Hjälp, han fryser!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hallon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 791
Sv: Hjälp, han fryser!!!

Förlåt Alexandra

Det var inte meningen att påstå att du tyckte att det var påhitt. :angel:

Det var jag som var otydlig - det skulle vara en ren upplysning eftersom jag tyckte det var otydligt i förra inlägget. Sen blev det ännu mera otydligt....:angel::angel:

Instämmer och Svea: det är inte lite forskning och den är inte ny...t ex Karin Morgans doktorsavhandling Short-term
thermoregulatory responses of horses fr 1996 tar upp detta.

Det går att torka hästen. Krävs lite engagemang och slit men det går.//Piraja, som aldrig klippt någon häst men ändå haft dom i full träning hela vintern.:cool:

Jag tycker inte heller att man ska klippa i onödan. Men sen beror de lite på vad dom får för päls, vissa pälsmonster tar ju flera timmar att torka och många hinner tyvärr inte det.
Visst, själviskt. Men det är lite själviskt och rida på den överhuvud taget då tycker jag.

Men var inte en av slutsatserna i den avhandlingen att ett av hästens sätt att reglera temperaturen var att skaka och huttra? Sorry, men i min värld går inte skaka och huttra ihop med att hålla muskler mjuka och smidiga för prestation, ävenom hästen "klarar sig".

Alltså, jag tycker inte att man ska packa in hästar så att de står och kokar och inte får någon sol på kroppen på sommaren, och jag tycker att det är ren idioti att ha täcken som sitter så illa att de låser bogarna. Men jag tror inte att regn och blåst är nyttigt för tränande muskler och jag tror inte att välsittande täcken skadar hästarna.

Men var inte en av slutsatserna i den avhandlingen att ett av hästens sätt att reglera temperaturen var att skaka och huttra? Sorry, men i min värld går inte skaka och huttra ihop med att hålla muskler mjuka och smidiga för prestation, ävenom hästen "klarar sig".

det där har du nog missuppfattat isåfall. Det belystes i studien att skaka och huttra är en reaktion på att hästen har nått sin nedre värmegräns.
Inte att den därmed är bekväm och det rekommenderas att den så skall hållas :D

Det är möjligt, jag läste inte själva studien utan bara en artikel om den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka