Hjälp med övning

ishmanda

Trådstartare
Snälla hjälp mig med övningar!!!!
Jag behöver hjälp med övningar till min unghäst.
Behöver övningar där han måste sätta under sig och stärka bakdelen och bakbenen.
Vad brukar ni göra för övningar för att träna upp detta hos era unghästar??

Sv: Hjälp med övning

Jag hakar på. Har ingen unghäst men tips och övningar är alltid kul! Speciellt hur man får bättre samling.

Öppnor är väl det bästa jag kan bidra med själv..

Ut och knata i skog och mark där hästen får lyfta på benen.
Bommar, kavaletti m.m är också bra.
Tänk på att inte hålla på för länge bara så hästen tröttnar eller att det blir för jobbigt.

Jag ska göra mitt bästa för att försöka förklara en övning som jag fick på förra lektionen, för att lära min unghäst början till spinn! Då måste de sätta sig på arslet för att kunna trampa över.

rid snett mot staketet, ha minst utrymme på tex höger sida. När du nästan är framme lägger du på neckrein, och sedan leder du ordentligt åt höger, öppnar högerbenet och lägger på ytter ben. Pga att man "tränger" dem lite mot staketet måste de sätta vikten bakåt för att kunna vända. Rid på friskt åt andra håller och upprepa åt motsatt håll.

Man kan också rida på en liiiiten volt med mycket ställning. Se till att hästen är under dig, och sedan ger du trängande tygel, ledande tygel, ben och ber hästen trampa över med frambenen. Ett steg i taget! Massor av beröm och släpp fram.

Men annars; klättra mycket, halter, rygga, upphöjda bommar..

Bästa övning är klattring upp o ner för baken.
En ung häst (vet inte hur gammle den är) MÅSTA VARA VALDIG FÖRSIKTIG!
Dom kan lätt bli trött i bak benen och knä kan börja skaka.
Az

Det låter kul, ska testa med ponny imorgon! Hade set asfränt ut om han lärde sig spin, tänk bara! En spinande fjord/island.. Läckert! :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
758
Hundträning Finns det någon sådan här? Jag hade velat prova något nytt med nästa hund och tänker att detta kanske kan vara något för mig. Är det...
Svar
19
· Visningar
2 271
Senast: Santoxen
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 105
Senast: bobbbo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 855
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka