Hjälp! 2 åring växer inte!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare lolo19
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 939
L

lolo19

Hej!
Jag har en son som fyller 2 år om knappt en månad. Han har alltid varit svår att få i mat. Som liten hade han kolik i fyra månader, vägrade äta och fick sond en period.
Sedan har det vart upp o ner, mest ner.
Nu har vi problem med att han inte växer.
Han är allergisk mot mjölkprotein och soja.
Han är mycket kräsen och vill inte bli kladdig om händer, mun eller fötter.
Han väger nu efter viktnedgång 9450 och är 77.5 lång.

Han har inte gått upp i vikt sedan i april i år. Han har gått ner drugt 200 gram men nu hållt sig på samma vikt. Vi går hos dietist och läkare på barnkliniken men det är väldigt svårt att få tider där. Vi går på täta besök hos BVC som hänvisar till barn.

Vi ger honom Neocate (mjölkfri ersättning) med Calogen och vi har även Nutrical.

Han går på dagis heltid, är mycket pigg och aktiv, åt det hyperaktiva hållet. Går aldrig utan springer överallt. Bränner massor med kalorier alltså.

Nu undrar jag. HUR länge är det ok att ett barn inte växer??? Han har precis vuxit ur strl 68 i kläder och har samma kläder som förra sommaren och hösten...
Han är minst på dagis och jag märker att det är svårt för honom att göra vissa saker eftersom han är så kort.

VAD kan vi göra MER som vi inte gjort??? Snälla tipsa, vi har inte fler idéer nu.. Vi har avslappnade måltider med nyttig och god mat, vi skulle aldrig tvinga i mat eller på annat sätt förknippa mat med något dåligt.

Jag _orkar_ inte se min kille rasa i vikt och inte växa mer..:cry:
Nån med tankar???

Sv: Hjälp! 2 åring växer inte!

Låter som en flicka som min son träffar ibland, han går ju hos dagmamma och den här flickan går hos en annan dagmamma. Hon har alltid varit dålig på att äta och i storlek med min son (som ändå är liten) och 1½ år yngre! När hon började på dagis kunde hon äta typ 20 makaroner och 1 köttbulle sen var hon mätt.

Tvingar man så tror jag bara det blir värre.

Men är han så himla liten? Min son är ett super matvrak, han äter mer än vad jag gör :o och när han var på BVC 1½ år gammal var han 77 cm lång och vägde 9885, hur mycket han gått upp vet jag inte men han har precis vuxit ur stl. 80 i byxor.

Jag vet att det finns många i din situation med barn med matproblem på riktigt. Håller du till på några andra forum eller vill du att jag ska hitta tråden och pma länken?

Är han utredd för eventuellt fler allergier/överkänsligheter? Är hals och matstrupe kollat så att det inte finns något där som gör mat obehagligt?
Ni föräldrar, vet ni hur ni växte, är ni korta eller långa som vuxna?
Resten av släkten är det Jättar eller Pygmeér?
Ni måste prata med BVC om en riktig utredning, ett barn i två-årsåldern ska inte gå ner i vikt.
Vilken inställning har ni till fett? Gillar killen smör på macka som man kan slicka i sig, eller potatismos med mycket smör?
Samtidigt skriver du att han är pigg och aktiv, då kan han knappast må allt för dåligt och det är ju positivt.
Man ska inte jämföra utveckling hos barn men för skojs skull kollade jag mina tre, dottern som var dålig på att äta vägde 12,7 när hon var 20 månader, äldste sonen vägde 14,2 och var 89 cm vid 24 mån, yngste sonen vägde 15 kg och var 89 cm vid 22 mån.
Så 9,5 kg verkar väldigt lite, men det finns mycket som spelar in arv, aktivitet osv.

Lycka till!
mimmipigg

Jag håller med mimmipigg: Jag hade velat ha en riktig utredning, där allt vägs in; allt från att han inte vill kladda ner sig och är väldigt aktiv, till att han haft kolik och har allergier. Kanske kan de sakerna ge läkarna en fingervisning om var de ska börja. Det finns ju så mycket att mäta och kontrollera, allt från hormoner och sånt, till matsmältningsorganen.

Jag kan inget om sånt här, men min spontana tanke är att det kanske finns fler som uppvisar samma "symtom". Har ni nån gång berättat ALLT för en och samma läkare? Annars kanske bvc jobbar med en bit, dietisten med en annan, och så missar man helhetsbedömningen.

Det första jag tänkte på var om ni gjort någon utredning för om han kan ha några medfödda psykiska sjukdommar, kände vissa tecken med att inte vilja kladda ner sig, kanske överaktiv osv..kanske någon form av tvång osv.
kan vara viktigt att utreda sånt från början, kanske mår han inte bra psykiskt osv.

jag var väldigt liten när jag var liten med, jag åt väldigt dåligt så mamma och pappa gav mig fet mjöl och massa fett smör på mackan.
jag motionerade väldigt mkt, hoppade nästan maniska på studsmatta som för att glömma jobbiga saker i skolan..jag hade ingen matlust och gilade inte att äta, tog väldigt lång tid på mig när jag åt och pratade hellre.
vad jag vet har jag inga psykiska sjukdommar lr sjukdommar alls men mådde som sagt dåligt psykiskt istället, kanske är de inte snälla mot honom på dagis? det var där det började för mig.

säger inte att det är detta man kanske värt att kolla upp men låter nog mer som något fysiskt fel...
kan ni ge han näringsdrycker? mycket smör på mackan, mkt bra fetter i maten och många mellanmål och måltider...om han springer mkt kanske sätta sig ner och rita tex eller någon lugnare aktivitet ibland...

svårt...men kolla upp det noga.

jag tycker att det låter som om ni behöver professionell hjälp att bedöma hur pass "farligt" det är och om det är något medicinskt fel som de hittills har missat. Spontant låter det ju ändå som om han har det bra i övrigt, det är bara just detta med maten som ni oroar er för, och att det inte är ett mönster som börjat nyligen utan att han alltid har varit svår med. Jag tycker inte man ska dra alltför stora växlar på detta med att han inte vill kladda ner sig, om han är lite ointresserad av att äta så kan detta vara något han hört andra säga och börjat köra med för att slippa påtryckningar.

Men kanske finns det andra vägar att få honom mer engagerad i maten. Tycker han om att hjälpa till att laga mat och att baka? Är han med i affären och väljer ut den mat han ska äta? Finns det situationer då han äter bra, på picknick eller på McD eller så? Finns det något som hjälper honom att äta lite bättre? Ibland leker vi korvkiosk här hemma och dottern tycker att det är väldigt roligt att komma men en peng och köpa korv. Finns det nåt sånt ni kan testa så att han blir mer positivt inställd till mat?

Se tilll att få en utredning angånde tillväxthormon. Har han brist på det behöver han få det i sprutor varje dag. Min systerdotter har det och även hon hade soja ,mjölk och ev glutenallergi.Hon var pigg och alltid glad men ofta sjuk de första åren och väldigt sen i utvecklingen. Troligen en förlossningskada då förlossningen varade 48 timmar. Hon var ganska liten och lätt redan vid födseln.Idag tål hon all mat och är en fullt normal tjej som visseligen är kort och har dyslexi men fö fullt frisk.
Är ni korta ,späda i familjen ? Hur länge fick han sondas? Det har visat sig på förtidigt födda barn att de har fått ätstörningar pga sondmatningen. Är han utredd för glutenintolerans?
Vad tycker han om för mat? Min yngsta var superkräsen ,åt bara typ 3 rätter när hon var 2 år. Hade dock inga problem med att bli kladdig så hon fick äta med fingrarna och fick det hon gillade varje dag tills hon tillslut började äta mer och mer annat och idag är hon normalviktig 176 cm lång nästan vuxen och äter det mesta.Hon var inte på dagis så då är det ju lättare att styra men ofta äter de ju bättre på dagis. Hur går det med maten där?Min systerdotter fick gå på dagis bara för att hon åt bättre med de andra barnen.
Se till att få igång en utredning och glöm inte ta det lugnt och andas ,barn går ner i vikt ibland ,speciellt de där kvicksilvren som inte hinner äta.

*KL*
TACK snälla ni för alla svar!
Ska sätta mig och läsa, men inte nu. Wille har haft sitt första kruppanfall inatt så vi har haft ambulansen här.
Nu ska jag vaka hos min gosse som sover.

Det är hemskt, jag vet, min dotter vägde strax under 9 kg vid två års ålder, såg hemsk ut, mager och tanig, men var enormt aktiv och pigg och glad på alla sätt. I vårt fall gick dietister och barnläkare in med en speciell (receptbelagd) yoghurt som fungerar som ersättningsmål. Hon kunde alltså leva enbart på dessa yoghurtar om det skulle behövas, vilket hon i princip gjorde sista tiden. Kanske något likande det ni har? Hon åt också väldigt lite mat, och kräktes dessutom minst en gång om dagen i snitt. I vårt fall så började ju dottern rasa i vikt tidigt, långt innan de frekventa kräkningarna började, och vi började tidigt misstänka halsmandlarna, eftersom vi visste att hon hade stora halsmandlar. Halsmandlarna blev bara större och större på henne och efter ett års försök att klara hålla vikten uppe med diet, matersättning och så vidare sa vi stopp, nu måste hon opereras. Tror hon gick upp ett kilo på en månad efter op, nu fanns det ju helt plötsligt plats att få ner mat, och vilken aptit det visade sig att hon hade när hon väl klarade äta. Den operationen var det bästa vi någonsin gjort.

Nu vill jag inte säga att din pojk har samma fel som min dotter, men vad jag vill säga är att jag tror inte såna här fall beror på att barn är kräsna med mat, men det är ju utifrån min erfaranhet. Jag hade nog stått på mig och krävt mer utredningar och åtgärder tror jag, jag hade nog för min egen del känt att det är något som inte stämmer, på något plan. Men återigen, det är hur jag skulle reagerat utifrån mina erfarenheter och med mina barn.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa... 2
Svar
22
· Visningar
3 478
Senast: Qelina
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
39 046
Senast: monster1
·
Småbarn Detta kommer bli lååångt men både mina föräldrar och jag känner att vi behöver veta vad vi ska göra då barnets föräldrarna bara förnekar... 2 3
Svar
49
· Visningar
17 501
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn För nån vecka sedan så beslutade jag mig för att skriva ett brev till mig pappa för att berätta om Tims funktionshinder. Jag hade ännu... 2
Svar
20
· Visningar
3 301
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka