Hjälp med fotutrustning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ingela L
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 826
I

Ingela L

Hej!
Jag behöver tips på hur jag ska/kan tänka gällande valet skor/stövlar.
I dag rider jag i mina vandrarkängor. Sköna o trevliga, men lite breda och gör sig inte så bra på tävling (bara klubbtävling, men i alla fall...). Jag känner att jag vill fortsätta rida och då är det dax att skaffa bättre utrustning.

Jag vet inte om jag ska ha stövlar eller skor.
Skor känns smidigast, men får jag inte bättre stöd med stövlar? Kan jag tävla med skor?
Hur får ni på er era stövlar? För mig blir det vakum och jag får nästan varken på mig eller av mig stövlarna. OK, vaderna skulle kunna vara några storlekar mindre.... Och sen skaver dom i knävecket när jag går (läste att jag kan köpa en kil för detta).
Varför är det så få stövlar som har dragkedja? Går den sönder eller skaver den?

Tacksam för lite input från er som ridit ett tag! Hur tänker ni?

Mvh
/Ingela

Sv: Hjälp med fotutrustning

Jag är ingen expert eller stövelförbrukare... Men skulle gärna ha ett par! Man får en väldigt bra stabilitet tycker jag, och så är ju stövlar snyggt, speciellt på tävling :)
Om du skaffar med dragkedja så slipper du problemet med vakuum. Har läst många trådar här om kvalitén på vissa stövlars dragkedja, använd sökfunktionen så hittar du nog massor.

Själv har jag ridskor + shortchaps och tycker jag får väldigt bra stabilitet, men det kan bero på att mina skor är extra vadderade i ankeln (MH Mountain Rider II) och väldigt stabila i sig. Har aldrig kunnat rida i klumpa skor eller gympaskor, tycker det är jätteobekvämt! Skulle gärna ha ett par ridstövlar med får samma problem som du, för breda vader i förhållande till längden... Så det smartaste är nog att specialbeställa med korta, breda skaft :) Lycka till med letandet!

Tackar för input! Det låtar åt skor!!

Mvh
/Ingela

Königs har jtätesnygga och billiga stövelskaft (1500:-). De är hårda så skänkeln blir ovanligt stabil för att vara stövelskaft. Det som är problemet tycker jag med skaft är att de flesta är så mjuka och då kan man i princip lika gärna rida med bara skor.

Nu är jag lite förvirrad... Hoppas ni ursäktar!

Stövelskaft och shortchaps är alltså olika saker?
En gissning säger mig att stövelskaft är hårdare och mer stabila? Stämmer det? "För oss som inte får på stövlar"

Shortchaps då? Är det för att hålla ordning på byxbenen så att dom inte åker upp?

Mvh
/Ingela

Stövelskaft får det att se ut som att du har stövlar. Men du kan ta av dem när du är i stallet, det är fördelen. Många stövlar är obekväma att gå omkring i, de flesta tar bara på sig dem när de rider.

Shortchaps syns ju att det inte är några stövlar... Plus de kan vara mjukare beroende på material/tillverkare. Jag får iaf grym stabilitet med MH skor och Jacson shortchaps. (Skorna är väldigt vadderade högst upp mot ankeln så shortchapsen sitter som slickat, ett par tunnare skor låter kanske shortchapsen sitta lite lösare och ger alltså inte så stor stabilitet)

Kan du inte länka till någon nätbutik där man kan köpa dem:idea: De verkar ju super! Eller skicka ett PM:D

Tusen tack alla!

I går tog jag på spenderbyxorna och köpte ridbyxor (knäskodda) på ÖB samt skor (MH) och shortchaps på Granngården.

Och vilken skillnad det blev i ridningen på kvällen! Jag har tidigare inte tänkt på att det var halt i sadeln med jeans, men skillnaden med ridbyxor var stor. Och skorna gjorde att jag inte tappade stigbyglarna lika lätt. Mina kängor var väldigt hala under, det var inte ridskorna.
Och jag behövde inte sitta och dra ner byxbenen hela tiden. :o

Tack igen!
Mvh
/Ingela

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 621
Senast: valy
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i... 2
Svar
22
· Visningar
1 739
Senast: Buongusto
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet... 2
Svar
26
· Visningar
1 319
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 350
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rakt fullcheek bett
  • Vi som letar häst II