Hjälp! Hudförändring efter fästing!

Chuckcharles

Trådstartare
Hej!

Klappade min katt och kände som en upphöjd liten knöl efter där en fästing har suttit. Denna fästing plockades bort för 2 veckor sedan.
Nu har hon en kal fläck där knölen sitter och lite utanför det, samt massa små svarta prickar runtom och fjällande hud på detta 😱
VAD kan detta vara?!

8180C5F3-7A8C-49A2-8CBE-ED1BAE313454.jpeg
 
Jag vet inte.
Men jag kan säga att jag har sytt i fårskinn, och då ser man väldigt tydligt på skinnsidan om det har varit en fästing där. Det blir en förtjockning av huden, permanent.
 
Jag vet inte.
Men jag kan säga att jag har sytt i fårskinn, och då ser man väldigt tydligt på skinnsidan om det har varit en fästing där. Det blir en förtjockning av huden, permanent.


Fruktansvärt äckliga kryp.. Hoppas verkligen att det inte är farligt. Just typiskt att man upptäcker det när varenda veterinärsstation är stängd 😩
 
Jag hörde någonstans att fästingar är det enda djur som inte har någon positiv funktion öht

Trastar äter tydligen fästingar.

Annars håller jag med om att det oftast blir en upphöjning efteråt, ibland går den ner efter ett tag och ibland inte. Att det fjällar ett tag efter känns också normalt, men de svarta prickarna har jag inte tänkt på att jag sett förut.
 
Är du försäkrad i Agria kan du ringa deras telefonvet gratis.

Ja, jag bokade faktiskt ett videosamtal på FirstVet. Jag fick prata med en fantastiskt rar veterinär som inte trodde att detta var en reaktion på någon fästingburen sjukdom, utan helt enkelt olika reaktioner i huden på grund av att bettstället var kraftigt svullet under några dagar efter att jag avlägsnat fästingen. Phju!
 
Jag hörde någonstans att fästingar är det enda djur som inte har någon positiv funktion öht

Jag är beredd att hålla med där faktiskt. Det borde ju finnas flera möjliga sätt att utrota de små djävlarna eftersom de inte är huvudföda till något djur. Läst att någon fågel och någon spindel smaskar i sig någon ibland, men som jag förstått inget djur som lever på fästingar.
 
Jag är beredd att hålla med där faktiskt. Det borde ju finnas flera möjliga sätt att utrota de små djävlarna eftersom de inte är huvudföda till något djur. Läst att någon fågel och någon spindel smaskar i sig någon ibland, men som jag förstått inget djur som lever på fästingar.
När vi nu är inne på fästingspåret så läste jag någonstans att när det är många rävar i området så vågar inte fästingarna sig fram!?! Man vet inte riktigt varför. Skumt. De kanske klampar omkring på något särskilt sätt? Luktar illa?
Den som kommer på hur man utrotar fästingarna borde få Nobelpriset
 
När vi nu är inne på fästingspåret så läste jag någonstans att när det är många rävar i området så vågar inte fästingarna sig fram!?! Man vet inte riktigt varför. Skumt. De kanske klampar omkring på något särskilt sätt? Luktar illa?
Den som kommer på hur man utrotar fästingarna borde få Nobelpriset
Intressant! Annars hade man kunnat tänka sig att rävar också bara är ”mat” för de små parasiterna. Detta måste jag läsa på om!
Ja minst ett Nobelpris. Jag hade utan tvekan hjälpt till att finansera projekten som ledde fram till en utrotning 😈
 
Intressant! Annars hade man kunnat tänka sig att rävar också bara är ”mat” för de små parasiterna. Detta måste jag läsa på om!
Ja minst ett Nobelpris. Jag hade utan tvekan hjälpt till att finansera projekten som ledde fram till en utrotning 😈
Det kanske är så att rävar skrämmer bort andra djur = färre värddjur i omlopp, så man stannar i sina hålor och inväntar bättre tider?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lyckades dra på mig två fästingar i måndags och den ena fick jag inte bort helt utan det är fortfarande en liten svart prick kvar...
Svar
6
· Visningar
562
Senast: Huggorm
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 395
Senast: tott
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp