Hjälp, köpa sadel! (Långt...)

_L_

Trådstartare
Hej!

Om man vill ha en billigare sadel (prisklass max 3000 kr) vad har ni för tips!
En speciell sadelutprovare hade jag inte tänkt att åka till.
Visst det skulle vara det bästa men då hästen är 21 och jag har tänkt ha sadeln till henne (bred rygg, kallblod) men om jag köper ny häst och rider mer (promenad rider mest nu!) så ska jag kosta på mer.

Jag vet hur den ska ligga och passa och det kan jag få hjälp med.
Det ska ha mjuk sits då jag brukar rida runt en eller två timmar.
Och det spelar mindre roll vad sadeln är lämpad för, men inte en hoppsadel! :eek:
En sådan rider jag runt i nu (2 timmars skritt i en hoppsadel :D) och den är iof av god kvalitet men har nu fått åldertecken (är ganska gammal) (hård sits!! Sitter direkt på bomen?!)
Har köpt en gelpad men den passar inte alls (sadeln=18")(inte jag som mätt!)...
Och jag vet inte riktigt hur man mäter tum på en sadel men jag ska ju ha vuxenstorlek och det är väl 16"-17"? Har stoppat om sadeln och sadelmakaren menade på att det var ovanligt med 18" (hon tyckte hela sadeln var annolunda! :crazy: )!?

Köpa en sadel på postorder?
Ris och ros! :D

Tacksam för svar!
Och jag vill hellre ha litet svar än inget alls! ;) :bow:

Mvh Lisa

Sv: Hjälp, köpa sadel! (Långt...)

Vanlig vuxenstorlek, t.ex. storlek 38-40 behöver en 17" sadel oftast.
Försök fynda en begagnad, annars tycker jag att syntet som Griffin och Wintec är prisvärda. Dock inga andra syntetsadlar, t.ex. Horse Saver.... Håll dig borta från dom... ;)

KOlla på H***ks, dom har ju en Maxam allround fish (syntet) som går att ställa in för olika hästar den kostar ca 2500 om jag inte minns fel.

Min skogsmulle/promenadhäst fick sadel för 10000:- kr då det inte fanns någon som passade honom i den prisklassen jag tänkte mig från början (samma som du nämner). Sadelmakaren som provade ut den provade även ut hans nya sadel, en western nu som jag är helnöjd med!

Mitt råd är ändå att ta hjälp av en sån så det blir rätt. Inte kul med häst som fått känslig rygg pga fel sadlar..

Lycka till och hoppas du finner vad du söker! :)

Om man vill ha en billigare sadel (prisklass max 3000 kr) vad har ni för tips!

En begagnad kvalitetssadel som passar den häst den ska användas på!

Visst det skulle vara det bästa men då hästen är 21 och jag har tänkt ha sadeln till henne (bred rygg, kallblod) men om jag köper ny häst och rider mer (promenad rider mest nu!) så ska jag kosta på mer.

Är hästen i ridbart skick spelar väl åldern ingen roll? Oavsett ålder så är det viktigt att ha en bra passande sadel.

Det ska ha mjuk sits då jag brukar rida runt en eller två timmar

Du rider hästen i 1-2 timmar/gång och vill inte kosta på att hästen får en sadel som passar ordentligt? Det låter på ditt inlägg som om du bryr dig mer om din egen rumpa än om hästens rygg och välmående!

Varför inte lägga 500 kr på en sadelutprovning, så att du VET att både du OCH hästen får en sadel som passar er? Sen när du vet vad som passar, så letar du upp en likadan fast begagnad, stoppar om den och sen kan du med gott samvete rida.

Dvs när du är hos sadelutprovaren och komemr fram till att märke X av modell Y passar bäst, och den kostar 15 000 kr, då säger du 'tack så mycket', och börjar läsa annonser om sadel av märke X i modell Y begagnat.

Och stryk argumentet om att inte kosta på promenadhäst, de har samma rätt till passande sadel som alla andra hästar! Jag hade en budget på max 3 - 4000 kr först och tänkte jag skulle komma undan med griffin elelr Maxam i någon modell. Det blev en FreeForm bomlös för 7500 kr (beg) och en Hubertus för (inkl byte avs toppning,s adelinprovning etc) 9000 kr. Jag har en triangelmärkt valack..

Du kan ju kika lite på de billigare bomlösa med om bomlöst är ett alternativ? De är bättre än en ickepassande bomsadel för max 3000 kr... De bomlösa är mjuka med.

Men JAg tycker DEFINITIVT att du ska 'kosta på' en sadelutprovning, eftersom du (det är inte menat som kritik) inte tycks ha någon sadelkunskap själv.. ochd et ÄR en djungel därute.. sadeldjungeln. Och det är både dyrt ochd rygt att lalla omkring vilse i den. Dvs ofta sparar man in de den där sadelutprovarkostnaden genom att ta sadelmakare DIREKT istället för att köpa och sälja och beställa och skicka tillbaka etc sadlar som inte passar/visar sig inte passa!

Ang sadelmärken så är det ursvårt att ge tips på vad du ska söka efter när vi inte vet hur din hästs rygg ser ut och så.

Lycka till! (och du, det finns mjuka, bekväma hoppsadlar man utan problem kan skritta i i två timmar med :angel:)

Alexandra_W skrev:
Varför inte lägga 500 kr på en sadelutprovning, så att du VET att både du OCH hästen får en sadel som passar er? Sen när du vet vad som passar, så letar du upp en likadan fast begagnad, stoppar om den och sen kan du med gott samvete rida.

Dvs när du är hos sadelutprovaren och komemr fram till att märke X av modell Y passar bäst, och den kostar 15 000 kr, då säger du 'tack så mycket', och börjar läsa annonser om sadel av märke X i modell Y begagnat.

Och stryk argumentet om att inte kosta på promenadhäst, de har samma rätt till passande sadel som alla andra hästar! Jag hade en budget på max 3 - 4000 kr först och tänkte jag skulle komma undan med griffin elelr Maxam i någon modell. Det blev en FreeForm bomlös för 7500 kr (beg) och en Hubertus för (inkl byte avs toppning,s adelinprovning etc) 9000 kr. Jag har en triangelmärkt valack..

Du kan ju kika lite på de billigare bomlösa med om bomlöst är ett alternativ? De är bättre än en ickepassande bomsadel för max 3000 kr... De bomlösa är mjuka med.

Men JAg tycker DEFINITIVT att du ska 'kosta på' en sadelutprovning, eftersom du (det är inte menat som kritik) inte tycks ha någon sadelkunskap själv.. ochd et ÄR en djungel därute.. sadeldjungeln. Och det är både dyrt ochd rygt att lalla omkring vilse i den. Dvs ofta sparar man in de den där sadelutprovarkostnaden genom att ta sadelmakare DIREKT istället för att köpa och sälja och beställa och skicka tillbaka etc sadlar som inte passar/visar sig inte passa!

Ang sadelmärken så är det ursvårt att ge tips på vad du ska söka efter när vi inte vet hur din hästs rygg ser ut och så.

Lycka till! (och du, det finns mjuka, bekväma hoppsadlar man utan problem kan skritta i i två timmar med :angel:)
:bow: :bow:

Hm,
varför inte fundera på en bomlös, finns ju nya för 3,500 kr nu å dom har jag sett för 2,500 kr begagnade. Det skulle jag fundera på om jag var du. Annars så kan du ju få en sadel som verkligen inte sitter bra på hästen å då kan det gå snett med alltihopa, om man har otur.

En begagnad sadel är ju ofta mkt bättre än att köpa en ny i samma prisklass, den begagnade kan man ju sälja för samma pengar igen och provrida ordentligt.

Svarar på allas...

Jo jag har tänkt på begagnat, men det är svårare att få tag på tycker jag. Och om säljaren är lite "lurig" kan denne ju säga sånt man vill höra så att jag köper en sadel som blir fel iallafall?
Ska kolla runt lite! :D

Bomlöst blir inte det sladdrigt då?
Liknar dom "barbackasadlar"?

Ja jag rider iof min häst 2-1 timmar/gång men nu är det så att jag sattsar mer på körningen!
Så jag hinner väl rida typ en gång i veckan! Av resten blir det körning! (med min fjording och dom två shettisarna, + shettis åring som ska börja köras in).
När jag rider brukar jag alltid ha en tjock dyna/gelpad under sadeln. Och vad jag än köper är det bättre än den sadel jag har nu för den är även STENHÅRD under, det som är mot hästryggen!
Så det är väl underbart att jag "kan kosta på" så mycket som en mjuk sadel ;) :D! Annars fortsätter jag väl med min sadel tills den går sönder en vacker dag! :D

Va!? 500 för en sadelutprovning?
Jahaja men sen då, transportkostnaderna!?
Om hästen inte går att lasta då?!
Sadelprovare som kommer ut!?

Såg att det fanns en kallblodssadel på equlex. :D
Och att Hööks har sadlar för breda ryggar (haflinger/cob).
Kollade upp bomlöst oxå. Låter bra men jag tycker sadlarna är rätt fula :o :D fast det är väl ingen som ser jag får väl låta bli att hoppa av i onödan då! :D :D

Mvh Lisa

Jag kan verkiligen inte förstå dom som tror att de kan prova ut en sadel själva? Den som någon gång har varit med en duktig "sadel utprövare" vet att det är inte alls lätt att hitta en som ligger perfekt!
Nu när jag köpte ny sadel till min häst så tog jag hem 8 sadlar som vi kunde pröva med och av alla dom så var det 1 som passade. Och det där med 17-17½ har inte alls med bommen att göra, det är hur stort sätet är! Själv skulle jag inte ha samvete till att rida i en sadel som jag inte vet sitter perfekt på min häst!

Att hästen inte går att lasta är väl ika bra att du tränar bort...
Du bor i Uppsala, inte kan det vara svårt att hitta en vettig utprovare där? Så höga transportkostnader blir det nog inte...

Tänk bara på att när man letar sadel kan man inte bara gå efter vad dom heter... Bara för att den ska passa cobtyp betyder inte att den kommer passa din breda häst. Det är mer till en sadel än bara bomvidden.
Dessutom tycker jag inte du ska kolla på billiga lädersadlar, för t.ex. den på Equilex är från Pfiff. Den är 18", jag antar att det är din häs´t på din avatar, alltså en fjording (liknande?) som med största sannolikhet har en kort rygg. Då får du ytterligare problem. Då är det inte bara att slänga på vad som helst, då måste man vara noga med längden också. Sadeln måste även ha en bra stoppning för att din häst ska bli nöjd. Sadeln måste också följa rygglinjen för att undvika tryckskador.

Visst, du kanske inte tycker det är lönt att lägga så mkt pengar på sadelutprovningar osv på en gammal häst, men då tycker jag inte du ska rida alls. Om du ändå bara rider en gång i veckan kan du lära dig rida barbacka.
För annars tror jag bara det kommer bli fel, för jag kan lova dig, att varenda en av oss vill ha en billig sadel för under 3000 och vill slippa utprovningar, men vi är så många som inte har lyckats smita undan, och frågan är väl om du kommer lyckas hitta en sadel som uppfyller dina krav om pris och som hästen gillar.

Nej bomlösa blir inte sladriga, är nästan som en bra sits å dom flesta bra modeler, typ knights å rosion ger även en bra sits å går att hopa med om man köper en specialvojlock med inlägg till. Stabilt å bra om man inte orkar med sadelutprovare som man om man inte ska ha en bomlös sadel bör ta till, för det finns mycket som kan gå snett med sadlar, det kan jag lova dig, har du otur blir hästen låst i bogen, får ont i ryggen m.m.

Jag betalade 450 kr då kom en sadelprovare ut till mitt stall.

Jag hade en jättefin o skön allround sadel förut. Den hette horse pro challenge, den hade jag till min fjording i flera år. Nu har min mamma den till sin häst o den sadeln håller verkligen kvalitet! KOSTADE på rea 2400 ordpris 3400

Jahaja... *Tänker tänker*

Jag erkänner att jag inte tänkt på riktigt allt.
Ingen som blivit lurade av en sadelutprovare?
Vad gör en sån då?

Ja min häst är en fjording men hon har ju lång rygg (och väger en 650 kg) så det är en rätt stor häst.

450 kr för en sadelprovare att komma ut?
Men då kollar denne säkert på flera hästar!
Kostar nog mer o åka ut till stall med bara en häst som det ska sadelutprovas på!

Bomlöst låter väl bra. Men det är ju dyrt?
Fast då ""slipper"" man ju en sadelutprovare kanske??

Mvh Lisa

Klart det finns folk som blivit lurade av utprovare, däribland jag själv. Min utprovare fick mig att tro att Stubben Artus och Lemetex Stylist var de bästa sadlarna för min häst, men icke då.... Men om jag inte hade fortsatt leta efter en utprovare hade jag inte haft någon sadel. Eller bara haft en dålig sadel till min häst.
Bättre att man lär sig själv, dock vill jag änddp ha hjälp av utprovare för säkerhetsskull, även om jag kan mkt, så kan jag inte allt.

Hur lång rygg? (från bogbladets kant i sitt bakersta läge till sista revbenet).
För min häst är en haflinger på runt 155 och fr att vara haflinger har han hyfsat lång rygg faktiskt, men ÄNDÅ är ryggen bara 44,5 cm lång. Och jag behöver 18", och de flesta 17" är för långa redan.

Jag har betalat allt från 350 till 1000:- för utprovningar hemma och för att åka på sadelprovningar hos affärer osv. (jag har lagt ut ca 5-6000 på att hitta en sadel.... Och jag är ännu inte säker på att jag har en som är riktigt bra)

Även om man köper bomlöst kan man inte bara slänga på avd som helst, du måste väga upp för och nackdelar med de olika modellerna och du måste se till att kolla längd och tryck innan köp.

Dock slipper du nog sadelutprovaree om du köper bomlöst, för vad jag vet finns det inte många som har mkt kunskap om dessa.
Och då får du nog bara ta e sväng på forumet och läsa alla trådar du kommer över, så du lär dig lite och försöker så bra du kan. Men blir det fel så blir det fel.....

Nej inte särskilt, torsion är ju en dyrare variant men knights är lika bra som dom å kostar 4 500 kr ny + att man behöver en special vojlock med inlägg för att fördela trycket jämt. Å sådana finns det begagnade till bra priser. Det är bara att kolla efter en som har en 16 till 16 1/2 tums sits så får du en som inte är för lång för din fjordingsrygg, eftesom att min har fått tillständ till max 16 1/2 tums sadlar å hon är C-poony med ganska kort rygg.

Annars brukar väl western sadlar ligga bra på breda hästar? Och det blir nog skonsammast för hästens rygg om du ska ut och skritta i flera timmar i skogen. Eftersom att den har en såpass stor anläggningsyta..

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 756
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner