Hjälp med kameraköp!

Shark

Trådstartare
Nu har jag efter många års dreggalnde och besviket fotointresse pga skitkameror bestämt mig för att köpa mig en riktig kamera!
Så, vilken ska jag ha?
Jag behöver en kamera som är bra på rörelser då jag fotar mest djur (hästar). Och sedan vilket objekt som passar bäst för detta, gärna med bra zoom!
Ca prisklass kamera + objektiv 5000:-
Lägg gärna in kort tagna med era kameror, helt inte bara pangbilder utan "medelklass" med så man ser vad den presterar även under dåliga förhållanden.

Sv: Hjälp med kameraköp!

Ska du fota i ridhus/i stall också? Alltså typ, vart ska du fota nånstans?

M-oaa

Vet bra systemkameror :D

Cannon
Nikon D40
Nikon D60

Först och främst ute. Ridhuskort är så tråkiga :P
Men jag vill ha en kamera som man kan åka till tävlingar o fota med bra resulat. Senär jag så dålig på det är med objektiv o sånt. Vad måste jag ha för objektiv och övriga tillbehör??

Jag har tittat på denna, någon som har kort tagna med den o vill lägga ut?

Bild Bomb tagna med min Nikon D40x:

DSC_22602008-03-27_16-42-45Ellinor_hallett.jpg

DSC_16322008-03-22_12-59-41Ellinor_hallett_2.JPG

DSC_30812007-08-27_12-38-11Ellinor_hallett.JPG

DSC_42932007-10-05_19-28-02Ellinor_hallett.jpg

DSC_08662007-07-07_22-30-34Ellinor_hallett.JPG

DSC_6242_Ellinor_Hallett.JPG

DSC_79782007-12-20_19-17-24Ellinor_hallett.jpg

Finns lite trådar om detta på hobby, hem och trädgård. Själv lagt ut förfrågan och fått svar att mycket hänger också på objektivet. Kolla in på den sidan så kan du nog få en hel del tips.

Vad har du för objektiv? och har du fler "actionbilder"? Jag vill som sagt kunna fota på tävlingar :idea:

Jag fotar med en Nikon D80 :)
Underbar kamera <3

Ett tips är att kolla begagnade prylar på b*cket eller tra*era. Min sambo har köpt och sålt en hel del kameror, objektiv och tillbehör på begagnatmarknaden. Där går det att göra fynd ibland. :idea:

Jo, jag har tittat där, men jag är så nojjig så jag vill bara köpa om jag kan åka o hämta de själv. Annars vet man ju inte ens om det är helt, och är det inte det finns de inte mkt att göra åt. Så jag får hålla ukik, måste spara lite till ändå :P

När jag köpte kamera nu häromveckan blev jag av en fotograf rekommenderad att inte gå så långt "ner" som D40, minst D40x.

Jag köpte en D60 och är helt nöjd! Jag fotar fortfarande med auto-funktionen, har inte satt mig in i de manuella funktionerna. I framtiden skall jag satsa på bättre objektiv dock, jag köpte det "billigaste" av nikkors 55-200...Men visst duger det?

kvallslek4.jpg

vantapakveki.jpg

vackrakvekitext.jpg

andi.jpg

Ja de klart iof, ska man ändå lägga ut så mtk pengar så kan man ju spara lite till och få en riktigt bra. Dock så tycker jag bilderna ni lag tin med D40 och D60 är mktlikvärdiga, men man kanske får ett annar resultat med bättre obejktiv.

Men det blir väl inget fotande denna sommaren =( Blir hårt o skrapa ihop 6-7000 :P Får gå o dreggla ett tag till.

Jag har en nikon d40x som jag är väldigt nöjd med! :laugh: Men vill man ha ett bra objektiv till kameran är det nog bäst att lägga lite mer än sammanlagda 5000 kr. Jag har en 55-200 mm objektiv till min kamera och det kostade runt 3000 kr, bara objektivet alltså. Är väldigt nöjd med hur den tar inne i ridhus, trots det dåliga ljuset!

Visar några tävlingsbilder eftersom det var det du mest tänkte ta! :)

Har suttit o kollat på den här kameran nu.
Men ja, urk.. dyrt om man måste köpa 55-200 direkt.
Går det överhuvudtaget få bra kort med 18-55??
Så att jag inte sitter o svär vid tävlingarna om de bara blir skit.. isf får jag nog gå ner ett snäpp till d40 och ha råd med 55-200 direkt.

Nu har jag suttit o läst på mååånga sidor o diskussionsforum. Och faktum är att de flesta rekomenderar en d40 isf en d40x. För att bruset var mindre bla. Dom tyckte inte de va prisvärt att lägga den skillnaden. Bättre att lägga pengar på ett bra objektiv sen.
Så, jag tror jag bestämt mig för en d40, någon som har kort på hästar med denna kameran?? Då helt med objektiven som följer med.

D40 säljs på elgiganten med 18-55 (Som för priset är ett bra objektiv) för 2995:-

Sjukligt mycket kamera för pengarna! Då får du pengar över till t.ex. 55-200 som är mycket objektiv för pengarna!

Liknande trådar

Fritid Jag har lessnat på min halvkassa kompaktkamera och har därför bestämt mig för att investera i en ny. De tre jag tittat på är Canon...
Svar
1
· Visningar
929
Senast: Riley
·
B
Övr. Hund Jag är med på ett annat forum ”lillasyster” där en har skrivit följande: Hjälp! vad ska jag göra? Våran tik har i natt fött sex...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka