Hjälm för distansridning

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Gelicca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 399
G

Gelicca

Vilken hjälm rider du i? Har själv "standard hjälmen" från h**ks men den är lite för liten och är dessutom ganska dåligt ventilerad. (Anpassad för engelsk ridning) Därför har jag börjat fundera på att köpa en ny, som är mer anpassad till distansridning. Den måste alltså ha extra bra ventilation och vara lätt att bära.

Någon som har några bra tips? Helst inte över 1000 lappen. :p
Om modellen dessutom finns i marinblått så vore det ett stort plus..

Sv: Hjälm för distansridning

Jag rekommenderar Troxelhjälmarna! :love: Jag kan PM;a dig vart jag handlade min om du vill!

Tack för svar, det vore jättesnällt :D

Hej, kan inte du också pma mig också vart du handlade din hjälm.
Tack! /Jonna

Troxelhjälmarna:idea:

// Kram Ros-Marie:banana:

Har tittat på dom och dom står nog högst på vill ha-listan, men plånboken säger emot :(

--------------------------------------------------------------------------------

Jag rekommenderar Troxelhjälmarn. För dom kosta bara under en 1000 lappa.
// Kram Ros-Marie

Nu finns det flera sorters hjälmar som både är välventilerade och lätta. Jag hade Troxel tidigare, men har nu bytt. Av två orsaker: 1. åkte av o slog huvuvdet 2. Troxelhjälmen satt inte bra på min skallform, helt ok visserligen men jag kom aldrig riktigt överens med den. Nu har jag köpt en fin mörkblå/ grå sak som passar skallen bra och plånboken. Kommer inte ihåg märket just nu bara.

delvis knapplån

Jag trivs inte heller riktigt med min Troxelhjälm som gärna skruvar in sig under ridningen (vridhjulet bak) och blir för trång, vilket ger huvudvärk efteråt.

Hade gärna velat ha Las men tycker att de är orimligt dyra. Nu funderar jag på att köpa Jofa Flexy, en lätt och ventilerad hjälm som är godkänd för både cykling och ridning. Och kostar snäppet under 500lappen :)

Delvis knapplån.

Har testat en Jofa hjälm (den med ventilation och som är godkänd för cykel och ridning), det är den skönaste hjälmen jag provat!

Jag har en Jofa Flexy och är väldigt nöjd. Sitter som en smäck, luftig och lätt och dessutom inte jättedyr.

Delvis knapplån.

Svar till alla:

Tack så mycket för alla tips! Har beställt en jofa flexy så hoppas att det fungerar :D Hade varit helt vilse om det inte varit för alla era svar..

Har en sån och är jättenöjd med den hittills. Har dock inte testat den i skarpt läge än då jag lyckligtvis suttit kvar till häst och sluppit bjuda på tårta;)

Luftig? :p Nog för att den är lätt och jätteskön och jag älskar att kunna ratta in rätt storlek... Men den är bara yttepytte lite mer ventilerad än min standard ventilationshjälm.

Luftig? :p Nog för att den är lätt och jätteskön och jag älskar att kunna ratta in rätt storlek... Men den är bara yttepytte lite mer ventilerad än min standard ventilationshjälm.

:D Då var det nog fel på min förra hjälm, för den var ungefär lika ventilerad som en badmössa. Men luftig kanske var fel ord. Osvettig är kanske mer ordet jag söker. :p

Lite sent ute men jag rekommenderar Lamicell Pro, den är väldigt lätt (som troxel i vikt typ) och väl ventilerad med en sån där bra vridgrej där bak så den passar jättebra o snabbt.
Kostade runt 900:- och jag är supernöjd.

KL

Det verkar som om ni alla sitter och rider i hjälmar med vridknappar bak i nacken? Stämmer det? Jag själv har en supertraditionell hjälm av märket Champion Showring med svart sammet och allt. Den sitter verkligen som ett smäck. Och ger en typisk hlämfrisdsa med svettlook och allt ;) Nu undrar jag, tycker mig se att "era" hjälmar är mer platta/flata till utseendet än den jag har och undrar då om de verkligen sitter runt huvudet och inte bara ovanpå. Förstår ni hur jag menar? Och hur är det med knappen baktill, skaver den inte?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 610
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 083
Senast: Calmiche
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 166
Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och... 2
Svar
37
· Visningar
4 267
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka