Hjälp med lösande medel

Pinkilly

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp. Ska ge min häst något lösande, dvs lite laxerande för att hon var tvungen att börja med hö direkt från gräs samt in på box i samma veva... fång.

Jag ska köpa magotarm på lantmännen, nån som har något förslag på något bra man kan ge dem mer. Är ju rädd att magen ska stanna på henne...

Sv: Hjälp med lösande medel

Puttar lite

Tycker att hon har bajsat lite lite sen hon kom. En hög igår och en inatt. Fast hon bajsade rätt rejält i transporten hem måndag natt oxå får hon ju så mycket mindre mat nu. Vad tror ni.

Ingen som har något råd om nått som är laxerande...

Mycket uppblött betfor, vill du inte ge själva betforn pga fång kan du sila bort den och ge vattnet att dricka.

har fått tips från min vet.som verkligen funkar på lös resp hård häst mage ,köp Trevis på apoteket innehåller alla goda mag bakterier typ probiotika ge 5 kapslar tre ggr om dagen om det är akut annars ca 5
kapslar /dag tills hästen är bra i magen eller vid foderbyten,stress mm.Blanda i havren eller något ,hästarna gillar det inte,men det är bra och även proviva nypon 1 l om dagen.Detta FUNKAR,Lycka till:D:D

Tack för tipsen!

Boj: Jag tänkte på det där med betforn. I en annan tråd lästa jag att det var bättre att skölja bort vattnet och ge bara betforn för att slippa melassen om man skulle ge det för magen. Så frågan är: vattnet eller bara betforn?

Du kan ge både betforn med vattnet. Min fångis fodras med Lusern o betfot utan problem. Betfor innehåller mkt goda fibrer som hjälper till o hålla bra mag o tarmkultur.

Jag gav min häst linfrögröt när hon var lite stökig i magen; 1 dl hela linfrön + ca 1 liter vatten. Koka upp och låt sjuda i några minuter. Blir det för "limmigt" kan du späda med mer vatten. Ge hästen ca 2 dl av gröten per dag. Oftast gillar de det, annars jan du ju blanda med lite betfor eller annat smaskens. Nu när det fortfarande är varmt ute är det nog bäst att förvara gröten i kylen så att den inte surnar. Ett pluss är att linfrögröten gör att de får lite extra glans i pälsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 813
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 240
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 745
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur