Hjälp, han fryser!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 791
Sv: Hjälp, han fryser!!!

En länsveterinär sa, apropå täckesanvändning, att de fick in väldigt många hästar som hade skador från täckena...
Hon menade att man visst kan lägga på täcke medans hästens svett torkar, men i stort sett klarar man sig bra utan täcken - se på alla islandshästar, de blir också svettiga, men ofta inte täcke, om det inte är flera minusgrader...

Va!? Ursäkta, men har inte islandshästar täcken om de är svettiga... Är det någonting rasspecifikt eller... isåfall nåt som jag helt missat :crazy: Jag täckar då mina islandshästar när de är svettiga...

PS. Ursäkta TS.

Undrar jag oxå..
Tänk på att det kan vara varmare med en kjol än byxor. Värmen stiger väl också uppåt, mina fryser då mer om ryggen o rumpen än om magen.
Och efter ett par veckor har det nog kommit ut såpass mkt päls att den klarar sig med mindre täcken. De är ju jättekänsliga första tiden, pga omställningen kanske.

Vi råkade kasta på det fodrade regntäcket som vanligt då pålle var nyklippt. Innan tävling.. Då vi hämtade in o lastade skakade hela transporten för han frös så. Då fick jag lite ångest och bad tusen gånger förlåt till stackars hästen som stått och blivit jättekall på ett par timmar trots fri tillgång på hö.
Stannade efter någon mil, gick ut och krånglade på ett extratäcke för säkerhets skull för den långa färden. Så jag skulle kunna åka med godare samvete.

Håller med Svea! Dom ska inte frysa då de ska prestera!!

nej inte det heller!
Snart ryker skitmattan från den andra oxå. Han ska tränas nu och det går inte med jätteragg. Fy för att stå blöt och sur i timmar efter ett pass.
Den klippta hästen tränar oxå med mindre ansträngning då han inte blir överhettad.
Jätteskillnad i loppen efter klippningen. Ingen andning utan nästan oberörd då han kom in igen. Snabb återhämtning och slipper duscha! Sköönt!

KL
Om hästen är tjock är det bättre att täcka den bättre än att ge den MER mat.

Hästar får inte skav om täckena är rätt utformade.

Det har du nog rätt i, men då jag talade med vet, så var det en designer med, och hon funderade mycket kring hur man borde kunna utveckla formen på täckena, så att de inte skadar.
Det var inte så mycket detta att de skaver, som att de ger skador på skellettet där täcket ligger emot längst fram.
Sedan kan inte jag tillräckligt om hur man täckar hästar, har bara sett inom isisivärlden att det inte är särskilt vanligt med klippta hästar, inte ens på hög tävlingsnivå, men jag kan ju ha fel.

Delvis KL

De problem som kommer in pga täcken är oftast inte skav av illasittande täcken utan hudinfektioner mm orsakade av att det blir varmt och skitigt. Skitigt på ett helt annat sätt än pälsen som faktiskt inte samlar på sig skit på samma sätt och skit är då inte det du ser utan bakterier t ex. En vinterpäls är inte skitigare än en sommarpäls om den sköts...

Rätt formdesign är ständigt under utveckling numera.

Måste säga att HW är de som lyckats bäst med enkla medel- varav flera patent.
sitter bra o inga bensnören behövs.

Felaktigt använda täcken alltså.

Sen är jag lite nyfiken på ditt sista uttalande: En vinterpäls är inte skitigare än en sommarpäls om den sköts..., hur menar du att man sköter vinterpälsen för att uppnå det? När man har en häst som gärna rullar, i lera, där man hur mycket man än borstar inte får bort dammet i 'botten' av pälsen, för man när inte ner till huden med ryktborsten, utan 'filar bara ovanpå'. Och piggborstar når ner mer, men gör inte speciellt rent.

Så, berätta gärna hur du menar. Jag vet hur spolvattnet ser ut första tvätten på våren när jag badar valacken och han varit oklippt. Och jag vet också hur KLI-IG han blir i vinterpälsen just för han är smutsig.

Täcke hjälper, det håller rent så att man inet får ännu mer smuts utifrån, mräks när man jmf täckade och otäckade klippta, men gäller att se till så det luftas dagligen, att det är lagom varmt etc.

Men som sagt, utveckla jättegärna för jag får inte ihop det när det gäller 'björnvinterpälsar', de där tjocka, täta pälsarna där det är ett elände att komma ner i (och man blir kolsvart om fingrarna när man kliiar, även om ytan ser ren och blank ut)

Det var inte så mycket detta att de skaver, som att de ger skador på skellettet där täcket ligger emot längst fram.
Sedan kan inte jag tillräckligt om hur man täckar hästar, har bara sett inom isisivärlden att det inte är särskilt vanligt med klippta hästar, inte ens på hög tävlingsnivå, men jag kan ju ha fel.

tyvärr är det väl så att fel storlek i förhållande till hästens kropp och byggnad osv, är det som orsakar de största skelett problemen i såfall, samt missbruk av täcken där samma täcke sitter på dag ut och dag in. så det är svårt att komma runt problemet enbart beroende på själva passformen, men visst underättar det med ett som är verligt genomtänkt i fråga om design.

sen känner jag inte alls igen det du skriver om att isisar på hög tävlingsnivå sällan är klippta? jag tycker det är nästan standard, nu är jag inte isis människa men jag har lite koll ändå och som sagt, här är det väldigt vanligt att alla som jobbas i ngn större bemärkelse är klippta. kanske varierar med län också? :confused:

Svarar Alexandra och Grålly

uttalandet om vilka problem som kommer till vetrinären är det veterinärer som påtalat - inte eget "påhitt".

Sedan: Jag har också björnpälsar i olika stadier på hästarna (Raser:fjord och islänning). De går dessutom på lösdrift i Skåne - bara det kan ge vissa lerproblem, inte bara i pälsen.

Jag använder faktiskt MJUK borste först och främst. Den jagar inte ner leran i pälsen - det kan jag hålla med om att piggborsten gör. Borstar inte på våt päls. DÄrmed är det inte alltid jag borstar heller. Däremot givetvis noga vid ridning att det är rent i sadelläge etc. Sommarpäls som duschas eller vinterpäls, vattnet är lika skitigt ändå. Piggborste navänds men inte som "första insats". Fingrarna blir inte speciellt svarta nere i pälsen eller vid hudkontakt vare sig på sommar- eller vintersässong dock kan de bli det under rykten.

Och ja - de älskar lerbad....

Klåda - behöver inte vara lika med smuts, det kan också vara värme...

Senast ändrad:

uttalandet om vilka problem som kommer till vetrinären är det veterinärer som påtalat - inte eget "påhitt".

Jag har aldrig sagt det är ett påhitt, däremot att skador beror på FELAKTIGT anpassade och/eller använda täcken.
Jag använder faktiskt MJUK borste först och främst. Den jagar inte ner leran i pälsen - det kan jag hålla med om att piggborsten gör. Borstar inte på våt päls. DÄrmed är det inte alltid jag borstar heller. Däremot givetvis noga vid ridning att det är rent i sadelläge etc. Sommarpäls som duschas eller vinterpäls, vattnet är lika skitigt ändå. Piggborste navänds men inte som "första insats".

Skåne har VÄLDIGT olika jordmån mot uppland. Uppland har den ökända blåleran, den som blir DAMM när den torkar, och det är det som är som förgjort att få bort nerifrån pälsen/huden.

Gnuggar in den gör de tyvärr så bra själv utan borste med. Tyvärr som sagt. Mer sandig jord är mycket lättare att borsta av, den är tyngre.

Men jag undrar fortfarande hur du utan duschning får rent med borste? Mjuk borste här = leran släpper inte ens. När man fått LOSS leran (och det kräver piggborste, tyvärr även det för det sliter förbannat på man och svans), så kan man borsta tills armarna domnar, och glatt stå och gona sig åt den rena och blanka hästen putsad med mjuk borste. Tills den skakar på sig och är lika dammig igen. Men kommer inte ner i pälsen och får bort dammet med någon borste (dammsugare däremot borde fungera, dock inte provat).

Klåda - behöver inte vara lika med smuts, det kan också vara värme...

Givetvis, fast i hans fall är det smuts, för om man duschar honom (jag brukar duscha på klinik om/när jag är där vintertid, så de blir tvättade EN gång per vinter iaf) så förvinner klådan omedelbart. Återkommer efter 4 - 6 veckor igen.

*kl*

Hänger man med i det senaste rönen, i olika rapporter och tidningar. Så kommer det fram mer och mer bevis på att vi plågar våra hästar i vår största välmening när vi täckar i tid och otid.

Och hästen har en liten yta i förhållande till sin massa, det är ytan man förlorar värme på, vilket gör magplatta och halsduk helt onödiga.

Självklart ska man täcka en häst där man stört det vanliga värmesystemet, dvs när den är klippt. Men mera strå erstätter täcke lätt ner till minusgrader.

Vi måste komma ihåg att vår komforttemperatur ligger på plus 28, hästens ligger nånstans runt -20. (temperatur där det behövs extra energi för att vi inte ska frysa)

Så det där "han fryser" vet vi egentligen väldigt lite om.

Så du tycker det är bättre att släppa ut en svettig häst i hagen än en häst som är klippt och torr? Varför?

Det går att torka hästen. Krävs lite engagemang och slit men det går.//Piraja, som aldrig klippt någon häst men ändå haft dom i full träning hela vintern.:cool:

det blir mer och mer vanligt med att man klipper även islandshästarna nu :smirk: mem visst, det finns mängder med gammalmodiga islandsryttare som kör stenhårt på att inte rubba deras naturliga natur. men det är olika från ägare till ägare ;)

Visst, det är ett slit, så ibland lägger jag på ett svettäcke ngn timme, men jag tror också att det blir en grej att hålla på med täcken, nödvändigt eller ej...
Blandrastik - jag upplever att hästarna har det mer besvärligt med värmen än med kylan. Fast det är klart att man undrar när det blåser snålt och är -10

Så det där "han fryser" vet vi egentligen väldigt lite om.

Det är möjligt att det finns lite forskning om det. Men vi som är vana vid att hålla på med hästar ser ganska lätt tecknen på att hästen fryser. Det syns på kroppshållningen och känns på muskulaturen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka