HJÄLP! Dålig hovslagare?

Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Jag misstänker att hoven är väldigt rund och att den hovisen inte kunde rikta om en mindre sko så att den passade hoven. Sen säger min hovis att det är väldigt viktigt var du placerar skon. Att man inte följer med hoven och att slipmaskinen är en hovslagares bästa vän.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Hoven ser på tok för brant ut, dvs för höga trakter!!
Menar du att den skulle ha ännu mindre hov att stå på?

Den är ju tokbrant o för låg= noll slitmån o går på tån.

Gillar inte svammel om att de vill bredda hovarna för att sen fila bort mkt av hovväggen mot trakten o lägga på skor utan utlägg.

Skönt att TS bytte hovis.:bow:
 
En något för hög trakt är mindre riskabel än en för låg. Mer marginal för att åt det hållet kan leden röra sig lite mer men åt andra är det nära ändläget. Även sådant tar en duktig hovslagare hänsyn till - men ska då också kunna tala om varför avvikelser från dv vinklar är motiverade på en viss häst.
En hovslagare här omkring sammanfattade det hela med att just kombinationen låg trakt och lång tå var det som blev värst, vägen att hålla en häst från det kan dremot variera.
 
En något för hög trakt är mindre riskabel än en för låg. Mer marginal för att åt det hållet kan leden röra sig lite mer men åt andra är det nära ändläget. Även sådant tar en duktig hovslagare hänsyn till - men ska då också kunna tala om varför avvikelser från dv vinklar är motiverade på en viss häst.
En hovslagare här omkring sammanfattade det hela med att just kombinationen låg trakt och lång tå var det som blev värst, vägen att hålla en häst från det kan dremot variera.
Tråden är 7 år gammal.....
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 245
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Ace
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 444
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp