HJÄLP!!!? Hål rätt in genom ryggen!

Sv: HJÄLP!!!? Hål rätt in genom ryggen!

Beskrivningen av krustorna stämmer bra, men min häst hade ingen skillnad i sommar och vinterpäls. De var precis likadana. De påverkades heller inte av behandling eller av klippning. (provade efter råd från vet, först jod en period, hände ingenting, sen med äppelcidervinäger-hände ingenting och till sist med AloeVera-hände ingenting. De verkade inte påverkas av nåt) De satt också på ställen som inte blir fuktiga. Eftersom hästen får mycket vinterpäls och går otäckad blir hon ju ibland fuktig/blöt ytterst på pälsen. (men det kommer inte in mot skinnet) men de ställen som utsätts för fukt hade hon inga krustor på. De satt nästan bara där hon är torr)
Inga andra hästar har fått samma sak trots att de gått tillsammans, så det smittade inte. Nu är det ytterst få kvar. Jag är fortfarande väldigt frågande till vad det var.

Det finns ett antal olika svampar och bakterier som kan orsaka utslag som liknar regnskållor eller fukteksem. Jag fick rådet av min vet att tvätta all utrustning som används med virkon och även hästen (med en ordentligt utspädd lösning) några gånger i veckan. Det var visserligen misstänkt ringorm som imaverol inte hjälpte mot men i mitt fall fungerade det bra.

Jag hoppar in här lite för min häst har haft sådana "sår" som på bilden. Din beskrivning av regnskållor passar väldigt bra in på hur de varit på min häst, men det underliga är att hon fick dem under sommaren. Varmt och torrt och med sommarpäls. De satt på på bringan, på sidan och långt nere på låren. Inte de ställen som hästen blir blöt på vid regn heller. De är nu nästan borta, men det gjorde ingen skillnad med sommar eller vinterpäls, samt att hon spårklipptes och de flesta kratrar fanns då där hon klipptes, men det blev inte bättre trots att pälsen försvann där. Kan det ändå vara regnskållor eller finns det annat som är väldigt likt? (denna häst går utan täcken)

Jag skulle gissa att även det är regnskållor. Det första året efter installning så fick våra tillbaka några stycken var och jag tror att det berodde på att jag vande in höt för snabbt ifrån betet. Det är därför jag tror på teorin om att det kommer ifrån någon obalans i magen.
Följande år har jag varit noga med att lägga ut hö i minst en månad innan vi flyttar hem dem ifrån betet så att de verkligen ska ha vant sig.
Jag ger mina en bakjäst om dagen var året runt och även linfrökaka till den ena.

Regnskållor har inget med regn eller blöta att göra utan jag gissar att de har fått sitt namn utav att det ser ut som om man har droppat vatten på dem när själva pälsen har fallit av och man tittar lite på avstånd och det är mycket skållor. Det ser ju då ut som fördjupningar i pälsen precis som om de hade blivit blöta av regndroppar.
Det läker inte snabbare av att man klipper dem men det är ju lättare att tvätta och få helt torrt om de blir infekterat.

Beskrivningen av krustorna stämmer bra, men min häst hade ingen skillnad i sommar och vinterpäls. De var precis likadana. De påverkades heller inte av behandling eller av klippning. (provade efter råd från vet, först jod en period, hände ingenting, sen med äppelcidervinäger-hände ingenting och till sist med AloeVera-hände ingenting. De verkade inte påverkas av nåt) De satt också på ställen som inte blir fuktiga. Eftersom hästen får mycket vinterpäls och går otäckad blir hon ju ibland fuktig/blöt ytterst på pälsen. (men det kommer inte in mot skinnet) men de ställen som utsätts för fukt hade hon inga krustor på. De satt nästan bara där hon är torr)
Inga andra hästar har fått samma sak trots att de gått tillsammans, så det smittade inte. Nu är det ytterst få kvar. Jag är fortfarande väldigt frågande till vad det var.

Jag tvättade också med allt det där och en del andra grejer med och det hjälpte inte på våra heller. Det som hjälpte var att få magen i en superform. Den ena av våra var inte dålig i magen men jag märkte skillnad på aptit och beteende när magen väl började må bättre. Han blev gladare och harmoniskare helt enkelt och ändå tyckte jag att han var det redan innan. Jag trodde ju inte att det skulle kunna göra sådan skillnad.

Den andra var dålig i magen och det har tagit tid att klura ut vad det är hon inte tål. Idag har jag kommit fram till att hon tål inte lucern, klöver, linfrökaka och en hel massa annat. Hon får idag bara hö och soja och det mår hon bra på. Den bästa vintern var helt klart när höt var så bra att hon klarade sig på enbart det.

Det är därför jag tror på teorin om att det kommer ifrån någon obalans i magen.
ingen skillnad på min häst vid bete eller när de vänjs vid hö igen. Varken på magen eller på skållorna i huden.
Följande år har jag varit noga med att lägga ut hö i minst en månad innan vi flyttar hem dem ifrån betet så att de verkligen ska ha vant sig.
Mina får alltid hö + bete när de kommer hem från sin sommarbeteshage. Bakjäst ger jag vid pälsfällning/sättning. Magen har aldrig krånglat.

Det läker inte snabbare av att man klipper dem men det är ju lättare att tvätta och få helt torrt om de blir infekterat.
Inte på min. Flera satt ju där hästen blivit klippt, men det blev ingen skillnad på dem och de som satt i vinterpälsen. Nu har hon nästan inga kvar, men jag undrade väldigt vad detta var. Decifinering av utrustning, borstar osv gjorde heller ingen skillnad. De verkade helt opåverkbara.

Jag tvättade också med allt det där och en del andra grejer med och det hjälpte inte på våra heller. Det som hjälpte var att få magen i en superform. Den ena av våra var inte dålig i magen men jag märkte skillnad på aptit och beteende när magen väl började må bättre.
magen har varit bra hela tiden, som sagt. Hennes aptit är enorm (och har alltid varit) så jag skulle märka tydligt om det blev någon skillnad där. Hon är glad och nöjd. Hon har heller inte ont av sina skållor (eller vad det är) ibland kan hon reagera en aning när jag pillar bort en skorpa, men inte så som det beskrevs, att de kan bli väldigt ömma. Hon har betfor i foderstaten för magens skull (vilket jag alltid ger mina hästar just för magens skull) och bakjäst höst och vår (fällning och pälssättning).
Kommer detta tillbaka eller tar omtag så får veterinär göra en grundligare undersökning.

Äppelcidervinäger torkar ut och har fungerat superbra på mina hästar när de har haft regnskåller och andra liknande problem. Har även bra erfarenhet av det på ringorm, allt enligt tips från veterinär.

Intressant!
Fungerar det på mugg också?

Fortsätter fundera på det du skrev om magen och tänker på att även om magen varit bra hela tiden så betyder ju inte det att den kanske kan bli ännu bättre.
Var ute i stallet förut och funderade på när de små såren egentligen började avta, eller inte blev flera. Kom fram till att det var i höstas. Vad hände då som var annorlunda? Jo från och med hösten var vår ligghall klar att användas och med den halmad så innebar det att hästarna hade tillgång till halm hela tiden. Kanske detta var vad som gjorde skillnad? Vet inte säkert, men det är det enda som ändrats i hästarnas vardag. Det kan hänger ihop med det i och med att mina glupska hästar också är väldigt lättfödda, vilket gör att de inte kan få så stora mängder hö. De får 4 ggr om dagen, men den stora, som fått se mystiska såren, väger ca 600 kg och får 9 kg hö/dag. Halm som tilltugg när det passar kan ha varit det som gjorde skillnad. Vad tror du? Kan jag vara nåt på spåren eller är jag ute och cyklar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka