Hjälp med ny kamera

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare AnnaMalm_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 371
A

AnnaMalm_

Är sugen på att köpa en ny kamera och har ca 4000kr att lägga ut. Ville först ha en systemkamera men har kollat runt lite och det är så himla dyrt med alla tillbehör och zoomar man måste köpa till. Så kollade lite på vanliga kameror och hittade en som verkade intressant, men jag har ingen koll alls inom detta ämne och har aldrig hört talas om märket. Så jag hoppas någon vänlig själv kanske skulle vilja hjälpa mig lite med tips och sånt;) Jag kommer främst andvända den till att fotografera djur, mycket i ridhus och måste kunna ha rätt så bra zoom.
Är en renodlad amatör så vill helst ha en lättandvänd, men bra kamera.

Så hjälp mig och visa gärna bilder ni tagit med era kameror:bow:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1458126

Jag har jusst nu en canon Powershot A550 och den är jag inte alls nöjd med, men det var x antal år sedan jag köpte den med så.

Sv: Hjälp med ny kamera

Jag har en systemkamera, Canons nya, Canon EOS 1000D. Tror att du kan hitta den med objektiv för under 4000 kr, goog*a lite ;)

Jag kan lägga upp några bilder jag fotat med den kameran:
IMG_0376.jpg

IMG_0569.jpg

IMG_5209.jpg

IMG_5620.jpg

Jga har faktiskt precis en den kameran du länkade till :)
eller jag hade, pappa tog tbx den sedan >< Bilderna är utvalda eftersom det är dem jag tagit med den kameran. Alltså inte så många andra på bilddagboken. Jag är väl ingen toppen fotograf i övrigt ><'

Några bilder..:
http://gulsomensol.bilddagboken.se/p/show.html?id=204862322&directlink=1

http://gulsomensol.bilddagboken.se/p/show.html?id=246285072&directlink=1

http://gulsomensol.bilddagboken.se/p/show.html?id=315620666&directlink=1

Jag har en sådan kamera. Jag tycker den är helt OK. Möjlighet till många manuella inställningar, ganska snabb, lätt att använda/förstå sig på, bra zoom och okej bildkvalité. Den största nackdelen är att bilderna blir väldigt brusiga vid höga ISO-tal (d.v.s. vid dåligt ljus). Dessutom kan det vara väldigt svårt att få till ett snyggt skärpeljup t.ex. vid macrofotografering, tycker jag. Men jag tycker det är en helt okej kamera som sagt.

Hade jag varit i dina kläder hade jag dock satsat på en systemkamera i alla fall. Man kan få tag på en helt OK sådan med kitobjektiv för 4000 kr. Det är en bra början plus att man då åtminstone har möjligheten att köpa till bättre objektiv (t.ex. för att kunna få bra, brusfria bilder även vid sämre ljusförhållanden, som i ett ridhus) och andra tillbehör när man får lite pengar över/har sparat ihop pengar. Det är ju inget måste att skaffa sig allting på en gång, liksom! Men man har som sagt i alla fall möjligheten att köpa till bättre utrustning och själv utvecklas mycket med en systemkamera jämfört med en kompaktkamera.

svarar till alla

Tack för svar och bilder! Jag tror jag kanske kommer sattsa på en Canon EOS 1000D, bilderna såg väldigt trevliga ut och som aiquen skrev så behöver man ju faktiskt inte köpa alla tillbehör på en gång, så det blir nog kanske en sådan! Får se när jag kommer hem från Nya Zeeland(är här på semester).

Jag har en systemkamera, Canons nya, Canon EOS 1000D. Tror att du kan hitta den med objektiv för under 4000 kr, goog*a lite ;)

Är det någon blixt med på den? Om inte, behöver man det för att kunna få bra bilder?

Är det någon blixt med på den? Om inte, behöver man det för att kunna få bra bilder?
Den har en liten inbyggd blixt, som har ungefär samma kapacitet som på bra kompaktkameror. Den blixten räcker för att stötta i många situationer, tricket är att lära sig använda den på rätt och lagom sätt.
Om du utvecklar ditt fotograferande efter hand så kommer du att märka att en tillbehörsblixt (EX-modellerna, begagnade från ca 1500 kr och uppåt beroende på modell) kan öppna många nya dörrar. :)

Den kameran du länkade till lät riktigt intressant! Gillar tanken på att den är så liten, blir så lätt att ha med sig överallt då. Men den ligger i samma prisklass som canon 1000D, är den lika bra som den då eller tar jag bätte kort med systemkameran?

Nikon d40 är annars bra, går att få kring 4000 med objektiv och sen inbyggd blixt:)

Några bilder fotad med min gammla Nikon D40

liamsnygg.jpg

sotastivarlden.jpg

Gobi.jpg

Jag har en Nikon D80 som jag är supernöjd med - vet att den kostade runt 7000 för ett halvår sedan men har sänkts i pris nu (vet inte hur mycket dock...)

Har lagt upp lite bilder på Facebook, här. Blandad kompott :D (man måste dock vara inloggad kom jag på nu)

bättre bilder, nej, det tar du inte, hur bra bilden blir beror på fotografen, men du kommer bli mycket nöjd, det finns mycket med plats att utvecklas i de kamerorna, de är så att säga, kompakta systemkameror, utan utbytbara objektiv och med mindre bildsensorer.

Har nog nästan bestämt mig för att köpa antingen en Panasonic DMCLX3 eller en Canon PowerShot G10, vilken skulle ni rekomendera? Har lite svårt att välja då jag kan så lite om kameror.

svårt svårt. panasonicen är bra mycket lättare att få ner i fickan, så jag skulle nog ta den.

Ja det är ju en klar fördel! Men läste att Canonen hade optisk bildstabilisator, kunde inte hitta att panasonicen hade det. Men det kanske inte gör någon större skillnad? Tänkte främst på när man zoomar in ganska mycket och det är lätt att bli ostadig.

Panasonicen har optisk bildstabilisator. Kallas Mega O.I.S. den har dessutom betydligt färre pixlar vilket innebär bättre dynamisk omfång och bättre brusegenskaper, dessutom har den skarpare objektiv och mer ljusstarkt objektiv. Jag skulle aldrig köpa Canon G10 när man kan köpa LX3.

Liknande trådar

IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: Anna
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är... 2
Svar
25
· Visningar
2 921
Senast: Raderad medlem 6459
·
T
IT & mobiler Jag känner mig litegrann som Alice i underlandet, dvs helt vilse. Jag har inga fotograferingskunskaper överhuvudtaget men har nu blivit...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Fanzia
·
Fritid Jag har lessnat på min halvkassa kompaktkamera och har därför bestämt mig för att investera i en ny. De tre jag tittat på är Canon...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka