Hjälm inom western

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Malyyn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 969
M

Malyyn

Hejsan...

En kväll så satt hela vår westerngrupp och grilla och prata..

Vi började prata om säkerhet och då kom det upp att man tyckte att ungdomarna behövde inte heller använda hjälm...

Dom menade på att om hästen inte var så stabil så man trillade av så var det heller ingen wésternhäst..

Men alla hästar kan ju bli rädda någon gång..

själv är jag 15 och tycker att man borde ha hjälm till man är 17-18 kanske..

Vad tycker ni om detta ?????
Glad för lite svar ;)

Sv: Hjälm inom western

Det finns alltid en massa "tyckande" i detta. Åsikter går isär och man vurmar för sin egen, så klart;) Tack och lov så finns det regler som det bara är att följa. Vill man ha dom ändrade får man argumentera för det i förbundet (WRAS).

Om man trillar av eller inte, har inget med hästens stabilitet att göra…
Hjälm är säkerhetsutrustning som man bär när man behöver det, inte slentrianmässigt för att man alltid eller aldrig gör det.
Att rida är ett kalkylerat risktagande. Kan man inte avgöra hur stor eller liten risken är, bör man ta det säkra före det osäkra. Men om man alltid förlitar sig på att utrustning löser problemen åt en, blir det lätt att man slutar träna…

Alla hästar kan bli rädda, alla ryttare kan tappa balansen, alla vägar kan vara gropiga.
Jag gillar säkerhet, så jag är för hjälm. Rider med hjälm, trots att jag är vuxen.

Det finns alltid en massa "tyckande" i detta. Åsikter går isär och man vurmar för sin egen, så klart;) Tack och lov så finns det regler som det bara är att följa. Vill man ha dom ändrade får man argumentera för det i förbundet (WRAS).

Ska lägga till att jag är vuxen, tränar med hjälm som regel men även utan ibland och tävlar i hatt.

Tack för alla svaren... :)

Jag rider ALLTID med både hjälm och skyddsväst...

Men det är ens eget ansvar att ta risken att rida utan hjälm !!

Hej!
Jag är 18år och rider alltid med hjälm, anser inte att min häst är tillräckligt säker och för den delan har jag alltid gjort det sen jag var liten så det har blivit av en vana.
Någongång i framtiden kommer jag att enbart använda westernhatt på tävling när jag känner att min häst är mer säker, helt säker anser jag aldrig att en häst kan bli, alla kan bli rädda för något.
Det där är ngåot man måste avgöra själv. Hur mkt man riskerar och hur säker är min häst egentligen?
Däremot så tycker jag att upp till 15borde alla använda hjälm då man offtast inte har lika mkt kontroll på hästern. Offtast säger inte att alla är så men en hel del.:)

Mitt argument låter som följande;

har man något i skallen värt skydda så är hjälm en god idé.. har du inte tillräckligt i huvudet för att fatta att det är värt att skydda det så kan du lika gärna strunta i hjälmen - du har uppenbarligen redan slagit i skallen för många gånger för att ha något vett och sans kvar.... :devil::angel::devil:

Tycker jag i alla fall.... och du är HJÄRTLIGT välkommen att dela med dig av det ;)

Stå på dig, använd skallen och skydda den samtidigt.

/Fia som är både blond och slarvig och vårdslös med jämna mellanrum.. men har tillräckligt mye i skallen för att ha hjälm.

Jag tycker att man ska ha hjälm i ur o skur.. Även om jag klantar mej ibland med minnet:angel:...

Men jag tycker att mina tränare/mamma va bra då jag va icke myndig.. Där va det hjälm som gällde.. Även om jag på den åldern va så tuff o red utan då jag fick chansen:angel:.

Tycker att fram till ålder 18 har man inget att säga om saken.. Men det är min privata åsikt. Vet inget om regler..

Kommer att ha hjälm då jag rider för tränare i framtiden oxå.. För att vara en bra förebild.

Tycker att alla ska använda hjälm på träning och uteridning, vet själv att hjälmen kan rädda liv om olyckan skulle vara framme. Vill att ungdomarna har hjälm även på tävlingsbanan tills de fyller 18 år och är myndiga. Har även varit med om ryttare som har åkt av sina "lugna" Quarter hästar på tävlingsplatts (Nationella) avåkningarna har som tur inte gett de skador men där hade en hjälm varit bra att ha på huvudet ...

Jag är för hjälm i alla discipliner och alltid. Inte som tvång men jag har själv sett hur en hjälm kan rädda liv.

Trillade av när min lugna snälla häst gjorde en oväntad kovändning i skogen och rusade hem - satt i godan ro och myste på vår lilla kravlösa skrittur i naturen och så plötsligt och utan förvarning kastar hon runt...

Jag landade på huvudet på hårt packad jord. TROTS att jag hade hjälm fick jag hjärnskakning. Törs inte tänka på vad som hänt om jag inte haft hjälmen.

Fast visst är det snyggare med annan huvudbonad - så på tävling kan jag i och för sig förstå att westernryttaren väljer att ha hatt i stället... även om det är lite dumt.

Jag citerar min dotter då hon var ca:6 år. Det var en liten tjej (fast vuxen ålder) red runt på ett stort fält på en fältävlanshäst på ca:170 cm. " Ja, har man inget att vara rädd om. Då kan man ju rida utan hjälm" Jag rider själv western och jag använder alltid hjälm. Det händer att jag gör det vid tävling också. Varför riskera något? Säkerheten framför allt!! En känd tränare som alltid rider med hjälm är Staffan Ljunggren http://www.ljunghemwestern.se/clinics.asp, jag vet flera. De är verkligen ett gott föredöme. Varför chansa, man har bara ett liv.
Missi...

