Hjälp med att Identifiera bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BE-lampela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 366
B

BE-lampela

Hej!

fann dessa två bett på ett hoppträns och ett dressyrträns till min halvfoderhäst. Ägaren kommer inte ihåg vad det var för bett som satt på. så nu vänder jag mig till er!

frågor jag undrar om betten:
1. vad är det för slags bett?
2. vilken fuktion har bettet?

Bild på betten finns på
beealampela.devote.se

hoppas ni kan hjälpa mig!
hittills så rider jag med platt tredelat, men kan ej ha detta på uteritt pga allt för lycklig häst ;). Så rider nu med pessoa ute, men vill ej ha det utan undrar nu om dessa bett har någon bra inverkan på en het häst utomhus ;).

mvh
Beea

Sv: Hjälp med att Identifiera bett

Det övre bettet har en konstruktion som jag inte tycker är schysst alls, bett ska ha rundade former och inte skarpa "hörn" och vinklar i munnen som detta har.

Det nedre kan uppskattas av en del hästar, men iom att det inte ger mycket till tungfrihet (bågen är för vid) utan faller ner över både tunga och laner så är det inte alltid populärt. Men prova, för det är en smaksak hos hästen.

Det nedre är tännkt att användas som gagbett, eftersom det har hål för löpande sidostycken, men borde även funka som vanliga tränsringar.

Det övre är ett fullcheek med, precis som pinky skriver, en rätt oschysst tungfrihet.
Det nedre är ett D-ringsbett, går att använda precis som ett sådant, alternativt med sidostycke och/eller tyglar fästa i skårorna på ringarna. Alternativt kanske det går att hitta tillräckligt tunna gagsidostycken så att det går att använda som ett D-ringsgag.
Båda betten bör upplevas som skarpare än ett vanligt tredelat, och mer kontrollerat än ett pessoa.

Det övre bettet har en konstruktion som jag inte tycker är schysst alls, bett ska ha rundade former och inte skarpa "hörn" och vinklar i munnen som detta har.

Det nedre kan uppskattas av en del hästar, men iom att det inte ger mycket till tungfrihet (bågen är för vid) utan faller ner över både tunga och laner så är det inte alltid populärt. Men prova, för det är en smaksak hos hästen.

Det nedre är tännkt att användas som gagbett, eftersom det har hål för löpande sidostycken, men borde även funka som vanliga tränsringar.

nä det är inget gag utan det är ett myler där du kan fästa tygeln i skårorna

Tackar för hjälpen!

tror jag skippar det övre bettet det känns lite väl skarpt..

det nedre bettet ska jag testa på nästa uteritt men först sätta in det på min häst och se vad hon tycker om det...

tackar ännu en gång! :D

Liknande trådar

Utrustning Kortfattat: har ett halvblod 8år, hoppstam som jag främst tävlar hoppning på. Händer att han tävlar dressyr med. Tredelat går han på... 2
Svar
26
· Visningar
3 186
Senast: JasMiin
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 859
Senast: Terese
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG... 2
Svar
25
· Visningar
5 515
Senast: Maaddeh
·
Utrustning Det enda om utrustning jag hittade fanns på tävlingsforumet så det får flyttas om det ligger käpprätt fel. Jag har bara en...
Svar
12
· Visningar
2 100
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka