hjälp? långt..

Buck

Trådstartare
jag vet inte var denna tråden hör hemma men skriver här i alla fall,

jag har ett litet stall med 3 boxar varav en inte är färdig renoverad (dvs ingen puts på väggarna och en bjälke som stöttar taket i mitten:grin:)
jag har 1 stor häst, en shettis och en gammal ponny. ponnyn har tappat ordentligt i hull och jag känner nu att han har levt ett gott liv och att jag är redo att släppa taget om honom och låta min gamle gubbe somna in, "problemet" då är att min stora häst är sällskaps sjuk i hagen, hittills så har hon delat hage med den gamla ponnyn då shettisen går själv i en gräs fri hage då hon haft fång tidigare, dock så går hon precis brevid de andras hage.

om stora hästen och shettisen hade kunnat gå i hagarna brevid varandra hela året om så hade allt varit frid och fröjd, men det är tyvärr en omöjlighet.
min stora häst är livrädd för kor, och min granne har kor som under vissa perioder under sommaren går ca 50m från vår stora hage (där shettisens också ligger)
vi har då löst allt med att arandera mark och bygga en mindre hage på andra sidan av huset där hästen inte ser korna. (shettisen går då ensam i sin egna hage) där går då stora hästen och gamla ponnyn. men utan ponnyn så kommer min stora häst få fnatt och skena runder om hon ska gå ensam.

jag vill inte köpa en till häst då jag inte kommer att ha råd till det, och eftersom stallet är halv färdigt med bara 2 fungerande boxar (vi ska byta tak och bygga loft nästa år, hittade inga byggare detta året :() så är jag tveksam till att hyra ut en av boxarna och låta shettisen gå i den halv färdiga.

jag vet inte vad jag ska göra, shettisen och den gamla ponnyn har gått tillsammans i mer än 10 år, Och min stora häst är mycket dominant och ska hon umgås med andra hästar så ska det vara på hennes villkor.
AAH! jag känner att allt faller ur händerna på mig, jag vill inte egentligen förlora min ponny, men han mår ju dåligt. och nu när jag äntligen börjat komma igång med min stora hästs träning så kommer nu grannens kor att flytta till en ny hage 50 m från vår.

jag känner mig bara mer och mer förvirrad... vad ska jag göra???

Sv: hjälp? långt..

Vänj hästen vid kor! Borde inte vara några större problem om man har lite tålamod.

Nu vet jag ju inte hur illa koskräcken är eller om det hänt nått särskilt, men jag hade nog försökt att vänja den stora vid kor så att h*n klarar av att gå i närheten av dem. Har haft en häst med ko-skräck, men med tid, tid, tid och tålamod så har vi nu kommit över det (för det mesta) Hon går med kor i grannhagen och vi kan gå förbi kohagar (iaf med stilla kor) även om hon har stenkoll på dem, rör de på sig så blir det lite dans och skutt och panik i blicken, men annars går det bra.

annars har jag inte så mycket tips att komma med, hoppas det löser sig!

Fortsätt med ko-träningen!
Nu har du ju ändå kommit så långt att du kan rida förbi dem, så till sommaren klarar hon kanske att se dem från hagen utan att ?

... em.. min lilla polla får total panik och kastar/stegrar/bockar/ sätter sig m,m vid åsynen av en kalv som reser sig upp 50m bort. jag har jobbat mycket med att gå förbi ko hagen när det inte är några kor ute, och även då så har det varit ett h*lvete att komma förbi. förra året så rymde 4 ungkor till en hage tvärs över väggen framför hästens hage, hon skenade sönder hela hagen, slet sönder 5 stolpar och svettades mängder i 2 timmar efter att jag skickat pappa att jaga bort korna en bit så att jag fick tag på hästen och fått in henne i stallet. jag vågar inte utsätta henne för det igen då hon blev halt efter detta och senare var helt omöjlig att ens få att gå i riktning mot där korna gick hela vintern.
nu så kan jag få hästen förbi korna om det bara är en 4 kalvar ute och de då är en bra bit från staketet, och för att hästen inte ska hinna få en chans att stegra sig och backa in i en massa saker så galopperar jag förbi, med sporrar och spö för säkerhets skull.
och att vänja hästen vid kor innan september så att hon är lagom trygg i hagen när vi tar bort min ponny är nog inte möjligt.

nej jag tror inte det :( gräset i stora hagen är ganska långt och det lilla hon får i sig genom hålet i munkorgen kommer att vara för mycket för henne :(.

Vänj hästen vid kor och vänj den vid att vara "ensam" med shettisen bredvid. Ingen häst kan må bra av att ha sådana fobier och de kommer ju alltid ställa till problem för eller senare. Mycket schystare att vänja dem :)

men jag känner att hon behöver mer tid och en trygg häst brevid sig i hagen för att kunna hantera att korna flyttar närmare, pollan har stort kontroll behov och så fort något är nytt så vandrar hon oavbrutet i hagen, och fram tills nu så har hon knappt sett den stora ko flocken mer än när de går in/ ut för att mjölkas. att hela flocken plötsligt kommer så nära inpå henne ... jag har ingen aning om hur hon kommer att ta det, hon skenade i sönder hagen bara av att 4 ung kor kom så nära förra året. jag vill inte att hon ska få panik och bli ännu mera rädd.
om hon hade haft en flock men ko-orädda hästar så hade jag nog inte varit lika orolig, men är hon själv och börjar skena runder utan att min gamla ponny ställer sig ivägen för henne så att hon får tänka till lite. jag är rädd för att hon ska få panik och bli mer rädd helt enkelt.

Kan ni inte bygga en liten hage till shettisen i stora hästens hage och dra bort så mycket gräs som möjligt? Då kan ju lillhästen och storhästen gå "tillsammans" på ett ställe där korna inte syns.

har funderat på det, när stora hästen var halt och gick i sjuk hage så gjorde vi en sjukhage i en gräs hage och en liten gräs fri hage bredvid sjuk hagen, då gick alla tillsammans i skilda hagar utan att kunna se korna ^_^.
dock så behövs det ca 4 el trådar och ett plank runt om shettis hagen för att hon inte ska rymma :/ .

men då e det bara fixa 4 trådar och plank så e det färdigt! eller; vänj hästen vid kor..(vilket du kanske borde gjort för länge sen, men bättre sent än aldrig:))

Kanske inte funkar så bra att hyra ut en plats heller om din häst inte kan va själv, för hur skulle det funka om din inhyrda tex vill rida eller bara ta in sin häst och pyssla.

Kan din gå själv då? eller skulle han/hon vara tvungen att ta in den med?

Köp såna där stora metall grindar som man bygger avspärrningar/fållor med till kor, så slipper du bygga som en galning och kan flytta hagen efter hand. väl investerade pengar!

jag är inte så säker på om hon går lugnt i hagen själv :/ hon har alltid stått i större stall innan då hon aldrig var ensam i hagen eller i boxen,
och här hemma så har hon alltid haft den gamla ponnyn med sig. och när de 2 då gått i dom ko fria hagarna så har ponnyn gått under tråden och följt efter oss in i stallet. kan kan hon gå själv i hagen, hon kommer att vandra och hålla utkik hela tiden men jag är 80% säker på att hon inte hoppar ut ur hagen. det var dock inte så länge sedan hon gick 130 hoppning så om hon verkligen vill hoppa ut så kan hon XD (peppar peppar)
annars så kanske jag kan övertyga mamma om att hon vill ha en söt liten häst att skritta runder på ^_^

Den där hästen hade jag pleggat ner och slängt in i kohagen. Så får den vänja sig under ett "lugnt" tillstånd.

Jag tycker verkligen att du bör träna din häst både på att vara ensam och runt kor, om ni bor på en kogård. att skydda hästen från att vara ensam hela livet genom att köpa sällskapsponnyer, hästar osv osv och hela tiden hålla på och mecka och dona, måste bli oerhört jobbigt. dessutom väldigt jobbigt för hästen, tänk omdu en dag behöver sälja henne tex, det är inte lätt att sälja en sån häst.

vi bor inte på en kogård grannen som bor ca 500m bort har dock en 30 stycken.
självklart så jobbar jag med att få henne att vänja sig vid att gå förbi kor nästan varje dag, men eftersom hon får total panik så vill jag inte slänga in henne i en ko hage och hoppas på det bästa.
och sen att jag vill att min häst ska ha sällskap (vilket jag tycker att alla hästar ska ha) är väll inget större problem? tycker att det hade varit hemskt att låta hästen gå och vandra fram och tillbaka ensam i hagen hela dagen.

jag ska börja bygga en hage till shettisen nu så att de kan gå tillsamans, sen så får vi se hur det går efter att den gamle ponnyn gått bort och om vi ska skaffa en inaccordering.

Kor 500 meter bort är för mig att bo på kogård.

nu menade jag inte att din häst ska gå ensam utan häst sällskap rent generellt givetvis : ) Däremot tycker jag inte det är sunt att den ska behöva vara omgiven av andra hästar 24 timmar om dygnet utan att få totalt flipperspel. det var DET jag ansåg du behöver träna hästen på.

jag ser inte ngt problem med att min häst föredrar sällskap av andra hästar. det är bara när hon är ensam i hagen som hon vandrar/ små springer och ev gnäggar. jag kan köra iväg på träning själv med henne, jag kan rida ut själv, hästen kan stå i boxen själv (bara hon har hö). dock så springer/vandrar hon bara när hon ser den andra hästen, sen så är det lite lugnare dock så vandrar hon fortfarande. om jag tömkör ponnyerna en bit utanför hagen så reagerar hon inte ens.
jag ser inte att hålla henne med sällskap som ett problem, jag vill bara att hon ska kunna känna sig trygg och inte vandra i hagen. om hon av nån anledning måste vara ensam så får hon såklart vandra i sin hage, men hon mår inte bra av det och därför vill jag ha sällskap till min häst. hon behöver inte ha en annan häst omkring sig 24 timmar om dygnet, men jag vill helst att hon har det.
och om jag nån gång ska sälja hästen så får jag helt enkelt förklara att hon är speciell när det kommer till att flytta, hon skenade konstant i 2 månader i hagen när jag fick henne och samma sak hos förra ägaren. hon är känslig för större förändringar och det får man ta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 393
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka