Hjälp med manfrisering

Sv: Hjälp med manfrisering

Jo fast det blir ju ännu mer spret om man klipper 'fler längder'? Hmm, eller missförstod jag din uttunning kanske?

Men om du tänker dig en trimkniv t ex, det är lättare att förklara. Endera så tunnar du ju ut ända uppifrån mankammen, eller så kan man ju 'dra' kniven uppifrån och ner, så att om man kikar på 10 hårstrån, så är det i princip tio olika längder på de. Det är SÅ jag menar och är allergisk mot, samma sak blir det lätt om man tunnar ur 'lite här och där' med en urtunningssax/effileringssax.

Men det kanske inte var så du menade, utan klippa ur/tunna ur uppe vid mankammen/roten?

Jo fast det blir ju ännu mer spret om man klipper 'fler längder'? Hmm, eller missförstod jag din uttunning kanske?

Men om du tänker dig en trimkniv t ex, det är lättare att förklara. Endera så tunnar du ju ut ända uppifrån mankammen, eller så kan man ju 'dra' kniven uppifrån och ner, så att om man kikar på 10 hårstrån, så är det i princip tio olika längder på de. Det är SÅ jag menar och är allergisk mot, samma sak blir det lätt om man tunnar ur 'lite här och där' med en urtunningssax/effileringssax.

Men det kanske inte var så du menade, utan klippa ur/tunna ur uppe vid mankammen/roten?

Okej då är jag med.
jag menar absolut inte femtielva olika längder, det blir som du säger. jag menar att rycka/tunna ur från roten. när jag "nippar" så innebär det ett ordentligt nipp in till hårbotten. men det är lätt gjort med saxen, och min häst tycker detär okej, men att rycka ur fixar han inte utan blir skogsgalen.

Okej, då är jag helt med, och tar tillbaka det om 'spret'. Men kan ju lika gärna rycka då, om den här herrn accepterar det, det vet jag ju inte. Annars får jag ta till ditt tips =)

Köp en effileringssax, frisörsax, och klipp med i den längd du vill ha manen. Det blir inga raka snitt som med en vanlig sax och inte en massa olika längder som spretar när man flätar. Högst älskade hade tunn man som jag klippte med saxen och ingen kunde säga om hon var klippt eller ryckt. :D Du får klippa ganska många klipp per tofs för att få av alla strån, men längden blir densamma med små variationer. :cool:

exakt! visste inte att det hette effilerings sax men det är en sån jag har -.alltid kallat den urtunningssax men det är tydligen missvisande. får precis den effekt du beskriver! :bow:

SOm jag skrev tidigare, så en effileringssax (för jag visste det hette så) har jag, någonstans.

Får testa lite olika sätt på olika partier av manen (topparna) och se vad som fungerar bäst. Har som sagt en hel del längd att 'leka med' innan det blir allvar av/risk för bestående fulhet.

Gör som jag & ryck manen med en sax, det blir mycket snyggare än en klippt man (ser ryckt ut) & tunnar inte ut den!:)
Använd saxen "utvikt" & "ryck" manen i valfri längd!

Jag har testat den där pluren de säljer på H**ks, skeptisk och misstänksam var jag. Nu är jag helt såld!! Kommer aldrig att rycka en man för hand igen, fort och lätt, hästen står stilla och mina fingrar slipper skavsår! Som bonus är att man tunnar ut där det behövs men inte där det inte behövs och rätt utfört blir det dessutom jättesnyggt! :bow:

Jag har testat den där pluren de säljer på H**ks, skeptisk och misstänksam var jag. Nu är jag helt såld!! Kommer aldrig att rycka en man för hand igen, fort och lätt, hästen står stilla och mina fingrar slipper skavsår! Som bonus är att man tunnar ut där det behövs men inte där det inte behövs och rätt utfört blir det dessutom jättesnyggt! :bow:

Vilken av dem?

Min ungis vill allra helst slippa blir ryckt. Jag har sträckt mig så långt som att jag klipper pannluggen (blir nog bra med tiden :eek: men så hemskt var det inte faktiskt) och att jag klippte väck säkert 1 dm extra i början på manen där han hatade det som mest o hade mest ludd som krävde mkt ryckning. Men jag vill verkligen inte klippa manen :cry:

Problemet att den faller över bör du bara få om du trimmar väldigt kort. så lång som jag såg på senaste bilderna har du en ganska god marginal att ta av :angel:

Min går inte att rycka, för manen är sanslöst glansig och sitter som fasen med rötterna, han blir galen om man rycker. så jag har den hackiga varianten av urtunningssax, den som är hackig i bägge skären. trimmar av med den, och sen där manen tenderar falla åt bägge sidor (första delen av nacken) så "tunnar jag ur" lite slingor. funkar kanonbra. de gånger jag trimmar av ganska kort så "ställer" sig manen möjligtvis en aning just i början av nacken/första delen av halsen, men det ser bara käckt ut tycker jag, och ger intryck av en ganska trevlig hals dessutom. Inget problem i min värld.
Det är som hos oss:D
Första ggn som man noppar ögonbrynen gör det helvetiskt ont:eek:
Sen blir det bättre.
Min gudasnälla märr försökte att stampa ner mig de första gångerna:mad: obekväm arbetsställning blir det oxå- trots pall.

Ja jag rycker bara.

Sen är jag av gammal stam:angel: o gillar inte manar som är kapade eller klippta- dalmasstuk:devil:

Sen om man vill knoppa- snyggt ska manen inte vara tjock- stora blaffor.

Att ha flätor i manen under många da´r är inte snällt, eftersom det dras hår varje gång den böjer ner halsen.

Sen blir det bättre.
Min gudasnälla märr försökte att stampa ner mig de första gångerna:mad: obekväm arbetsställning blir det oxå- trots pall.

Ja jag rycker bara.

Sen är jag av gammal stam:angel: o gillar inte manar som är kapade eller klippta- dalmasstuk:devil:

Sen om man vill knoppa- snyggt ska manen inte vara tjock- stora blaffor.

Att ha flätor i manen under många da´r är inte snällt, eftersom det dras hår varje gång den böjer ner halsen.

Då kanske det finns hopp för min yngling i resten av manen :) Mammas sto var riktigt jobbig ända tills hon var på tävling och vart flätad fösrta gången. Sedan dess har hon stått som ett ljus. Tyvärr verkar det inte funka med min.

Nä, man flätar ju lösare upptill och när hästen dragit ned huvudet en gång så har ju flätorna sträckts ut, spec om man flätat så löst som jag gör - de sträcks knappt ens.

Sen blir det bättre.

Ja jag rycker bara.

fnys.
du. :angel:
det är inte den enda gången han blivit ryckt. han har haft ett liv innan han kom till mig också faktiskt. Om det vore så väl att han bara stampade. Jag har haft såna som du säger, de vänjer sig. Inte denna dock.
jag hatar också klippt man. med den typen av sax jag har så syns det dock inte att det är klippt - alls : )

du får gärna komma och rycka min :angel:

Varför inte använda trimkniv istället? Det är mycket svårare att få manen snygg med en sax. Ryckt med trimkniv är lätt att få snyggt.

Det är precis så man gör med en trimkniv också, fast trimkniven kostar bara en bråkdel.

Nix, jag har en trimkniv också som jag använt rätt flitigt men den där "kamsaxen" som jag inte kommer på vad den heter överträffar vanlig trimkviv med hästlängder!! Fasen att det skall vara så svårt att minnas... :crazy:

Nix, jag har en trimkniv också som jag använt rätt flitigt men den där "kamsaxen" som jag inte kommer på vad den heter överträffar vanlig trimkviv med hästlängder!! Fasen att det skall vara så svårt att minnas... :crazy:

Jag har använt båda delarna och får ingen som helst skillnad på resultatet. De används på samma sätt. (precis som att rycka för hand men skillnaden att man skär i stället för att rycka till)

Gör som hos frissan? Res manen rakt upp och klipp önskad längd. Lite svårt att få med allt, men sedan ser det rätt OK ut även om det lägger sig både framåt och åt sidorna.

Jag stod faktiskt och funderade på det igår (jag la ner då det var så sjukt mycket lera i manen dock, så när den var sanerad var klockan för sen), att fungerar det? Men det gör det alltså? 'frissan-klippning- alltså?

Arabvalacken hade som sagt så tunn man, och låg fint på en sida så där var det bara att vara stadig på handen och klippa som om man klippte av en gardin eller vad som helst, dvs klippa där/när manen hängde.

Det funkar helt ok. Det kan dock vara ganska svårt att få samma längd på hela manen eftersom man inte kan hålla upp mer än en bit i taget (om man har medhjälpare är det lättare). Sedan när man släpper får man se om man behöver korta vissa partier mer - där mankammen är bredare (om den nu är det) blir det undre håret ju längre än det runt omkring. Jag brukar grovkapa med håret rakt upp och sedan fixa till det som jag vill ha det. Vill manen ligga framåt kan jag klippa det hängande men med saxen vinklad framåt, så att linjen liksom följer hur manen ligger. Inte nedåtkammat hängande utan "huvudskakat hängande"! Är mankammen bredare kan man ju kosta på sig att använda urtunningssax om man vill också. Ofta sträcker sig mina friseringsprojekt över några dagar innan jag är nöjd.

Liknande trådar

Träning Var ut med pållan i dag,hon har stått sammanlagt 2-3 mån,pga veterinärbehandlig av artros,var in i måndags och nu ska hon skrittas i 2...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: simplythetruth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur