Hjälp. Eksemtäcke och ösregn

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare LindaMidinette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 958
Sv: Hjälp. Eksemtäcke och ösregn

Ja precis, är rädd att knotten bara knallar rakt in om jag endast har regnhalstäcket. Det är ett gissel det här! Som tur är har denna säsongen gått smärtfritt hittills, peppar peppar.

Hur vågar du det?
När jag stod i "storhäst-stall" med Yrpa så la dom på henne ett regntäcke. När det slutade regna kom knotten fram. Självklart sparkar hon sig under magen och fastnar i täcket. Varpå hon sitter fast i minst två timmar eftersom ingen var ut i hagen och tittade. Hon sträckte sig rätt illa och fick vila i över en månad.

Jag har aldrig regntäcke på henne igen efter det. Endast vintertid när det inte finns massa äckeldjur som stör henne.

ojoj, nä, så illla är det inte med min häst. Å jag har ju min precis utanför dörren så jag har full uppsikt. Enda problemet som jag ser med regntäcket är att det inte täcker halsen samt blir för varmt när solen kommer fram. Alla får väl pröva fram till en lösning som passar dem kan jag tänka.

Han är inte så irriterad av flygfäna, men han får bulor av deras bett. Har dock inte exem, ta i trä...

Sen en annan sak, jag ser till att ha täckesgjordarna såpass "spända" att de inte hänger å dinglar en dm under magen. De ska ligga an med lite luft emellan när jag drar med handen, å inte trycka, så ser jag det. Det funkar även när han ska lägga sig, vad jag sett.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har mina gjordar "perfekt" spända, självklart inte perfekt. Men nu hade jag själv inte satt på henne täcket så hur bra de satt vet jag ju egentligen inte. Hon hade ju inte haft täcket på sig på väldigt länge.

Oavsett.
Hur bra man än sätter gjordarna så är det lättare än man tror för en häst att fastna i dem. Men så kan man ju inte heller tänka. Men jag sätter inte på Yrpa ett täcke om jag vet att hon går och sparkar sig under magen, som under sommarmånaderna. Hon behöver det inte. Jag stallar däremot in såfort knott och skit börjar komma fram efter regn. Sambon min går i "leda-häst-skola" och kommer få ta in sedan när jag jobbar mer.

Jag vågar helt enkelt inte riskera att hon fastnar igen.

Tycker du gör helt rätt. Har du en häst som sparkar sig under magen så är risken stor. Min gör inte det. Alltså funkar det för mig/min häst.

Liknande trådar

Islandshäst Jag skall filtklippa(eller helklippa) en av hästarna i vinter och funderar över vad för täcken som behöver införskaffas, hon skall gå i... 2
Svar
28
· Visningar
4 533
Senast: sstina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka