Hjälmtvång för alla ryttare!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 3 993
Sv: Hjälmtvång för alla ryttare!!!

För mig får det gärna vara det. Har alltid hjälm oavsett. Men det kan nog vara svårt att genomföra, vem ska kolla så jag har hjälmen på mig när jag rider? Dom flesta har ju hästarna i små privatstall....

llecarud skrev:
Men, är det rätt att skattebetalarnas pengar ska gå till behandling utav sådana som ramlat av och fått hjärnskador bara för att denna var dum nog att inte använda hjälm!

Jo..å jag har betalat skatt! Som nån skrev här... tänk på alla RÖKARE.. borde isåfall bli totalt rök o snus förbud först då det skördar enooormt mycket liv, lidande, kostnader...

Och Nej, jag rider oftast inte med hjälm... *duckar för alla extreeema fanatiker*

upp till 18 år det kanske ok, men är man över 18 har man faktiskt rätt att bestämma själv över sitt liv.....så vill man vara puckad ska man få vara det

llecarud skrev:
Men, är det rätt att skattebetalarnas pengar ska gå till behandling utav sådana som ramlat av och fått hjärnskador bara för att denna var dum nog att inte använda hjälm!
är det rätt att skattebetalarnas pengar går till de som har fått lungcancer pga rökning då?

Så här kan man ju hålla på tills nästa år! Vi betalar ju skatt för bla kunna hamna på sjukhus och få vård utan begränsningar av ekonomisk sits oavsett om man trillat av hästen utan hjälm eller rökt sina lunger kolsvarta etc etc! Cigaretter kostar 40 spänn asken det är nog en stor del som går till staten där!! Men hur mycket skatt betalar man för ett Big Mac o co eller en fet pizza, för där är ju vårt nya stora samhällsproblem. Ska vi börja atackera feta människor som vi gör med rökare eller icke hjälmanvändare, då blir vi ju kallade mobbare! Tycker jag är värt att tänka på när man trycker i sig sitt choklad samtidigt som man skriver att någon annan är dum i huvudet!

Montéryttare skrev:
Jo..å jag har betalat skatt! Som nån skrev här... tänk på alla RÖKARE.. borde isåfall bli totalt rök o snus förbud först då det skördar enooormt mycket liv, lidande, kostnader...

Och Nej, jag rider oftast inte med hjälm... *duckar för alla extreeema fanatiker*

Många av de som rider utan hjälm har så fruktansvärda omogna svar och kommentarer på saker som i detta fallet om att man ska vara rädd om sig...och nu handlar det om en sådan viktig sak som att ha hjälm på huvudet......:smirk:

Då vore det ju kanske smartare att införa körkort för att få rida, om man är så oförståndig......;)

PrinceFair skrev:
upp till 18 år det kanske ok, men är man över 18 har man faktiskt rätt att bestämma själv över sitt liv.....så vill man vara puckad ska man få vara det
Jaa, man får väl det...Ha ha;)
Tycker det bara är synd, för antagligen sitter det någon här idag som inte tycker man behöver hjälm, som råkar ut för en olycka...det är mkt trakiskt tycker jag.....:cool:

Senast ändrad av en moderator:

rocki skrev:
Då vore det ju kanske smartare att införa körkort för att få rida, om man är så oförståndig.....

Införa körkort? Jag har körkort meninte hjälm :angel:

Montéryttare skrev:
Införa körkort? Jag har körkort meninte hjälm :angel:
Du får göra som du vill för mig, inga problem, jag bry mig inte på det viset....men en vacker dag kanske du ångra dina ord....synd tuffing...;)

rocki skrev:
Du får göra som du vill för mig, men en vacker dag kanske då få ångra dina ord....synd tuffing...;)

Tycker det är upp till var och en om man vill ha hjälm eller ej..Dom som inte rider med hjälm är nog medveten om riskerna att inte använda det..

rocki skrev:
Du får göra som du vill för mig, men en vacker dag kanske då få ångra dina ord....synd tuffing...;)

16 aktiva år, med 3 alvarliga olyckor... Jag vet vad jag pysslar med;) Har hjälmenatt tacka för livet!

Montéryttare skrev:
16 aktiva år, med 3 alvarliga olyckor... Jag vet vad jag pysslar med;) Har hjälmenatt tacka för livet!
:) Okey då menar du alltså att jag är bättre än dig....Ha ha det var lite roligt....Har ridit och är uppväxt på ett stuteri, med många olika raser.. Ridit in och tävlat i över 30 år....Ha ha... har nästan dubbelt så lång erfarenhet än dig.....;)

Har oxå skadat mig 3 ggr på dessa år, men hjälmen har varit min räddning....

Det spelar ingen roll hur länge eller hur duktig man än är.......så kan allt hända...

Jag rider med hjälm suru...hur du gör är dina problem, men jag önska dig i alla fall lycka till.....

Montéryttare skrev:
Skämt åt side, du var rolig och underhållande att diskutera med...;)

Klart!
Inte bara för de som är under 18år utan alla!!!
Det är för en eget bästa!
Jag tycker att det är sååå braaa att de har tagit upp detta!

:banana: !Hurra för dem!:banana:

Va smart bär hjälm!

rocki skrev:
Skämt åt side, du var rolig och underhållande att diskutera med...;)

Hehe... Ja du med! Snygg bild du har, är det en Friserhäst?

Absolut hjälmtvång för alla åldrar...

Montéryttare skrev:
Hehe... Ja du med! Snygg bild du har, är det en Friserhäst?
Många tro det, men Benjamin är en nordsvensk (hingst) men tyvärr är han bara 1,49 hög, blev ej godkänd, synd ......:crazy: men visst är han snygg.....;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 835
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 329
Senast: As_Vegas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V