Hjälp med seg dator!

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 344
B

Breakdown

Jag hjälpte till att installera ett virusprogram, VLC och att rensa cookies, tidigare och liknanade i IE på en kompis dator igår.
Nu helt plötsligt går datorn ännu värru, det kan ta upp till 20 minuter att få upp internet, om den ens ansluter till det trådlösa, vilket vi inte har fått den att göra än.

Jag är inte så jättehajj på datorer, kan mest basic grejjer, så nu känns det som om jag har förstört hans dator även om jag inte gjort något annat än det jag skrev.

Datorn är omstartad men den går fortfarande lika illa!
Någon som vet vad jag kan ha gjort för fel eller om det bara är datorn som bråkar?

Sv: Hjälp med seg dator!

Är datorn seg att start upp med, eller är det bara internetuppkopplingen som bråkar?

Om det är internet så skulle jag nog starta om routern (alt. ha det avstängt i ett par minuter). kanske är en uppdatering som måste göras eller liknande.

Om datorn med är seg (att starta upp osv) så skulle jag nog avinstallera antivirusprogrammet och VLC:n för att se om det blir bättre då. :)

Där har vi det! Antar att du menade antivirusprogram ;)

Du kanske kan se över alternativ till andra antivirusprogram. F-secure exempelvis har jag fått en känsla av att det segar ned lite äldre datorer onödigt mycket.

Senast ändrad:

Den är seg överhuvudtaget, det går i princip inte att göra någonting! Men ska testa att avinstallera vlcn och antivirusprogrammet sen! :)

Hahahaha! Ja, jag menar såklart antivirusprogram!

Det är avast jag har installerat, se själv allts haft det utan problem, men hans dator är mkt äldre än min, så jag får testa att avinstallera det! :)

Den är seg överhuvudtaget, det går i princip inte att göra någonting! Men ska testa att avinstallera vlcn och antivirusprogrammet sen! :)

Tryck Ctrl-Shift-Esc för att plocka fram Aktivitetshanteraren (Taskmanager). Kolla under de olika flikarna vad som kan tänkas äta minne/dra CPU-kraft.

Det var så segt att jag inte kunde få upp den, men nu är datorn inte seg längre men ansluter fortfarande inte till internet!

Hejsan!

Kolla brandväggsinställningarna, då det kan vara denna som hindrar IE eller t ex Firefox att få access till internet!

Kolla också inställningarna på routern, om det kanske behövs någon inställning som man missat, t ex lösen/krypteringsnyckel (WPE tror jag det kallas)?!

om datorn startar upp segt så tryck på start skriv in msconfig i körfältet och ta bort allt onödigt som inte behövs vid uppstart om du hittade vilket program det var som åt cpu och minneskraft i taskmanager så avinstallera dom programmen och hitta alternativa bättre program T e x AVG antivirus som är riktigt bra och gratis. sen bör du kolla om det är så att du kör både hårdvaru brandvägg och brandvägg inkluderat i antivirus samt den som finns i windows redan körs dom alla samtidigt så kan det krocka rejält,och du glöm inte rensa temp mappen på all smörja som samlas där ;)

Hoppas det löser sig för dig.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en trådlös usb-grej (D-Link) för att koppla upp datorn på internet. Men internetuppkopplingen krånglar. Det börjar med att det...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 758
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Min dator har blivit jätteseg. Kollade nyss om den behövde defragmenteras, men icke. Har haft Avira virusprogram och Zone-alarm, och...
Svar
3
· Visningar
1 004
Senast: Saybia
·
IT & mobiler Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel: Som ett...
Svar
7
· Visningar
1 276
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?