Hjälmtvång för alla ryttare!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 3 993
Sv: Hjälmtvång för alla ryttare!!!

rocki skrev:
Många tro det, men Benjamin är en nordsvensk (hingst) men tyvärr är han bara 1,49 hög, blev ej godkänd, synd ......:crazy: men visst är han snygg.....;)

Ahaa.. okey... Ja men snygg var han iaf! :)

igentilgen ska väl alla kunna tänka så långt att man inte behöver ha en LAG PÅ det ?. men ja, de vore nog gansk bra ändå. hjälm är alltid en bra säkerhet om man så ska leda unghästen eller fölet till hagen ! :) :D

*lånar knapp*

Eller så låter man var och en göra som de vill...
Palla bry sej om andra använder eller inte använder hjälm.

Jag tycker det är bra med en hjälmtvångslag!!!! Finns inget negativt med det!!!!
:bow: :bow: :bow:

Jag tycker att det ska vara krav på hjälm på alla tävlingar, på alla nivåer.

Om det ska till en lag vet jag inte, men varför inte? Det kanske kunde betona allvaret i att man verkligen borde ha hjälm när man rider. Däremot tror jag ju inte att polisen kommer ha tid att se till att lagen efterföljs.

jag tycker att det är upp till var och en. men varför har vi lag på cykelhjälm tills man är 13 14 15 eller vad det nu var, när vi inte har lag på ridhjälm?:confused: sverige är ett jävla förmyndarland. tycker faktiskt att både bilbälte och cykelhjälm ska va frivilligt.

ex. veteranbilar har oftast inga bälten. dom får du åka omkring i utan. men en bil med bälte, där måste du använda dom. sanslöst! förbjud veteranbilarna då utan bälten. :devil:

nu låter det säkert som om jag är sån som rider utan hjälm men jag använder faktiskt alltid hjälm :cool:

Jag tycker det är lite upp till en själv!? det är ju en själv det drabbar.. eller?? :crazy:

Svarte_ginkgo skrev:
Jag tycker det är lite upp till en själv!? det är ju en själv det drabbar.. eller?? :crazy:
:o Det är ju faktiskt inte bara en själv det drabbar,som du påstår... när man är oförståndig, det brabbar hela familjen, tänk om mina barn skulle mista mig på grund av att jag inte hade hjälm på mig....väldigt egoistiskt...tycker jag....:smirk:

En lag tror jag inte förändrar så mycket....Men jag blir ledsen när jag ser kända ryttare o andra offentliga ridpersoner tex ridlärare som tränar utan hjälm. Dom ska föregå med gott exempel tycker jag eftersom yngre ser upp till sina idoler och gör som dom.

Jag förstår varför man vill ha hjälmtvång. Men samtidigt, vem skulle kolla upp det? Det skulle kunna bli ännu en sån där regel som bara finns för att folk ska kunna bryta mot den och jag tycker att det bidrar till dålig respekt mot lagar och bestämmelser med såna regler.

Kanske skulle det dock bidra till att barn fick inställningen till att det är självklart med hjälm - men har de inte redan den inställningen? Förutom de som har egen ponny och ändå inte skulle bry sig om en sån regel.

Jag vet inte men jag ser inte att det skulle bidra till något. Om man åker av sin häst och blir skadad så är det helt och hållet ens egens ansvar. Det är inte som med bilkörning där en annan människa kan bidra till en persons död pga att han inte hade bilbälte när de krockar - jag tror att det ger den överlevande personen stora skuldkänslor och därför förstår jag den regeln. En häst har inga såna skuldkänslor och värderingar.

Jag skulle nog tycka att det kan vara som det är, men såklart bör man, enligt mig, alltid ha krav på hjälm på ridskolor och andra anläggningar där det vistas mycket ridfolk och framförallt barn.

Men en vuxen människa ska kunna ta ansvar för sina egna handlingar och behöver inte daltas med av staten/samhället för dennes "eget bästa". Får vi aldrig använda våra egna huvuden så kommer de en dag att förtvina. :smirk:

Sålänge det inte skadar någon annan tycker jag att det är upp till var och en att ha hjälm eller inte.

Tillägger att jag själv alltid använder hjälm med undantag för ett par gånger då jag faktiskt glömt den. :cool:

tintilar skrev:
Tillägger att jag själv alltid använder hjälm med undantag för ett par gånger då jag faktiskt glömt den. :cool:

:angel: Det har faktiskt hänt mig med:crazy: på höst/vinter har jag alltid mössa på mig, då är det faktiskt lättare att glömma hjälmen har hänt ett par gånger att grannen har sagt till mig....:o jasså här rider vi utan hjälm......hjälp gör jag det:confused: känner sig lite dum då:smirk:

ironisk iaktagelse, samma dag som artikeln lades ut satt en chef från ett större hästförsäkringsbolag och red sin unghäst utan hjälm. hört talas om att föregå med gott exempel?

Jag tror att det är svårt att sätta en lag på en sådan fråga men det vore väldigt trevligt om vi vuxna ryttare och tävlande förebilder ville föregå med gott exempel för de mindre ryttarna.

Jag själv har utvecklat ett mönster då jag inte kan sätta mig på hästen utan hjälm, det känns för konstigt helt enkelt. Det är skönt att det har blivit en självklarhet eftersom det är i mina ögon en billig livförsäkring. Däremot kan jag erkänna att jag aldrig använder säkerhetsväst. Ryggen kan ju också få mycket stryk vid ett olyckligt fall.

Lovisaleonora_ skrev:
Här kommer en mindre känd historia, om vad som kan hända TROTS att man har väst och hjälm...

http://www.ssrf.nu/forum/viewtopic.php?t=553

Fruktansvärt denna artikel fick mig att gråta.....:cry:

Åkte själv av för 2 år sedan och kunde inte röra mig, skadade tre kotor, men är helt återställd och jag tackar gud för det.........;)

Håller fortfarande på att rida svåra hästar, ibland undrar man vad man håller på med....:confused: ;)

Nån lag på det är väl att ta i.
Har man sunt förnuft så behövs ingen lag. Jag kanade i i ett träd i söndags och fick hjärnskakning - trots att jag hade hjälm. Vågar inte tänka på hur det hade gått utan hjälm! :eek: ALLA ska ha hjälm när man rider! Oavsett ålder. I vårat stall har vi en enda regel; hjälmtvång!

en mkt bra regel...hoppas du mår bättre nu....:smirk:

Tycker att man borde ha vett nog att fatta att använda hjälm! Sjuk att det ska behövas en lag för det. Dock kan det vara bra att ha en lag för barn, fast är det inte barn/ungdomar som redan nu är bäst på att använda hjälm?

Tycker man ska införa hjälmtvång! Då jag har jobbat som hästskötare vet jag att många tävlingsryttare som tycker dom e såå duktiga och inte ramlar av skiter i hjälmen. Men men de e deras skallar. men va dom inte tänker på är att många yngre ser upp till dom och gör samma sak...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 835
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 327
Senast: As_Vegas
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 360
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka