Hjälm för stoooort huvud??

lady_vip

Trådstartare
Det måste ju finnas!

Min bästa väns sambo rider en hel del, och vill gärna skrota sin Jofa-kruka, men det finns inget som passar förutom den:eek:

Han mäter 61 i omkrets, men antagligen har han dessutom för brett huvud och kommer helt enkelt inte i dem om de är för smala...

Nu gick vi på Eurohorse och hittade inget där (provade iofs inte alla, men de som inte finns i XL är inte lönt...)

Tips? Han kan ju inte vara ensam om detta:confused:

Han har testat CH JW, LAS, Jofas nya venthjälm osv osv... Tror egentligen han har testat det mesta som finns hos ridsportsbutikerna.

Sv: Hjälm för stoooort huvud??

Hi hi det där problemet känner man igen! :)

Min dotter är smal som tusan, ja en riktig klenis, men herregud vad svårt att hitta hjälm till henne! :eek:

Hon har minst lika stor storlek som din bekant - om inte större. Beror ju lite på vilket märke och hur deras storlekar är.

Vi plöjde igenom en stor hästbutik på alla deras hjälmar innan vi hittade en enda som faktiskt passade!

När det gäller min dotter så har hon, vid blotta åsynen, inget stort huvud. Man kan inte fatta att hon drar så stora nummer.

Problemet är hennes huvudform! Hon är smal mellan tinning till tinning men sen är huvudet liksom utsträckt bakåt, om ni fattar vad jag menar? Alltså mellan pannan och den yttersta punkten där bak. (Nästan lite E.T - varning! :D)

Alltså behöver hon en stor storlek för att den inte ska klämma i pannan och i bakhuvudet men samtidigt får hjälmen inte vara för rund i formen för då blir den alldeles för bred mellan tinningarna.

Nu verkar ju din bekant inte ha samma form på skallen som min dotter men det som gäller är säkert att förutom storleken även ta stor hänsyn till hjälmens form.

Det är nog bara att prova så många sorter som möjligt. Bara för att t ex st 61 inte passar i ett märke så kan det kanske bli bra i ett annat. :)

Ska be dem kolla det, men jag misstänker att den är för smal...

helst ska den vara rund i formen, precis som den gamla hederliga Jofan :)

Jag har ett jumbohuvud ;)
och jag rider med en eurolite hjälm, och den är helt underbar :love:

Hööks har ju upp till 62 i sina sammetshjälmar och de duger väl med ;)

IRH går väl att få ganska stora, om inte annat är de stora i storleken. Jag har storlek 59 och den har töjt sig massor så den är typ 60+ nu... Kul när hjälmen åker ner över ögonen när hästen skuttar till :angel:

Har han prövat Troxel? Kanske inte världens snyggaste hjälm, men ganska rund i formen.

Tror inte att Troxel har testats, och igår hittade jag en Casco i 60-64 som kanske kunde passa, tack för tipset!

Källqvists Tuff rider är runda i modellen. Kolla om de har så stora storlekar. (finns på Lantmännen tex)
Jag har också en rund huvudform och det är svårt att hitta rätt modell då de flesta är alldeles för smala vid tinningarna, men Tuff Ridern är skön.

Hej!

Min make har samma problem men han hittade en LAS och den sitter perfekt. Han säger att det är den skönaste hjälm han haft. Den är ganska dyr men väl värd sitt pris.

Jag har storlek 62 på min hjälm och den är köpt på hööks. Sammets hjälm med silverdetaljer. Granngården har dom oxå dom tog hem en åt mig men den var för stor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka