hjälp med fodervärdsavtal

F

Frieserhäst

Skyller på att jag är lite trött och seg, men jag behöver lite experthjälp
med vissa frågor i mitt nyinköpta fodervärdsavtal!!

Hästdelen:
Härstamning: menar dom verkligen vem hästen är efter? Det ser jag ingen nytta i?
Pass: är det en ja eller nej fråga eller vad ska man annars skriva där?

Veterinärundersökning: Funkar det med en vanlig gårdsbesiktning som när man ska sälja?

Försäkring:
Det åtligger hästägaren att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad samt A1 försäkrad (eller motsvarande) till ett värde om _______ kr under hela . . avtalsperioden:

Pållen är försäkrad veterinärvård A1 för 55000 och A2liv 85000 kr om jag fått rätt för mig,
inte jag som ansvarar för försäkring :angel:. Står allt rätt till där, ingen som kan ställa till med bekymmer?
Det fanns ett långt blanksteg mellan hela och avtalsperioden, är det meningen att man ska skriva något där?

Skriv gärna hur ni har fyllt i avtalet, och vad ni tycker är viktigt att läga till och tänka på.
Jag tänkte skicka med lite utrustning och förstår det är viktigt att även fylla i vad man har skickat med och vad som händer vid skador och liknande på sakerna!?

Gulp, inte lätt att lämna ut pållen till någon har jag märkt!
Känner att avtalet ska kännas som en säkehet för båda, så man kan gå tillbaka och titta om man blir osäker på något eller något händer.

Hoppas någon kan hjälpa mig och mitt sega huvud :p
MVH mia

Sv: hjälp med fodervärdsavtal

När jag har tagit häst på foder har vi ist för att skriva summan bara skrivit att häst ägaren under periden står för hästen försäkrings belop.

viktigt att du och fodervärden bestämmer vad som ska ske om något går sönder ska det ersättas med pengar eller ny vara.

sen se till så ni skriver uppsägningstid och vad osm händer om det skulle uppstå problem.

Stammen är ju till del id-fråga.

Veterinärbesiktning hade jag hellre tagit en klinikbesiktning. Det är ju otroligt viktigt att dokumentera vilket skick hästen lämnads iväg i, så du inte får tillbaka hästen i sämre skick utan att kunna påvisa att det skett någon förändring. Samma veterinär som besiktigade vid utlämnande ska besiktiga vid återlämnande vad gäller mina kontrakt.

I de fall jag haft häst på foder skriver jag in att OM hästen säljs har FV försköpsrätt och sedan en förutbestämd summa. Det kanske inte känns som prio 1 när man är hästägare :D

En bra punkt är att skriva in att hästen ska stallas upp på XXX-stallet och får inte flyttas därifrån utan ägarens skriftliga medgivande.

Härstammning: Pappa, mamma och morfar skrev jag.

Försäkring: Min häst var A1 försäkrad 15000:-, därför skrev vi: 15000:-.

Pass står ej inskrivet i mitt fodervärdsavtal, antagligen något nytt som tillkommit senare. Men däremot stod: Stamboksnr/reg.nummer. Då skriver man allstå in staboksnummret på raden.

Veterinärkostnader, vi valde att fodervärden skulle betala veterinärvård upp till självrisken som då var 1900:-.

Vi skrev även in om hästen skulle säljas skulle fodervärden ha förtur att köpa hästen till ett värde av xxxxx kr.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 812
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988
J
Ekonomi & Juridik Vi skal lämna en 5 åring på foder, og vil bare fråge är om denne avtal är bra och täckar som den skal. Jeg har lagt lite till från en...
Svar
2
· Visningar
1 241
A
Ekonomi & Juridik Tja! Detta e väl inget nytt med alla förba.... problem med foderhästar. :crazy: Har själv hamnat i problem med ägaren till min...
Svar
9
· Visningar
1 633
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka