Sv: Hjälm inom western
nu tycker vi ju alla olika, men enligt mig så tycker jag inte man ska sätta "åldersgräns" på användning (och icke -"-) av hjälmar. allt beror ju faktiskt på hur stadig häst vi har, åldern och framförallt våran egen erfarenhet. men människor under 16-17 tycker jag absolut saknar anledning att rida utan hjälm, och hur kan föräldrarna tillåta detta? och de som är äldre, borde inte de tänka på att föregå med gott exempel, och även de bära hjälm? men visst, under tävlingar och liknande kan man ju vilja vara lite snyggare, och då bära hatt, men för övrigt så tycker jag att hjälm alltid borde bäras. för som någon här inne sade, så även den lugnaste häst kan faktiskt bli rädd, och om den skadas, eller har ont, då reagerar de ju inte riktigt "normalt", och då kan ju vad som helst hända. och om någon annans häst skulle göra något, säg att den tex, springer in i rumpan på din egen, eller vid avfall eller vad som helst. jag kan hitta hur många orsaker som helst att bära hjälm, dessvärre inte för att "slippa" den.. men alla gör ju som de själva vill men om olyckan väl är framme, då ångrar man nog att de inte satte på sig sin lilla svettbunke på huvudet..