HJÄLP! Dålig hovslagare?

Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Petter du har både rätt och fel. Det är verkligen ingen garanti att medlemmarna i SHF är duktiga, helt korrekt. Men, det finns en mängd godkända enligt SJV som har en minst sagt tveksam kompetens.
Vi har t ex en som skickade in ansökan om "certifiering" till SJV enligt gamla systemet veckorna INNAN han skulle göra sitt slutprov på GRUNDUTBILDNINGEN i Skara (som han f ö blev underkänd på) Sen skickade vederbörande bara in sina papper och betalar tvåhundra spänn till SJV och vips så förvandlas certifieringen till godkännande.
Vet inte exakta antalet men det var väl ytterligare ett 30-tal som skickade in och bytte från certifierad (en titel som inte säger ett skvatt om ditt kunnande, jämförbar med fiskekort)till Godkänd hovslagare, utan ett enda genomfört prov eler fortbildning.
Jag vet att vissa tycker att SHF:s gradering med gesällbrev/mästarbrev inte alltid säger hur duktig hovslagaren är utan mer att han/hon är duktig på smide. OK det finns säkert brister i det systemet också. Man kan lära sig genom arbete hos andra hovslagare mm mm. Jag har själv gått den vägen. Men om man kritiserar system med formella prov utan att ha klarat proven själv låter det väl bara som historien om räven och rönnbären. Surt!
(Sidosteg från denna tråd förlåt)


I det första fallet ska man inte lägga skulden på den enskilda individen utan på "övergångsreglerna" OBS utförda av Jordbruksverket.

Alla som tidigare ansökt om certifiering från tidigare instans (djurskyddsmyndigheten eller vad den hette) kunde under första året genom övergångsregeln enbart genom att bifoga tidigare certifiering automatiskt bli för dagen av Jordbruksverket godkännda hovslagare.

Vi som ansåg att ansöka om denna certifiering innan den nuvarande instansen och plötsligt uppkommna lagstiftning fann denna ansökan som helt utan ett erkännande om god grundläggande kompetens fick därmed nu oxå vetskapen om att det började ställas vissa grundläggande krav på kursintyg och utbildningsbevis för att bli godkännd.

Man ska ha klart för sig att man innehar inte titeln "mästare eller annan erkänd titel så som ex godkänd hovslagare så vida man inte (i alla fall en gång) lyckats uppvisa att man klarat dom kraven som ställts på den enskilda utövarens förmåga att uppvisa kompetens nog som leder till godkänt resultat.

Hur den enskilde utföraren sedemera i sitt vardags utförande bär denna titel med stolthet eller i vardagen uppvisar brist på att leva upp till sin titel kan varesig shf eller tredje part stå till svars för.

Inga titlar eller medlemskap i shf ska förknippas med ngn sk garanti för ett väl fullgott yrkesutövande utan som i all utfört hantverk så är det endast den enskilda hantverkarens uppvisande av yrkesstolthet som ligger till grund för utförandet.

Jag har sett utförda arbeten från titlar med gud fader själv som man utan överdrift kan tro vara utförda av djävulen själv..

Här anser jag att det stora problemet för dagens hästägare har sin springande punkt i och jag har flertalet gånger påpekat att man på shf:s hemsida ska delge en enkel bildserie med komentarer om vad man som kund kan förvänta sig av ett utförande från en svensk standard skoning.

Intresset är minst sagt "svalt" vad det kan bero på är väl endast att man inte vill framstå som okolegial mot vissa av sina medlemar som avslöjar deras dagliga utförda arbeten.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Ja tack:)

Till heartbar: bedrövligt att höra att det går att kringgå det nya systemet. Har varit med om en som sade att han minsann var godkänd, ringde och kollade och det var han inte.

Om jag tolkar Dig rätt så kan en hovslagare stå som godkänd utan att ens ha gesällbrev/grundutbildning. Och eftersom alla som har detta inte vill stå med eller ens är medlemmar i SHF så går det alltså inte att dubbelkolla mot någon annan lista heller.

Är man tveksam kan man ringa Hovslagarföreningen och kolla ev medlemsskap och om personen ifråga genomgått utbildning. De kan kolla utexaminerade från hovslagarskolorna :)

Det finns sk hovlagare som säger att de är utbildade bla, bla och när man sedan kontrollerar så visar det sig inte vara fallet. Vissa är väl kända av SHF :angel:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Det finns sk hovlagare som säger att de är utbildade bla, bla och när man sedan kontrollerar så visar det sig inte vara fallet.

Det har jag råkat ut för. Den hovslagare jag kollade upp hittade på en utbildning som absolut inte fanns på den plats under de år han angav. När jag påtalade att jag hört med SHF och fått denna info tyckte han att det nog var bäst att vi avbokade den tid vi hade bestämt. Tyckte jag också...:grin:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

...

Här anser jag att det stora problemet för dagens hästägare har sin springande punkt i och jag har flertalet gånger påpekat att man på shf:s hemsida ska delge en enkel bildserie med komentarer om vad man som kund kan förvänta sig av ett utförande från en svensk standard skoning.

Intresset är minst sagt "svalt" vad det kan bero på är väl endast att man inte vill framstå som okolegial mot vissa av sina medlemar som avslöjar deras dagliga utförda arbeten.

Om jag bara får göra ett rimligt antagande, utan att egentligen veta varför, så tror jag nog inte att det har med "kår-anda" och missriktad lojalitet att göra, utan jag tror att det kan ha att göra med andra saker:
Om man, som du vill, lägger ut en bilderie på hur en "svensk standardskoning" ska se ut, så kommer många att förvänta sig exakt en sådan skoning. Det är ju inte genomförbart i praktiken ;)
Då måste ju hovslagaren inte bara vara skicklig i sitt arbete, utan även en strålande pedagog som lyckas förklara benställningar, hovvinklar, rörelsemönster och varför just den skoning h*n gjort är lämplig för just den hästen. Allt detta för hästägare med olika uppfattningsförmåga och olika förutsättningar för att ta emot information :angel:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Inga titlar eller medlemskap i shf ska förknippas med ngn sk garanti för ett väl fullgott yrkesutövande utan som i all utfört hantverk så är det endast den enskilda hantverkarens uppvisande av yrkesstolthet som ligger till grund för utförandet.

Huvudet på spiken, verkligen.

Trådkapar lite med tanke på det coari skrev. Hade för nästan en månad sedan en riktigt hemsk upplevelse med en SHF-ansluten hovslagare. Ordinarie var på semester så jag försökte hitta en som skulle vara kompetent genom att kolla på SHFs hemsida. Exempel på vad jag (och framförallt hästen!) utstod:

  • Till att börja med hade hovslagaren fel skor med sig storleksmässigt, vilket kan hända den bäste så det har jag överseende med. Att hovslagaren ville ha sällskap av mig för att hämta ut nya, sure, det var ju lite lustigt. Men att hovslagaren dessutom pratar i mobilen och styr kärran med knäna gav mig lite dåliga vibbar...

  • Hästen är normalt supergullig i hanteringen, om än reserverad med nytt folk ibland. Denna hovis lockade fram alla de sidor som jag inte vill se hos min häst. När hovslagaren skulle slå på skon på vänster fram ville vederbörande sätta sömmen högt upp. När det tar hovslagaren flera försök (vi snackar 5 som jag räknade till, kanske fler) att få ut en av sömmarna på rätt ställe blir jag lite fundersam. Hovslagaren bestämmer sig då för att vända på sömmen och ha svicken inåt, med kommentaren att vederbörande 'kan styra var den kommer ut ändå'. Antagligen blir hästen sömstucken, för han reser sig och slänger sig framåt ur hovslagarens grepp. Hovslagaren har fräckheten att säga att han inte ska överreagera för ingenting och när jag påpekar att han kan ju blivit stucken drar hovslagaren ut sömmen (som blivit böjd i.o. att kusen smällt ner hoven) och säger att han inte kunnat bli stucken för det 'finns inget blod på den'.

  • Jag ville bara få hovslagaren att gå vid det laget, så jag försökte få denne att bara verka bak. Orkade inte med personen. Hovslagaren ville dock sko runtom, men jag borde nog stått på mig. När hovslagaren sedan tar vänster bak, drar vederbörande åt sig sin verktygslåda så att hästen skärrar av ljudet (han är vid det här laget extremspänd) och SPARKAR hovslagaren. Hovslagaren blir själv lite chockad för det är tydligen första gången någon häst har sparkat under jobb. Hovslagaren säger till hästen att han inte ska bli så irriterad av flugor - hovslagaren gör inte ens kopplingen att min häst är så obeskrivligt rädd. Istället uppmanar hovslagaren mig att jag ska ge honom hö för han 'är säkert sugen'.

  • Hovslagaren fortsätter att fixa vänster bak och ber mig hålla ena fram så att 'det går att raspa klart'. När hovslagaren sedan skulle ta höger bak tjatade denne på mig att mata hästen, men hästen ville bestämt inte ha något att käka. Förstår jag det. Hovslagaren tar sig friheten att leta i vår foderlåda och uppmanar mig att mata honom med kraftfoder för att han s.a.s är sugen. Jag fattar ju att hovslagaren är skraj för hästen så visst, han får snaska på lite mat under tiden hovslagaren fixar höger bak.

  • När hovslagaren sedan är klar står denne och spånar varför hästen sparkat. Hovslagaren tror att han inte är riktigt frisk i vänster bak, varpå jag svarar att han är kollad av veterinär och kiropraktor så sent som förra veckan (vilket var helt sant). Med hörbar skepsis säger hovslagaren 'och allt var bra med honom då'. Jodå, det var det var ju allt jag kunde svara. Nähä, 'då hade hästen uppenbarligen inte ont då'. Då gör hovslagaren kopplingen att denne fick en känga när verktygslådan på drogs golvet.

  • Sedan gör hovslagaren en utläggning om att hästar speglar sina människor, och att hästen är lite misstänksam beror nog på att matten är det. Jag kunde bara skratta. Hovslagaren fortsatte med att hävda att denne fått vibbar att jag är jättesnäll, men misstänksam. Jag har liksom blivit bränd och inte vill att folk ska komma för nära, utan jag väljer vilka som förtjänar det. Då är hästen så också. För hovslagaren kände att det var så, men denne ska ju självklart inte säga mer än så för det var bara en känsla som ploppade upp...

  • Som om inte det vore nog var slutresultatet inte okej. Skorna fram hade tåriktats utan anledning, trots att jag svarade negerande på frågan om hästen hade senproblem. Hovslagaren gjorde bedömningen att hästen behövde hjälp med överrullningen ändå... Hovslagaren klämde ner hästen i en storlek mindre skor av en anledning jag inte fick svar på, och bak var hästen dessutom verkad snett, så det skiljde nästan en centimeter mellan in- och utsida!


Med detta sagt; Ordinarie hovslagare var långt ifrån imponerad av resultatet och har börjat med korrigering. Är ovanstående något som är värt att anmäla? Vid eventuell anmälan, behövs utlåtande av annan hovslagare som kan bekräfta hovstatusen?
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Snacka om mardröm! Väldigt märkligt att han efter den misslyckade skoningen vill stanna kvar och förklara dina "psykologiska problem".
Jag lider verkligen med dig, hoppas att jag ALDRIG stöter på honom.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Heartbar:
Vad gällde den gamla certifieringen hos Jordbruksverket så var man tvungen att vara utbildad och ha jobbat aktivt i ett år. Och har han/hon du kände lyckats kringgå systemet är det ju inte bra. Men tyvärr blir det så alltid.

Vad jag har förstått så ska man som hästägare vara mer skyddad om någonting blir fel om den godkända hovslagaren inte visar sig kunna. Vi har ju redan fått in de första fällande domarna mot hovslagare sen reglerna ändrades. Förut stod hästägaren med lång näsa. Plus vad gäller sjukbeslag så får du inte göra det om du inte är godkänd och då kan inte hovslagarens försäkring gälla eftersom han har begått ett lagbrott om han behandlar hästen ändå och något skulle gå fel. Man kan aldrig försäkra sig mot ett lagbrott.

Sen finns det väldigt mycket som kan/sak/borde förbättras och varför inte hovslagarföreningen och jordbruksverket gemensamt ser till att förbättra den statliga utbildningen begriper jag helt enkelt inte. En statlig utbildning bör ge ett statligt godkännande.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Fröken har inte blandat ihop något alls. Men vi kanske har olika åsikter? Fröken är för övrigt i medelåldern och kankse är det rätt att bli kallad fröken om tilltalaren är en farbror betydligt äldre ;)
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Heartbar:
Vad gällde den gamla certifieringen hos Jordbruksverket så var man tvungen att vara utbildad och ha jobbat aktivt i ett år. Och har han/hon du kände lyckats kringgå systemet är det ju inte bra. Men tyvärr blir det så alltid.
Jo jag vet, men som sagt det var ett exempel, men det var väldigt svajigt med vissas utbildningar i det gamla systemet. Sen vet ju du som jobbat länge med detta att "utbildad och jobbat ett år" många gånger har väldigt lite kunnande att erbjuda.

Heartbar:
Vad jag har förstått så ska man som hästägare vara mer skyddad om någonting blir fel om den godkända hovslagaren inte visar sig kunna. Vi har ju redan fått in de första fällande domarna mot hovslagare sen reglerna ändrades. Förut stod hästägaren med lång näsa. Plus vad gäller sjukbeslag så får du inte göra det om du inte är godkänd och då kan inte hovslagarens försäkring gälla eftersom han har begått ett lagbrott om han behandlar hästen ändå och något skulle gå fel. Man kan aldrig försäkra sig mot ett lagbrott.
Helt korrekt och ett bra skydd för häst/ hästägare. Visste inte om att det redan finns fällande domar. Vet att det var nån tjej i Norrland som sömstuckit i parti och minut iof

Heartbar:
Sen finns det väldigt mycket som kan/sak/borde förbättras och varför inte hovslagarföreningen och jordbruksverket gemensamt ser till att förbättra den statliga utbildningen begriper jag helt enkelt inte. En statlig utbildning bör ge ett statligt godkännande.

Förstår tanken. Vet inte om den är så statlig i o f. Idag finns det "hovslagarutbildningar" överallt. SHF är ju ingen branschorganisation utan eg bara en intresseförening. Man har inte så mycket "tyngd" att sätta emot då man förhandlar med t ex Jordbruksverket och Skatteverket. Men som jag förstått det ska i a f det som kallas "tredje året på BYS" ge möjlighet till godkännande.
Sen har vi ytterligare en dimension i "godkännandeproblematiken". Ansvarig tjänsteman på SJV sa t ex till mig att man MÅSTE ha fortbildningsexamen efter 110101 för att bli godkänd. Bara två veckor senare står samma person på ett möte och lovar en kollega med "endast" 8 år gammal Skarautbildning och några års arbete på klinik att han kan få ett godkännade bara han "skickar in några journaler".
Man har dessutom godkänt en hovslagare helt utan utbildning och utan certifiering men med många års erfarenhet, efter att vederbörande påpekat att han minsann jobbat många år på klinik och "varit lärare på hovslagarutbildning" vilket är lögn eftersom hovslagarutbildningen han pratar om bara är en hovvårdskurs på ett travgymnasium.
För att knyta ihop med tråden om vad man kan vänta sig av en godkänd/utbildad hovslagare:
Godkännandet är INTE ett bevis på kompetensnivå. Ej heller medlemskapet i SHF. Godkännnadet är bara ett bevis på att hovslagaren underställer sig SJVs krav på bl a journalförande och att han/hon är medveten om vad man INTE får göra.
Oavsett vad det står på olika dokument så blir arbetet aldrig bättre än hantverkarens förmåga och kunnade och viljan att använda sig av dessa. förmågan
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Hej!

.. Är det en vänster är hästen för hög på insidan och flyter därför ut på utsida. Då måste man verka ner insidan och verka in utsidan om du förstår vad jag menar. Hästen landar förmodligen för hårt på den trånga sidan och flyttar sedan över belastningen och trycker ut den andra sidan. I mitt tycke är den lite trångt skodd över trakterna, i alla fall den raka sidan. Skons längd ska vara anpassad till strålens bredaste punkt.

Ser man på, en hovslagare som begriper sig på hovar! Önskar bara att det fanns fler som gjorde detta och tog tid på sig att verka hovarna i balans innan dom slår på skor. En del verkar inte bry sig eller så är dom vindögda.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Nu är det ju vanligt att trakthörnen är pressade över sulan baktill på skodda hästar, och har man inte sett nakna hovar utan denna defekt, är det inte så konstigt att man inte förstår vad jag menar. Är hästen skodd syns ju inte heller dessa delar, iftast är det bara hovslagaren vid omskoning som ser, och ägaren står ofta helt ovetande.

Jag har en barfota häst som verkas av traditionell utbildad hovslagare som är godkänd av hovslagarföreningen med ansvarsföräskring. Innan honom (nyss bytt) så hade jag en f.d. lärare från hovslagarskolan. En som är klassad som legend inom branschen. Även han har verkat stoet, fullblod, som gått barfota i ca 17 år. Hon hade en period på ett par år då trakthörnen fram vek in sig. Påverkade inte hennes rörelser alls. Plötsligt försvann detta nu helt.

Som hästägare är VI ansvariga för att hästen skos av utbildad hovslagare. Det var en person som fick sin häst så kopiöst felskodd och felverkad och hade funderingar på att anmäla hovslagaren. I dagens läge är det inte bra att göra då hästägaren skulle själv bli anmäld för vanvård p.g.a. att ansvaret ligger just hos hästägaren att anlita korrekt utbildad och godkänd hovslagare.

Vad jag förstått så önskas det från hovslagare att få ansvaret överflyttat till hovslagren så att man sållar bort icke godkända och korrekt utbildade hovslagare.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Om man, som du vill, lägger ut en bilderie på hur en "svensk standardskoning" ska se ut, så kommer många att förvänta sig exakt en sådan skoning. Det är ju inte genomförbart i praktiken ;)

Nej naturligtvis inte eftersom det bara går att utföra på en svensk standarhäst. :crazy:

Hästar är individer :( liksom hästägare :p och t.o.m. hovisar :eek:

Det som är avgörande är att till varje pris försöka uppnå bästa möjliga resultat utifrån gällande förutsättningar för ett genomrörande av svensk standarskoning.

Man ser tyvärr lite för ofta att ett försök inte ens har gjorts från vissa utövare (obs ska inte förknippas med utbildade kollegor som tagit del av vad svensk standardskoning innebär)
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Huvudet på spiken, verkligen.

Trådkapar lite med tanke på det coari skrev. Hade för nästan en månad sedan en riktigt hemsk upplevelse med en SHF-ansluten hovslagare. Ordinarie var på semester så jag försökte hitta en som skulle vara kompetent genom att kolla på SHFs hemsida.


Med detta sagt; Ordinarie hovslagare var långt ifrån imponerad av resultatet och har börjat med korrigering. Är ovanstående något som är värt att anmäla? Vid eventuell anmälan, behövs utlåtande av annan hovslagare som kan bekräfta hovstatusen?


Min egen personliga reflektion:

Jag har full förståelse för att även hovisar vill ha semester på sommaren. Det jag inte förstår är dom hovisar som tar semester, rycker på axlarna och säger åt hästägaren att vid nästa skoning tänker jag vara ledig så du får själv hitta ngn annan som skor om din häst då.

Jag tycker det brister i kollegial anda,, så du ska ha semester men tycker att dina kollegor ska arbeta och inte få samma möjlighet till semester???

Den typen av kollegor går fett bort för mig,, skulle aldrig ens komma på tanken att ställa upp för en kollega som inte känner ett ansvar inför sina kunder.. OK jag har denna sommar gjort ETT undantag men detta enbart beroende på personliga själ.

Seriöst är att lämna dukat bord,, alltid ha ett kollegialt sammarbete med sina kollegor och komma överens om att om du ställer upp för mig under min semester så ställer jag upp för dig under din semester. I min värld fungerar det ALLTID!

Har mkt svårt att tro att en medlem som ens klarat av sin grundutbildning och därmed fått möjlighet att inträda medlemskap i SHF kan med gott samvete påstå att man kan styra en söm om man vänder svicken innåt. Svicken styr ALLTID sömmens riktning och ställer man svicken utåt så går sömmen ofelbart innåt och ställer man svicken innåt så går sömmen ofelbart utåt. Har man inte ens tagit till sig den logiken ja då blir jag riktigt orolig.

Anmäla kan du alltid göra men det ska i så fall ske till berörd myndighet och i så fall måste du delge allt som du har dokumenterat.

Du kan naturligt vis inkomma med en skrivelse till SHF där du oxå måste delge all dokumentation så kommer dom behandla ärendet, ställa frågan till berörd medlem och be om ett inkommande svar om hur den personen uppfattade situationen.

Tyvärr tror jag att det i just detta fall brister på delgivande av dokumentation,, men det kan vara bra att i alla fall informera SHF (och det råder jag alla om att göra) för det föreningen inte har kännedom om kan dom heller omöjligt ha vetskap om.

Slutligen: Din ordinarie hovis va tydligen inte imponerad av resultatet och har nu ett mkt långvarigt merarbete att utföra.

Tänk va mkt enklare det hade blivit för din ordinarie hovis om han bara hade tagit sitt fulla ansvar för sina kunder även under semestertid och varit kollegial.:angel:

Hoppas du inte misstolkar detta utan ser det som ngt tänkvärt och helhetsbilden.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Förstår absolut vad du menar, samtidigt vill jag inte missunna folk semester. Men visst, vidareslussning av ordinarie till någon som bevisligen vet vad de gör hade ju kanske inte varit fel i detta fall :crazy:
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Jag och min hovis synkar alltid våra semestrar så jag slipper ta in nån annan.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Ser man på, en hovslagare som begriper sig på hovar! Önskar bara att det fanns fler som gjorde detta och tog tid på sig att verka hovarna i balans innan dom slår på skor. En del verkar inte bry sig eller så är dom vindögda.

??Det första bilden är högre främ!! Titta på bild nr.2 och du se att det är samma fot, somrännen.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Nu var ju inte problemet jag har haft svårt att synka tider med hovslagaren. Inte heller ser jag det som ett problem att vederbörande har haft semester när hästen skulle behövt bli nyskodd, utan att de som förväntas kunna sina jobb misslyckas fatalt.
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Petter du har både rätt och fel. Det är verkligen ingen garanti att medlemmarna i SHF är duktiga, helt korrekt. Men, det finns en mängd godkända enligt SJV som har en minst sagt tveksam kompetens.
Vi har t ex en som skickade in ansökan om "certifiering" till SJV enligt gamla systemet veckorna INNAN han skulle göra sitt slutprov på GRUNDUTBILDNINGEN i Skara (som han f ö blev underkänd på) Sen skickade vederbörande bara in sina papper och betalar tvåhundra spänn till SJV och vips så förvandlas certifieringen till godkännande.
Vet inte exakta antalet men det var väl ytterligare ett 30-tal som skickade in och bytte från certifierad (en titel som inte säger ett skvatt om ditt kunnande, jämförbar med fiskekort)till Godkänd hovslagare, utan ett enda genomfört prov eler fortbildning.
Jag vet att vissa tycker att SHF:s gradering med gesällbrev/mästarbrev inte alltid säger hur duktig hovslagaren är utan mer att han/hon är duktig på smide. OK det finns säkert brister i det systemet också. Man kan lära sig genom arbete hos andra hovslagare mm mm. Jag har själv gått den vägen. Men om man kritiserar system med formella prov utan att ha klarat proven själv låter det väl bara som historien om räven och rönnbären. Surt!
(Sidosteg från denna tråd förlåt)

:banana::bump::bow::banana::bump::bow::banana::bump::bow:

Tack! Det var det bästa jag har hört på länge!!!! Håller med, men det som blir allra mest spännande är vad som händer 2014 med hela cirkusen. Sitter och väntar med spänning...
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Uppdatering från mig då..

Nu har min nya hovslagare varit här och min häst är bättre igen, med skor i bak..
Det som hade hänt var att den gamla hade verkat på TOK för mycket så hon gick på sulan.. helt oförklarligt hur han lyckades med det.. I fram har hon för höga trakter men det är inget farligt än.. Det är lite jobb framöver men tur att jag fick upp ögonen så pass tidigt och stod fast i mina misstankar.
Vissa har kommenterat det här med långa skänklarna som han slog uppåt.. det var INTE för att korrigera! Han sa att han gjorde så bara för att den var för lång och att det inte gjorde nått.. det var detta som fick mig att reagera så markant. Det säger sig ju själv att det inte är bra.. speciellt inte på en hov, så hästen blir gunghäst på ena o inte på den andra..

Jaja.. nu är det slut på detta. Skönt. Nu ska jag bara övertyga hästens förra ägare, min kompis, att hennes nya kille inte är en bra hovslagare.. Det är just därför detta har vart så svårt också, hon tyckte det var bra att ha han kvar när jag tog över henne. Hade det till o med som krav när ja tog över henne.. men det visade sig att det absolut inte var det!! Får se när hon upptäcker på sin häst att jag har hade rätt!
 
Sv: HJÄLP! Dålig hovslagare?

Uppdatering från mig då..

Nu har min nya hovslagare varit här och min häst är bättre igen, med skor i bak..
Det som hade hänt var att den gamla hade verkat på TOK för mycket så hon gick på sulan.. helt oförklarligt hur han lyckades med det.. I fram har hon för höga trakter men det är inget farligt än.. Det är lite jobb framöver men tur att jag fick upp ögonen så pass tidigt och stod fast i mina misstankar.
Vissa har kommenterat det här med långa skänklarna som han slog uppåt.. det var INTE för att korrigera! Han sa att han gjorde så bara för att den var för lång och att det inte gjorde nått.. det var detta som fick mig att reagera så markant. Det säger sig ju själv att det inte är bra.. speciellt inte på en hov, så hästen blir gunghäst på ena o inte på den andra..

Jaja.. nu är det slut på detta. Skönt. Nu ska jag bara övertyga hästens förra ägare, min kompis, att hennes nya kille inte är en bra hovslagare.. Det är just därför detta har vart så svårt också, hon tyckte det var bra att ha han kvar när jag tog över henne. Hade det till o med som krav när ja tog över henne.. men det visade sig att det absolut inte var det!! Får se när hon upptäcker på sin häst att jag har hade rätt!

:confused: Så han sätt på ett för store sko för han hade igen mindre som skulla passa foten :confused:
Man bli inte klok på dagens hovslageri.
Bra att det fixa sig på slut :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
Hästvård Idag red jag min ena ponny för första gången efter skoning, hon skoddes förra tisdagen och har haft skön vila. Dock märkte jag att hon...
Svar
18
· Visningar
3 268
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Ace
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp