Hjälm inom western

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Malyyn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 969
Sv: Hjälm inom western

vaddå inga vuxna gör det? jag har sett flera vuxna som gör.

jag är snart 19 och rider med hjälm. enda gången utan är på tävlingar med min "säkra" häst i de "säkra" klasserna när man rider själv. sedan åker hjälmen på igen!

Missat trådarna om hjälm-bling? ;) man kan ju blinga hjälmar hur mycket som helst, och helt själv desutom! En snygg hjälm som glittrar i samma färg som skjortan är väl mer iögonfallande än en hatt?

ja senaste modet i tex hopphjälmar är ju strass :idea: på Kings i sundsvall har de en hjälm med strass.. och de som jobbar där känner tjejjen som sätter på strassstenar i olika mönster mm så nog finns det alltid!

Jag rider alltid med hjälm. Känns liksom osäker och naket utan hjälm. och likadant med bilbälte. Det är en mkt billig försäkring. Se hur de gick för 19åringen i Falsterbo. NEJ! Använd hjälm!!! Jag håller med om att man blir lite osäker när man rider westerntävlingar bara för "Alla andra har hatt typ" men skit i det. Gör som du själv känner de finns många snygga hjälmar nu. Kolla SHARPMAN utanför mjölby.
Där köpte jag min. Ha de gott. jag rider med hjälm i barrelrace o polebending. Se HJOKO. Hare så syns vi. PS! Får hem min andra tävlingshäst på onsdag. han har ni sett på bild han är svart-vit skäck. Men kommer nog inte tävla honom förens nästa vår kanske.:love::banana::bump:

Jag rider så gott som alltid med hjälm. Det har varit någon gång till och från hagen eller i padocken som jag inte haft det. Hovslagaren såg det en gång och jagade mig runt stallet med hammaren så fort jag suttit av :rofl: Sen dess har jag hjälmen på när någon ser. Mycket effektivt sätt att få folk att ha hjälm, måste jag säga.

Jag får göra så när min far får för sig att rida utan ;)

Om du vill ha hjälm så ska du ha hjälm. Du blir inte nedklassad p.g.a. det och är det någon av de andra deltagarna som "har ont" av att du har hjälm är den personen nog avundsjuk;) Dessutom, vad andra har ont av lider inte du av:D...

Du har så rätt, så rätt...
Jag blir väll den enda, tillsammans m ungdommarna, som har hjälm...men det får jag väll bjuda på;) och känna mig ungdomlig:rofl:

Men två små undringar då: I pleasure där det ska vara så stillfullt och iögonväckande som möjligt, silver, paljetter, färgstämt osv för att väcka domarens blick. Drar det ner "helhetsintrycket# med hjälm? Jag vet att en klok domare ska bortse från det, men ärligt - gör dem det?
I WRAS tävlingsreglemente finns ju regel om att ungdomar ska bära hjälm vid tävling (minns ej 16 eller 18?) men när nu det verkar så populärt, i varje fall i vissa landsdelar att ordna Allbreeds tävlingar utanför WRAS, vad gäller då? Och vad gäller på ras och specialgrenstävlingar som går efter AQHA mfl?
Var på en föreläsning med Staffan L, tränare tillika domare. Det enda man som domare tittar på, enligt honom, är att utrustningen är korrekt. Allt "blingbling" som man kan lägga till bryr dom sig inte om. Dessutom är poängsystemet sådant att man premierar korrekt ridning, hästens prestation.

TR 2007-2008, par:212 (sid 25):
Domare har rätt att placera ett ekipage på vilken resultatplats som helst, som denne anser motsvarar ekipagets prestation. Domare skall bedöma varje häst/ekipage ärligt, rättvist och opartiskt, endast på prestation och /eller exteriör utifrån de regler som gäller i respektive klass. Beslut skall vara slutligt och kan ej överklagas i allt vad som avser ekipagets prestation.

Jag har inte varit med om att någon som utfört en strålande prestation blivit nedklassad p.g.a. brist på "blingbling" eller som ridit med hjälm.

Senast ändrad:

nu tycker vi ju alla olika, men enligt mig så tycker jag inte man ska sätta "åldersgräns" på användning (och icke -"-) av hjälmar. allt beror ju faktiskt på hur stadig häst vi har, åldern och framförallt våran egen erfarenhet. men människor under 16-17 tycker jag absolut saknar anledning att rida utan hjälm, och hur kan föräldrarna tillåta detta? och de som är äldre, borde inte de tänka på att föregå med gott exempel, och även de bära hjälm? men visst, under tävlingar och liknande kan man ju vilja vara lite snyggare, och då bära hatt, men för övrigt så tycker jag att hjälm alltid borde bäras. för som någon här inne sade, så även den lugnaste häst kan faktiskt bli rädd, och om den skadas, eller har ont, då reagerar de ju inte riktigt "normalt", och då kan ju vad som helst hända. och om någon annans häst skulle göra något, säg att den tex, springer in i rumpan på din egen, eller vid avfall eller vad som helst. jag kan hitta hur många orsaker som helst att bära hjälm, dessvärre inte för att "slippa" den.. men alla gör ju som de själva vill men om olyckan väl är framme, då ångrar man nog att de inte satte på sig sin lilla svettbunke på huvudet..

Jag tycker det ska vara obligatoriskt att ha hjälm tills man är 18 år fyllda. Själv är jag 19 år och tävlar alltid med hjälm, och speciellt i fart grenar så tycker jag det är extra viktigt (Tävlar i barrel race).I ko grenarna borde man också verkligen ha hjälm.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 920
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 121
Senast: starcraft
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 703
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 647
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Vad har ni för klösträd?