Vid uteritt rider jag ALLTID med hjälm, på bana har det hänt att jag ridit utan,men de tillfällena är lätt räknade.:angel:

Jag blev vittne till en ridolycka vid tolv års ålder, en sån där fånig grej som hade kunnat sluta riktigt illa!
Var på ridläger och vi skull skritta :crazy:hem hästarna efter ett träningspass då en av hästarna trampar på en gren som knäcks, blir bara lite rädd och tar ett snabbt sidosteg åt vänster! Tjejen som red var inte helt beredd utan glider av och ramlar så olyckligt att huvudet slår i två stenar vid sidan av vägen, och slår sig medvetslös! :cry:
Resultatet blev två veckor av medvetslöshet på lasarett innan hon lyckligtvis vaknade upp och blev återställd. Det var allltså en avfallning i SKRITT och med HJÄLM som gick så illa, om hon inte haft hjälm vill jag inte tänka på hur det kunnat sluta!

Poängen min är att man aldrig kan veta vad som kan hända, säg att hästen snubblar och går omkull?? Saker kan hända oavsett om hästen är säker eller inte!! På bana finns oftast inte lika hårda saker men ute ÄR risken större om man druttar av...

Var rädd om er mina vänner för jag vill ju ha er kvar!!!!!:love:

Hejsan...

En kväll så satt hela vår westerngrupp och grilla och prata..

Vi började prata om säkerhet och då kom det upp att man tyckte att ungdomarna behövde inte heller använda hjälm...

Dom menade på att om hästen inte var så stabil så man trillade av så var det heller ingen wésternhäst..

Men alla hästar kan ju bli rädda någon gång..

själv är jag 15 och tycker att man borde ha hjälm till man är 17-18 kanske..

Vad tycker ni om detta ?????
Glad för lite svar ;)

Jag håller på med Roping och jag använder hjälm... Jag är 16år, 17 i dec. Det är enklare med hjälm och sedan är det lite coolt med! ;) Jag behöver visserligen inte hjälm på min ponny men det är klart, en olycka inträffar när man minst anar det.

Hjälm är en billig livförsäkring helt enkelt!

Sedan kan man ha säkerhets väst med men det är inte alltid den skyddar!! När jag ramlade ett russ en gång så slog jag mig av västen längst ner där den slutade och fick en blodutgutelse i ryggen... Sedan har jag alltid haft väst och det slutade med att jag nästan inte hade några ryggmuskler och fick ont i ryggen... Så väst är både bra och dåligt, men hjälm är bra!!!

Kramar Malin!

Senast ändrad av en moderator:

En häst blir inte "Westernhäst" helt plötsligt. Dessutom är de flockdjur. Det är inte alls säkert att din häst inte reagerar om alla runt omkring får panik.
Det är som att köra bil i trafik. Bara för att man själv är säker och kör försiktigt så behöver ju inte alla vara sådana:angel:

:bow: Bra sagt....
Jag rider i hjälm...dock har jag glömt ett par gr att byta kepsen till hjälp (kepsen sitter lika tight, så den känns som hjälm), kommit på det i skogen, hoppat av o gått hem sista biten...

Men nu kommer det då ett dilemma för mig:confused:....1a tävlingen, vet inte alls hur hästen reagerar på alla dessa "främmande" kanske tom skrämmande saker....det vet man väll iofs aldrig till 100?!
Jag vill egentligen rida i hjälm, men inga andra "vuxna" gör det ju...

Äsch, vad dum jag är, el hur?
Har man så mkt "råg" i ryggen, att man vågar anmäla sig, så borde man ha det till o bära hjälm oxå, el vad tycker ni?

Om du vill ha hjälm så ska du ha hjälm. Du blir inte nedklassad p.g.a. det och är det någon av de andra deltagarna som "har ont" av att du har hjälm är den personen nog avundsjuk;) Dessutom, vad andra har ont av lider inte du av:D...

Jag rider så gott som alltid med hjälm. Det har varit någon gång till och från hagen eller i padocken som jag inte haft det. Hovslagaren såg det en gång och jagade mig runt stallet med hammaren så fort jag suttit av :rofl: Sen dess har jag hjälmen på när någon ser. Mycket effektivt sätt att få folk att ha hjälm, måste jag säga.

Va kloka ni är - det är ju överlag positiva tankar om hjälm. Men visst jag tycker också det är snyggt (coolt) med hatt. Använder faktiskt min (ingen flådig vit tävlingssak) på marken till vardags. Utmärkt mot både sol och regn, för jag gillar inte keps.
På tävling kan jag dock tänka mig att ha hatt om hästen är vältränad och jag känner mig säker på den (som sagt innan till 100% kan ingen vara). Bryr mig dock inte om vad andra tycker, det är min skalle jag vill skydda så känns det bäst ställer jag upp i hjälm.
Men två små undringar då: I pleasure där det ska vara så stillfullt och iögonväckande som möjligt, silver, paljetter, färgstämt osv för att väcka domarens blick. Drar det ner "helhetsintrycket# med hjälm? Jag vet att en klok domare ska bortse från det, men ärligt - gör dem det?
I WRAS tävlingsreglemente finns ju regel om att ungdomar ska bära hjälm vid tävling (minns ej 16 eller 18?) men när nu det verkar så populärt, i varje fall i vissa landsdelar att ordna Allbreeds tävlingar utanför WRAS, vad gäller då? Och vad gäller på ras och specialgrenstävlingar som går efter AQHA mfl?

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 920
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 121
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 703
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 647
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?