Hjälp!! Konsekvenser för organismer som bara använder sig av mitos?

Okej, nu kommer jag vara lite jobbig här :)

Vad är mitos? Celldelning, visst? Alltså att en cell blir till två likadana. Och vad finns det för annan typ av delning av celler? Jo, meios! Och vad är det för något då? Jo, det är ju könsdelning. Alltså att två celler med olika anlag blir flera celler med "blandat gen-innehåll"! Det här gör ju att det kan bildas nya individer, alltså att alla celler inte ser likadana ut, utan blir en blandning. Så! Om det på det sättet, vad tror du är svaret på din fråga? :)

Har skrivit en hel uppsats om bland annat mitos och meios,celldelning, jag siktar på högre betyg och jag har fattat det som att organismer som bara använder sig av mitos inte får en biologisk mångfald..? Vill gärna gå lite djupare än så men hade behövt hjälpt eller en översiktlig beskrivning så jag vet vad jag ska börja leta efter, Det du precis skrev har jag redan skrivit och var inte min fråga. :)

Har skrivit en hel uppsats om bland annat mitos och meios,celldelning, jag siktar på högre betyg och jag har fattat det som att organismer som bara använder sig av mitos inte får en biologisk mångfald..? Vill gärna gå lite djupare än så men hade behövt hjälpt eller en översiktlig beskrivning så jag vet vad jag ska börja leta efter, Det du precis skrev har jag redan skrivit och var inte min fråga. :)

Fast vi ska väl inte ge dig svaret på frågan? Det ska du ju lyckats fundera ut själv om du nu vill ha högre betyg annars är du inte förtjänt av det.

Du kanske ska fundera på vad konsekvenserna är av att inte blanda gener (och biologisk mångfald stämmer inte in på det du försöker likna det med. Biologisk mångfald = många arter). Fundera på vad konsekvenserna är för en art när generna inte blandas utan är likadana i alla generationer.

Ganska många växter går att föröka genom mitos. Trist om de drabbas av en sjukdom specifik för arten, eftersom genuppsättningen är densamma.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 584
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 261
Senast: fio
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 591
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka