Hjälp, han fryser!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 791
H

hallon

Jag klippte ju ponnierna häromdagen, första gången i mitt liv jag haft klippta hästar.
Två av dem klippte jag bara på undersidan av halsen, den tredje blir mer svettig så honom klippte jag under magen och "ett streck" på bakbenen oxå (har ju kollat in andra och försökte göra likadant).

Nå, grabben som blev mer klippt stod och skakade som ett asplöv i hagen idag, stackaren. Åh, så synd om honom! Han bor här i Skåne, och vi hade väl ca 10 grader varmt idag, ingen blåst. Dock tyvärr vått om fötterna. Han hade ett fodrat regntäcke på sig.

Så vad gör jag nu, ni som vet?!? Att jag måste skaffa ett varmare täcke fattar jag! Men måste det ha magplatta??? Har alla "magklippta" hästar magplatta??? Börjar nästan ångra klippningen... Kan det räcka med ett H**ks outdoortäcke? Tror fyllningen ligger på 270gr. Vad rekommenderar ni?

Sv: Hjälp, han fryser!!!

de kan räcka med ett fodrat regntäcke...ofodrade gillar inte ja riktigt för dom trycker ner pälsen så dom inte kan resa den som dom gör för att hålla värmen och sen får dom ingen värme av de ofodrade täcket.

så testa ett fodrat regntäcke och fri tillgång på grovfoder i hagen..då borde den väl inte frysa.

Även om termometern säger 10 grader så blåser det och är väldigt rått och kan kännas kallare än minusgrader och sol, så stirra inte dig blind på termometern. Lägg på hästen ett tjockare täcke så är problemet löst... ;)

de kan räcka med ett fodrat regntäcke...ofodrade gillar inte ja riktigt för dom trycker ner pälsen så dom inte kan resa den som dom gör för att hålla värmen och sen får dom ingen värme av de ofodrade täcket.

så testa ett fodrat regntäcke och fri tillgång på grovfoder i hagen..då borde den väl inte frysa.

Fast den hade ju redan ett fodrat regntäcke, TS häst?

Ja, han har ett fodrat regntäcke, fast det är rätt tunt.
Så ett nytt täcke behöver han, frågan är om det måste vara magplatta eftersom det är på magen han är rakad.

Jag har aldrig haft magplatta på nån häst, ens fryslortar. Ens när de varit helklippta. Så det kan du nog iskallt räkna med att du inte behöver =)

vi har aldrig haft magplatta på våra klippta, men därför har jag ju ingen erfarenhat av det häller ;)

hästar får ju som bekant mer energi - värme om de tuggar på något till skilnad från oss tvåbeningar, så jag skulle nog börja med att ge hö :)

Magplatta tror jag inte att du behöver, inte än i alla fall.
Köp ett tjockare täcke, det borde räcka. Har alltid räckt för mig.

ja dkulle gilla att inte träna i 5 dunjackor ^^

det är väl bättre att man klipper en häst än att den blir sjöblöt av svett och tar jättelång tid att torka?

Lägg på honom ett fleecetäcke eller ylletäcke under regntäcket, det värmer bra. Dumt att börja med de riktigt tjocka täckena redan nu, vad ska han ha när det blir riktigt kallt?

Dessutom är det lättare att tvätta ett fleecetäcke än ett tjockare: stöv och annat sätter sig ju och ett smutsigt täcke ger lättare skav.

Senast ändrad:

En länsveterinär sa, apropå täckesanvändning, att de fick in väldigt många hästar som hade skador från täckena...
Hon menade att man visst kan lägga på täcke medans hästens svett torkar, men i stort sett klarar man sig bra utan täcken - se på alla islandshästar, de blir också svettiga, men ofta inte täcke, om det inte är flera minusgrader...

ojdå..ja läste ofodrat..

till TS:
ett ulltäcke under regntäcket är varmt..gick min häst med hela förra vintern i både snöstormar och regn o blåst och han frös ingenting...de blir väl oftast varmare än mer fodrade täcken har ja för mej..

Senast ändrad av en moderator:

Täcke täcke täcke.
Klipper jag hästar på hals & mage används magplatta & halstäcke.

En länsveterinär sa, apropå täckesanvändning, att de fick in väldigt många hästar som hade skador från täckena...
Hon menade att man visst kan lägga på täcke medans hästens svett torkar, men i stort sett klarar man sig bra utan täcken - se på alla islandshästar, de blir också svettiga, men ofta inte täcke, om det inte är flera minusgrader...

Man måste inte ha ett illasittande täcke bara för att man klipper hästen, man kan faktiskt köpa ett som passar.

Sen är det så att när det gäller hästar som tränas så handlar det inte bara om att det ska "klara sig". Hästar tål både det ena och det andra om det enda målet med hästhållningen är att de ska "klara sig". Men de flesta av oss vill att hästarna ska prestera, och då gäller det att skapa förutsättningar för prestation, t ex genom att klippa pälsen så att hästarna slipper arbeta med för varm "kostym" och stå med svettig snuskig päls som samlar skit i ett halvår tills den trillar av på vårkanten. Urrrrk! :eek:

Så du tycker det är bättre att släppa ut en svettig häst i hagen än en häst som är klippt och torr? Varför?

jag har iaf ett välanpassat täcke till min ponny, som hon absolut inte får några skador av. och jag tänker klippa henne när jag sätter igång henne efter vintervilan igen, vill inte att hon ska behöva vara sjöblöt efter ett helt normalt ridpass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka