar min häst?
Är den aktuell för avlivning som den mår just nu så borde säkert 90 procent av Buke avliva sina hästar.

Återigen, jag har kunniga välkända och erfarna människor runt den. Som garanterat sagt ifrån om de anade att hästen led.
Som på riktigt KAN häst…och sett hästen och hört hela storyn. Både från mig och tidigare ägare.

Så vad nån tycker som inte vet någon om den taget ur det blå, det säger mer om den personen än om hästens ”lidande”.
Då varken de som hjälper mig med träning, hovslagare, stallkompisar och de som hjälper mig lösa hästens betende anser att den lider utan snarare för första gången i livet tycks börja landa lite.

Återigen otroligt trist att många valt att efter några veckor inte ge sin nyinköpta häst ens en chans. Utan bara avliva den rakt av.
 
Det här med de konstiga reaktionerna och paniken låter väldigt mycket som en av våra uppfödningar. Han var också en mycket snäll och lite blyg häst som ibland kunde få ren och skär panik av att se en människa han kände, om man tog på honom på ett ställe där han var van vid att bli rörd, ibland gick hovslagaren och ibland var det kaos och panik med en häst som var i extrem affekt. Jag har aldrig träffat något liknande. En misstanke från mig var ECVM eller fel på halskotpelaren eftersom de problemen kan ge oväntade symptom med en del ogrundad rädsla och utåtagerande beteenden, som kommer utan förvarning och kan ändras från dag till dag.
Får jag fråga om vad som hände med den här hästen? :(
 
Men kära nån. Tydligen så finns "hur mycket experter som helst" som har tittat på denna hästen, samtidigt som den inte går att lasta eller ens kan behandlas i nuläget. Denna hästen är tydligen "one of a kind" i problemväg, enligt TS då. Jag tror inte ett dugg på detta, jag tycker tvärtom att TS framställer sig väldigt amatörmässigt i diverse tråder som startas här på buke och samtidigt skriver TS otrevliga svar och påhopp mot bukefalister- diverse öknamn slängs ut jämt. Trots att i äldre trådar så kallas folk härinne för "kleti pleti" och annat skit, så fortsättas det starta tråd efter tråd. Första tråd fanns det idiot folk i stallet och dålig stallplats, sedan någon relation med en man som verkade så konstig och nu tråd efter tråd om denna hästen. Kanske problemet inte är hos hästen, men faktiskt att man har tagit an sig en för svår häst och saknar kunskapen. Lite självinsikt hade suttit väldigt fint i denna tråden. (och dom andra). Om det jämt är alla andra som är idioter i allting enligt en själv, så anser jag faktiskt man har allvarliga problem och istället för att söka hjälp, så startas tråd efter tråd på bukefalos. Stackars häst.
En stalker alltså.

Kreti och pleti betyder vem som helst om man googlar. Och jag känner inte en enda bukefalist. För mig är alla ”vem som helst”.

Uppenbarligen har du missat alla hundratals gånger jag skrivit att jag har hjälp med hästen. Av proffesionella människor. Ändå hittar du på att jag inte sökt hjälp åt den. Dessa påtalar att hästen är one of a kind… men du vet bättre genom att ha läst ett par trådar där betendet inte ens beskrivs?

Japp hela 3 trådar kring denna häst, japp det fanns en ”konstig man” och japp, jag har stött på konstiga människor som stått i ett stall…jag gissar att de flesta gjort det någon gång?

Och nej, jag har inte tagit på mig en för svår häst. Eftersom du verkar lagt en hel del tid på att söka runt efter gamla trådar av mig på Buke så borde du också sett vad som ledde till att jag köpte den. Och vad för folk som haft den? Att även ryttare som tävlat internationellt haft den och inte rett ut den? Och hur jag fick veta detta?
Jag antar att du anser dig vara duktigare?
Även den personen pratar om one of a kind, det gör alla som träffat den… men du vet såklart bättre? Har sett hästen? Vet vad för problem den har? Hästens historik? Såsom dessa personer har?
 
Det här med de konstiga reaktionerna och paniken låter väldigt mycket som en av våra uppfödningar. Han var också en mycket snäll och lite blyg häst som ibland kunde få ren och skär panik av att se en människa han kände, om man tog på honom på ett ställe där han var van vid att bli rörd, ibland gick hovslagaren och ibland var det kaos och panik med en häst som var i extrem affekt. Jag har aldrig träffat något liknande. En misstanke från mig var ECVM eller fel på halskotpelaren eftersom de problemen kan ge oväntade symptom med en del ogrundad rädsla och utåtagerande beteenden, som kommer utan förvarning och kan ändras från dag till dag.
Intressant, vad hände sedan? Kom man fram till något?

Detta påminner lite faktiskt utan att säga för mycket. Men allt är extremt ojämt utan ett mönster att följa såsom man kan med normala hästar. Skulle kalla denna snäll och blyg också… med ett stort hjärta om man kan säga så om en häst. Den vill liksom ingen något illa alls. Jag har spårsökt den sedan födseln och det finns liksom inget att gå på. Inga trauman, ingen misshandel, ingen specifik händelse vad jag kan se. Jag har haft kontakt med riktigt duktiga personer som haft den när det gått åt fanders för att uttrycka mig milt , de har heller inte kunnat se något mönster eller orsaken till varför hästen betett sig så våldsamt.

Sedan kan saker såklart mörkas men inte på så många plan och inte så stort. Vad jag ser har det eskalerat med åren, kanske pga många ägarbyten men vips kom någon och det funkade för en längre tid att sedan dyka upp igen för nästa ägare. Detta att den varierar från dag till dag är också tydligt utan ett mönster. Numera kan jag känna in om det är en dålig dag där ingenting funkar medan dagen efter kan allt vara bra. Kunde denna häst också ”stänga av och försvinna mentalt” liksom blockera allt omkring?
 
Och du är förstås synsk så du vet vad/hur hästens undersökts tidigare. Hästen föddes upplysningsvis inte för ett par månader sedan. Och vad som gjorts innan har du inte en aning om.
Vad vet du vad jag baserar det jag skriver på. Men det är såklart lättare att kalla någon okunnig än att ta in att ägaren kanske har full koll på hela hästens historik från födseln och varje undersökning? Tanken har aldrig slagit dig?


Om du läser så frågar jag inte ens eller ber om hjälp kring hästens betende. Jag har människor kring mig som kan sin sak, personer som är kända att kunna sin sak.

Varför skulle jag inte kunna få svar på folks erfarenhet om tumörer och undersökningar utan att outa min egen häst? Eller vad som krävs för att döma ut en häst? Eller om avtal?

Frågor man lätt kan svara på om man kan eller kanske har gjort det själv. Haft en häst med hjärntumör? Kanske själv fått sin häst utdömd för lynnesfel? Kanske har en bekant som har?

Hade jag bett kreti och pleti om en åsikt kring hästen hade jag ju troligtvis ställt frågan. Nu gjorde jag inte det pga hästen dels är välkänd och dels för att jag inte har behov av bukes hjälp kring hästen. Det har jag bra människor som gör. Det jag ville ha hjälp med var rena faktafrågor. Frågor jag kunde ställt utan att ens ha en häst.

Flera har också lyckats svara väldigt bra, på just det jag har frågat. Det är jag tacksam över.
Andra valde att hitta på egna historier jag aldrig skrivit. Det säger ganska mycket.

Jaha, där har vi det igen. Kreti och pleti. Sluta vara så otrevlig mot folket på Buke!
 
Och du är förstås synsk så du vet vad/hur hästens undersökts tidigare. Hästen föddes upplysningsvis inte för ett par månader sedan. Och vad som gjorts innan har du inte en aning om.
Vad vet du vad jag baserar det jag skriver på. Men det är såklart lättare att kalla någon okunnig än att ta in att ägaren kanske har full koll på hela hästens historik från födseln och varje undersökning? Tanken har aldrig slagit dig?


Om du läser så frågar jag inte ens eller ber om hjälp kring hästens betende. Jag har människor kring mig som kan sin sak, personer som är kända att kunna sin sak.

Varför skulle jag inte kunna få svar på folks erfarenhet om tumörer och undersökningar utan att outa min egen häst? Eller vad som krävs för att döma ut en häst? Eller om avtal?

Frågor man lätt kan svara på om man kan eller kanske har gjort det själv. Haft en häst med hjärntumör? Kanske själv fått sin häst utdömd för lynnesfel? Kanske har en bekant som har?

Hade jag bett kreti och pleti om en åsikt kring hästen hade jag ju troligtvis ställt frågan. Nu gjorde jag inte det pga hästen dels är välkänd och dels för att jag inte har behov av bukes hjälp kring hästen. Det har jag bra människor som gör. Det jag ville ha hjälp med var rena faktafrågor. Frågor jag kunde ställt utan att ens ha en häst.

Flera har också lyckats svara väldigt bra, på just det jag har frågat. Det är jag tacksam över.
Andra valde att hitta på egna historier jag aldrig skrivit. Det säger ganska mycket.
Nu har du inte följt moderators uppmaning utan fortsatt likadant. Du fortsätter att vara nedlåtande mot flera som svarat istället för att bara hoppa över de inlägg du inte uppskattar.

Jag låser därför tråden.

/mod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 249
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp