Hjälp med min Texas TI-82

millan10

Trådstartare
Har precis skaffat en Texas TI-82 och har i uppgift att ta reda på sambandet mellan en cirkels diameter och omkrets. Jag har fixat värdena i en tabell som jag skrivit in i miniräknaren och då fått en graf. Nu ska jag skapa en formel som jag ska kunna använda, men jag kommer inte ihåg hur man gör? Någon annan som gjort denna uppgift eller vet hur man gör?

Är det tänkt att du ska göra någon kurvanpassning efter plottade punkter?

Nu har jag inte min 82:a här men i 83:an funkar det såhär:

Plotta punkterna. Gå in på "STAT"-"CALC". Där finns valen LinReg, QuadReg, CubicReg osv. Välj den regression du tror kommer passa till formen på din graf. (Ser den ut att vara linjär, är det en kvadratfunktion osv. Är man osäker kan man få göra om det här momentet och kolla. Välj den du tror passar. Tryck enter en gång, så att det nu står ex.vis "LinReg" på skärmen.

Tryck sedan (direkt, utan att trycka enter emellan) "VARS", -"Y-VARS" -"function" och välj vilken funktion (y1, y2 osv) där du vill lägga in plotten av regressionen. Tryck enter, och den räknar ut en funktionen och visar den på tex formen Ax+B om du valde linjär. Titta på grafen igen, så kan du ser hur pass kurvan överensstämmer med de plottade punkterna från din indata.

Vet inte om det var den metoden ni ska använda, men det är så jag har plockat ut funktioner från punktdata i alla tider...

Jag hade det skrivet på en post-it (för att kunna ta bort den på tentor) i formelsamlingen länge, det är inte helt intuitivt hur man ska göra...
Uppenbarligen blev det väl intjatat med tiden, för det var flera år sedan jag på allvar räknade med Texasen nu.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 143
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Vet inte ens i vilken ände jag ska börja.. Har skrivit några trådar om den här hösten och vintern tidigare, så vissa av er kanske har...
Svar
12
· Visningar
2 442
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 865
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 455
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka