HJÄLP! Dålig hovslagare?

M

MJAOOO

Hej!

Har senaste veckorna funderat och undrat över hovslagaren som jag har till min nya nordsvenskkorsning som bara är 6år gammal. Tänkte först se vad ni tror och tycker, sedan ger jag synpunkter från mig och andra jag pratat med.

Allting började med att hästen hade en hålvägg redan innan jag tog hem henne, som han fixade efter hovslagaren innan. Han innan skulle tydligen ha tyckt att hovar skulle ha väggarna rakt ner och hovarna skulle vara väldigt små! Som bilderna visar här nedan har väggarna "vikt sig" inåt. Nu försöker min hovslagare bredda hovarna.. Vad är det rätta att göra i detta läge? Hoppas ni ser vad jag menar på bilderna.

2nsth0o.jpg


2v34g2g.jpg


Till nästa fråga: min nuvarande hovslagare tyckte det var helt naturligt att slå upp skänklarna runt ballarna, (ungefär som på en westenhäst när man gör slides.) när min häst hade tappat skon för att dom var för stora och stack ut mer än 5 cm i bak. (varför han satte på för stora skor kan man undra..) Detta gjordes alltså bara på ENA sidan. Vad tycker ni, är detta fel? Tyvärr har jag ingen bild!

Sedan till den sista: Nu är hästen halt/markerar i båda bak efter senaste verkningen.. markerar mest i sidledsrörelser då hon riktigt staplar fram. Rakt spår länger hon ganska rejält, mer än innan. Ser lite ut som militärsteg... (hon är inte skodd i bak endast verkad) Tycker själv att han tog för mycket på henne.. Hon har fått en ordentlig mage över sommaren, kan det ha något med det att göra?
Bilderna här nedan är på hennes bakhovar.

2dp64p.jpg


io3cdi.jpg


2aht7ol.jpg


Jag tror jag blir tokig.. har letat i timmar efter information på nätet men inte kommit fram till något egentligt svar, hjälp mig! Hovar borde man gå massvis med kurser om för att själv veta.. Vill inte att hon ska bli förstörd!
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

min nuvarande hovslagare tyckte det var helt naturligt att slå upp skänklarna runt ballarna, (ungefär som på en westenhäst när man gör slides.) när min häst hade tappat skon för att dom var för stora och stack ut mer än 5 cm i bak. (varför han satte på för stora skor kan man undra..) Detta gjordes alltså bara på ENA sidan. Vad tycker ni, är detta fel? Tyvärr har jag ingen bild!

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om att man kan göra :confused:?

Sedan till den sista: Nu är hästen halt/markerar i båda bak efter senaste verkningen.. markerar mest i sidledsrörelser då hon riktigt staplar fram.

Halt ska ju inte hästen vara. Haltar den även på mjukt underlag? Har din häst förstärkt puls? Varma hovar?

Är det en utbildad, erfaren hovslagare som du anlitar? Du får väl börja med att ringa och tala om att hästen haltar efter verkningen, och se vad han/hon säger.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

.

Allting började med att hästen hade en hålvägg redan innan jag tog hem henne, som han fixade efter hovslagaren innan. Han innan skulle tydligen ha tyckt att hovar skulle ha väggarna rakt ner och hovarna skulle vara väldigt små! Som bilderna visar här nedan har väggarna "vikt sig" inåt. Nu försöker min hovslagare bredda hovarna.. Vad är det rätta att göra i detta läge? Hoppas ni ser vad jag menar på bilderna.

2nsth0o.jpg



2v34g2g.jpg

Ok, hålväggen finns inte kvar antar jag så jag lämnar den. Den vänstra sidan, sett framifrån, av hoven lutar inåt som du säger. (jag tycker att det ser ut som höger fram att döma av hovarna bakom) Jag hade velat ha skon balanserande upp hoven bättre, mer utlägg på utsidan (vänstra sett framifrån) av hoven. Som det ser ut nu ligger den innanför. Om han faktiskt vill bredda hoven är det ju märkligt att lägga skon trångt.

Utöver det så ser tillpassningen lite udda ut som om han dressat (filat på utsidan) hoven och sen lagt skon utanför. Varken klippt, bränt eller raspat in kappan. Kanske inte påverkar funktionen men jag har aldrigt sett någon jobba så.

Till nästa fråga: min nuvarande hovslagare tyckte det var helt naturligt att slå upp skänklarna runt ballarna, (ungefär som på en westenhäst när man gör slides.) när min häst hade tappat skon för att dom var för stora och stack ut mer än 5 cm i bak. (varför han satte på för stora skor kan man undra..) Detta gjordes alltså bara på ENA sidan. Vad tycker ni, är detta fel? Tyvärr har jag ingen bild!

Har träffat på hovslagare som gör så, men på bägge skänklarna. Och det har i alla fall fått dem att tappa färre skor och inga jag känt har blivit halta av det, men det är så långt min erfarenhet sträcker sig. (Har även sett en bild i gammal hovslagarbok att det är gammalt traditionellt beslag för ringkota, men då tåriktas de fram också)
Men som du säger om de sticker ut hela 5 cm bakåt så varför ta för stora skor från början?

Angående hältan håller jag med "bettysmatte"
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Hej!

Har senaste veckorna funderat och undrat över hovslagaren som jag har till min nya nordsvenskkorsning som bara är 6år gammal. Tänkte först se vad ni tror och tycker, sedan ger jag synpunkter från mig och andra jag pratat med.

Allting började med att hästen hade en hålvägg redan innan jag tog hem henne, som han fixade efter hovslagaren innan. Han innan skulle tydligen ha tyckt att hovar skulle ha väggarna rakt ner och hovarna skulle vara väldigt små! Som bilderna visar här nedan har väggarna "vikt sig" inåt. Nu försöker min hovslagare bredda hovarna.. Vad är det rätta att göra i detta läge? Hoppas ni ser vad jag menar på bilderna.

2nsth0o.jpg


2v34g2g.jpg


Till nästa fråga: min nuvarande hovslagare tyckte det var helt naturligt att slå upp skänklarna runt ballarna, (ungefär som på en westenhäst när man gör slides.) när min häst hade tappat skon för att dom var för stora och stack ut mer än 5 cm i bak. (varför han satte på för stora skor kan man undra..) Detta gjordes alltså bara på ENA sidan. Vad tycker ni, är detta fel? Tyvärr har jag ingen bild!

Sedan till den sista: Nu är hästen halt/markerar i båda bak efter senaste verkningen.. markerar mest i sidledsrörelser då hon riktigt staplar fram. Rakt spår länger hon ganska rejält, mer än innan. Ser lite ut som militärsteg... (hon är inte skodd i bak endast verkad) Tycker själv att han tog för mycket på henne.. Hon har fått en ordentlig mage över sommaren, kan det ha något med det att göra?
Bilderna här nedan är på hennes bakhovar.

2dp64p.jpg


io3cdi.jpg


2aht7ol.jpg


Jag tror jag blir tokig.. har letat i timmar efter information på nätet men inte kommit fram till något egentligt svar, hjälp mig! Hovar borde man gå massvis med kurser om för att själv veta.. Vill inte att hon ska bli förstörd!

Sånt kallas för korrektiv sko där den förlängd träkarmen styr fotens nersättning.
Har inte hovslagern förklara sitt skoning för dig?
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Jag blir inte förvånad över att hästen inte går rent, i mina ögonen ser den ut att ha bli väldigt hårt verkad o hovvinkeln verkar därav också vara för rak. Men jag är ingen hovslagare, hade ju varit intressant om någon sådan svarade;)! Hur som helst om inte hästen brukar vara känslig o markera efter verkning, så finns det väl inget skäl att inte prova en annan hovslagare nästa gång!? Lycka till!:)
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Fint att du börjat söka egen information när du känner dig osäker. Hoven växer från kronranden och ner, det du beskriver som att hoven buktar inår, beror istället på att den har en uttänjd hovvägg från hovens mitt och ned mot skon. Den översta halva delen av hoven som är mindre vid är den form pålle vill ha på sin hov. Gällande de ömma bakhovarna beror det på att trakthörnen vikt sig inåt, eftersom de är för långa. Det kniper i bakre delen av hoven på pålle.

Min nya hovslagare skapade en hovspricka på min fullt fungerande nordis, på grund av dålig verkning, och efter 4 månader sade hon att hästens hov måste skäras upp och gipsas följt av lång boxvila. Liksom du kände jag att det inte kunde vara meningen att en hittills fullt frisk akademiskt utbildad pålle på 4 mån skulle fått så dåliga hovar. Jag gjorde som du, sökte kunskap och nu tar jag själv hand om alla mina hästars fötter.

Hovsprickan verkade jag förresten bort själv, nerifrån utan gips eller uppehåll i ridningen, på 4 mån. Något somt traditionella hovslagare och veterinärer påstår är omöjligt.

Sök vidare, mvh M:idea:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Gällande de ömma bakhovarna beror det på att trakthörnen vikt sig inåt, eftersom de är för långa. Det kniper i bakre delen av hoven på pålle.:

Kan du förklara hur du menar? Det låter faktiskt fruktansvärt ologiskt i mina öron.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Tack för alla kommentarer!!

Nu ska jag uppdatera och lägga till lite tankar...

Angående hältan så ska en NY hovslagare komma i morgon för att sätta på skor på stackar gumman! En vän tittade på bakhovarna och sa direkt att hon går på sulan och är för hårt verkad! Bärranden var längre ner än själva sulan.. testade "boots" på henne och hon haltade inte överhuvudtaget!
Vissa har frågat om han är utbildad och jag tog reda på det lite närmare.. han sa att han gått som lärling i 6år.

Hur ska man kunna lite på en hovslagare när ALLA säger olika.. bilda sig en egen syn på det hela kanske är svaret.. men betalar man för en tjänst vill man ju ha jobbet gjort. Hur många hovslagare blir anmälda egentligen?

AHHH.. så många tankar.. Men nu får jag hoppas att det kommer fungera bra med min nya.
Jag kommer uppdatera för att säga vad hon sa om hovarna i morgon!!
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Sånt kallas för korrektiv sko där den förlängd träkarmen styr fotens nersättning.
Har inte hovslagern förklara sitt skoning för dig?

Vad kallas för korrektiv sko? Vilken av bilderna eller text syftar du på?
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Hur ska man kunna lite på en hovslagare när ALLA säger olika.. bilda sig en egen syn på det hela kanske är svaret.. men betalar man för en tjänst vill man ju ha jobbet gjort. Hur många hovslagare blir anmälda egentligen?

En sak du kan göra om du vill få lite mer klarhet är att fråga om hovslagaren är utbildad, och även var någonstans. Ring sedan Svenska Hovslagarföreningen och kolla om vederbörande är medlem där. Det behöver han/hon inte vara, men om svaret är "ja" vet du att allting stämmer. Om svaret är "nej" kan du i alla fall kolla upp så att den utbildning som hovslagaren säger sig gått faktiskt finns/har funnits på riktigt.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Vad kallas för korrektiv sko? Vilken av bilderna eller text syftar du på?

En korrektiv sko är den som andra hovens vinkle eller nersätt riktning.
TS hade ingen bil av den hoven där hovslagern sätt på ett sko med ett förlängd träkarmen antingen på inner trakarm, jag kan inte se nåt förlängd sko på bilderna.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Enkel hovanatomi: hovväggen fortsätter ju in i hoven och vänder och blir trakthörn. När trakterna som på bilden, är för höga, och trakhörnstöden pressas utåt som på bilden, pressas även den del av hoven som finns mellan trakthörnen och hovväggen utåt. Därav är hoven bredare nertill. Nu är det ju vanligt att trakthörnen är pressade över sulan baktill på skodda hästar, och har man inte sett nakna hovar utan denna defekt, är det inte så konstigt att man inte förstår vad jag menar. Är hästen skodd syns ju inte heller dessa delar, iftast är det bara hovslagaren vid omskoning som ser, och ägaren står ofta helt ovetande.

Liksom jag själv gjorde, stod ovetande, innan jag tog tag i min hästs problemhovar själv, med liknande utfytningar och dessutom sprickor, och skaffade mig kunskap som räddade inte bara henne för fyra år sedan, utan mina övriga sex hästar som jag ägt sedan dess. Jag blev så frustrerad över att veta "allt" om hästen utom hovarna! Jag tyckte inte heller att det hovslagare sade verkade logiskt. Pålle blev inte heller bättre. Trots nitar, ringskor och annat.

Så fort jag fått adekvat kunskap avhjälpte jag samtila dessa problem på fyra månader :).:love:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Hej!

Några frågor. Är det en höger eller vänster hov på första bilden.. Är det en vänster är hästen för hög på insidan och flyter därför ut på utsida. Då måste man verka ner insidan och verka in utsidan om du förstår vad jag menar. Hästen landar förmodligen för hårt på den trånga sidan och flyttar sedan över belastningen och trycker ut den andra sidan. I mitt tycke är den lite trångt skodd över trakterna, i alla fall den raka sidan. Skons längd ska vara anpassad till strålens bredaste punkt.

Dessutom måste man se hela benet/hästen för att kunna avgöra om hästen står snett eller inte. Hjälper inte att bara titta på hoven. Man måste se helheten.

Däremot kan jag inte uttrycka mig och hovslagaren gjort ett dåligt eller bra jobb då jag inte såg hästen innan han/hon skodde den och det faktiskt kan ha sett än värre ut innan. Som du säger var ju hovarna dåliga innan.

Och för att svara på "Barfotas" utläggning om "trakhörnstöd" eller vad du nu kallade det så påstår du att inga nakna hovar lider av detta problem. Kan du då svara mig varför den här hästen lider av detta problem. Jag ser då i alla fall inga skor på bakhovarna!

För övrigt ska ni inte tro att bara för att hovslagaren är med i svenska hovslagarföreningen så är han duktig. Bättre att kolla på jordbruksverkets hemsida och se ifall han är godkänd enligt de nya reglerna.

Tack Mvh Petter
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Enkel hovanatomi: hovväggen fortsätter ju in i hoven och vänder och blir trakthörn. När trakterna som på bilden, är för höga, och trakhörnstöden pressas utåt som på bilden, pressas även den del av hoven som finns mellan trakthörnen och hovväggen utåt. Därav är hoven bredare nertill. Nu är det ju vanligt att trakthörnen är pressade över sulan baktill på skodda hästar, och har man inte sett nakna hovar utan denna defekt, är det inte så konstigt att man inte förstår vad jag menar. Är hästen skodd syns ju inte heller dessa delar, iftast är det bara hovslagaren vid omskoning som ser, och ägaren står ofta helt ovetande.

Liksom jag själv gjorde, stod ovetande, innan jag tog tag i min hästs problemhovar själv, med liknande utfytningar och dessutom sprickor, och skaffade mig kunskap som räddade inte bara henne för fyra år sedan, utan mina övriga sex hästar som jag ägt sedan dess. Jag blev så frustrerad över att veta "allt" om hästen utom hovarna! Jag tyckte inte heller att det hovslagare sade verkade logiskt. Pålle blev inte heller bättre. Trots nitar, ringskor och annat.

Så fort jag fått adekvat kunskap avhjälpte jag samtila dessa problem på fyra månader :).:love:

Om ngn är intresserad av en översättning med rätta termer så säg bara till så ska jag gärna bistå förstålig information.

Fröken verkar ha lite svårt med att hålla ihop och isär själva hovens anatomi.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

...

För övrigt ska ni inte tro att bara för att hovslagaren är med i svenska hovslagarföreningen så är han duktig. Bättre att kolla på jordbruksverkets hemsida och se ifall han är godkänd enligt de nya reglerna.

Tack Mvh Petter

Det där är en sanning med modifikation ;)

Av SJV "godkända" hovslagare har en viss erfarenhet och viss utbildning, men det innebär inte per automatik att h*n är duktig på det h*n gör :devil:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Hej!


För övrigt ska ni inte tro att bara för att hovslagaren är med i svenska hovslagarföreningen så är han duktig. Bättre att kolla på jordbruksverkets hemsida och se ifall han är godkänd enligt de nya reglerna.

Tack Mvh Petter

Petter du har både rätt och fel. Det är verkligen ingen garanti att medlemmarna i SHF är duktiga, helt korrekt. Men, det finns en mängd godkända enligt SJV som har en minst sagt tveksam kompetens.
Vi har t ex en som skickade in ansökan om "certifiering" till SJV enligt gamla systemet veckorna INNAN han skulle göra sitt slutprov på GRUNDUTBILDNINGEN i Skara (som han f ö blev underkänd på) Sen skickade vederbörande bara in sina papper och betalar tvåhundra spänn till SJV och vips så förvandlas certifieringen till godkännande.
Vet inte exakta antalet men det var väl ytterligare ett 30-tal som skickade in och bytte från certifierad (en titel som inte säger ett skvatt om ditt kunnande, jämförbar med fiskekort)till Godkänd hovslagare, utan ett enda genomfört prov eler fortbildning.
Jag vet att vissa tycker att SHF:s gradering med gesällbrev/mästarbrev inte alltid säger hur duktig hovslagaren är utan mer att han/hon är duktig på smide. OK det finns säkert brister i det systemet också. Man kan lära sig genom arbete hos andra hovslagare mm mm. Jag har själv gått den vägen. Men om man kritiserar system med formella prov utan att ha klarat proven själv låter det väl bara som historien om räven och rönnbären. Surt!
(Sidosteg från denna tråd förlåt)
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Ja tack:)

Till heartbar: bedrövligt att höra att det går att kringgå det nya systemet. Har varit med om en som sade att han minsann var godkänd, ringde och kollade och det var han inte.

Om jag tolkar Dig rätt så kan en hovslagare stå som godkänd utan att ens ha gesällbrev/grundutbildning. Och eftersom alla som har detta inte vill stå med eller ens är medlemmar i SHF så går det alltså inte att dubbelkolla mot någon annan lista heller.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 270
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: Ace
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 470
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp