Hjälp med inavelsgrad

Lyan

Trådstartare
Skulle någon kunna hjälpa mig med inavelsgraden på dessa? det är inte hund utan marsvin det gäller, men jag tänkte att ni som föder upp hundar har rätt bra koll :idea:

Det är mest som jag är nyfiken, honan i fråga är bara några dagar gammal och hanen är kanske steril.

Ett marsvin kommer i så fall finnas på tre ställen i stamtavlan.

Honan har Hugo som farmors far och som morfars morfar. Hanen har Hugo som morfar.

Sv: Hjälp med inavelsgrad

Finns ju ett bra forum för andra djur ;)

Om honan bara är några dagar gammal så kommer hon ju inte isof bli dräktig förrän om några veckor tidigast (då hon är 4-5mån för ung för att få sin första kull). Kanske är steril funkar inte riktigt, bara för att en hane inte har parat en hona eller två så betyder det inte automatiskt att han inte kan befrukta någon. Marsvinshonor kan vara kräsna med vilken hane de väljer. Så de honor som han gått med tidigare kanske inte har uppskattat honom och därför vägrat låta sig paras av honom. Inte helt ovanligt att det sker i marsvinsvärlden.

Jag tänkte att hundmänniskorna hade mer koll på inavelsgraden eftersom man inte brukar räkna det på marsvin ;)

Dov (honan) kommer absolut inte sättas med hane förren hon är minst 8 månader, som jag skrev är jag mest nyfiken då de hade kunnat få fina ungar, men jag vill inte ha någon inavelsgrad över vad som är tillåtet på hundarna.

Leander (hanen) har suttit med 3 honor tror jag (han bor inte hos mig, men det är jag som fött upp honom), men jag vet iallafall en hane som bodde med sin honflock i nästan 2 år innan det dök upp ungar. Då var det minst 10 honor i flocken.

Men inavelskänslighet varierar mellan djurslagen och effekterna av den. Linjeavel är väl inget man ska hålla på med som så, om man inte har full koll på avel generelltsett. Avlivade en hane i vintras med minst 15,6% inavel, några år för tidigt. Om det beror på inaveln är svårt att svara på, men iaf jag tycker att han borde kunnat leva minst 1-2år till. Ladda ner/installera programmet MATS och för in alla uppgifter på dina grisar så kan du räkna ut inaveln på dem och eventuella avkommor med.

Jag vet, men det känns ändå onödigt att få mer inavelsgrad än 6% Vill inte ha det.

Beklagar på din gris :(

Min dator vill inte ladda hem det programmet, tyvärr :(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 248
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 637
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 287
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V