Hjälp med sitsen

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Malinigbg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 171
M

Malinigbg

Var i Laholm och tävlade i helgen. Är nöjd med mina resultat men däremot så filmades mina ritter och jag tittade på dem varje kväll. Och jag blir galen på min sits och fattar inte vad/varför jag lagt mig till med några saker. Stillastående, i skritt och i galopp ser det helt okej ut men i trav rör jag mitt bäcken fram och tillbaka så mycket att det är pinsamt. Detta har jag inte gjort förut och vet inte när/hur jag börjat...Min häst är ganska markbunden och funderar på om det kan vara att jag försöker "skjuta på" men naturligtvis begriper jag, i teorin alltså, att detta inte hjälper.
Är det någon här som vet var jag spänner mig för att det ska bli så, någon tränare som är duktig på sits (är desperat nu och kan tänka mig att bli longerad dagligen för att komma tillrätta med detta), är inte snyggt eller heller effektivt att jucka sig fram på arenorna :o
Funderar också på om det kan vara att jag inte sitter riktigt på 3-punkten utan mest på sittbenen (hur länge jag nu har gjort det fast jag vet hur man ska sitta...) Suck.
Efter varje kväll när jag tittat igenom filmen bestämde jag mig för att jag skulle sitta stilla nästa dag, men när jag väl red glömde jag det, det är alltså redan ett inlärt fel. Dubbel Suck.
Hjälp mig någon. :bow:

Sv: Hjälp med sitsen

Precis som du skriver så ska ju bäckenet vara stilla, det är ju det som ska ta upp alla stötar och göra så övriga kroppen är stilla. Se till så du är riktigt avslappnad och fördelar vikten över de två sittbenen och "skrevet" så du inte blir sittande på "fläsket". Om du förstår vad jag menar.

Be gärna någon longera dig så du kan tänka helt och hållet på din sits och inte på hästen och se om du kan komma underfund med varför du gör det.

När det gäller tränare som är oslagbar när det gäller sitsträning så kan jag varmt rekomendera Sten åstedt. :banana:

Nej, juckande är inte roligt....

Men utan att ha sett dig så vågar jag nästan till 100% lova att jag vet vad det beror på.... (jag har nämligen varit med om samma sak själv)
Du har rätt i att det nog har uppstått pga av att du velat hjälpa till med sitsen men anledningen till att du inte kommer ifrån det nu är för att du blivit för svag i rygg och mage! Ju yngre man är desto bättre skick brukar man i regel vara i. När man var liten satt man hur snyggt som helst utan behöva anstränga sig det minsta. Men ju äldre man blir desto mer får man kämpa för det... Och efter ett tag så räcker inte längre muskler i mage och rygg till för att hålla sitsen snygg pga av att man helt enkelt har blivit för slapp.

Så för att snabbt komma tillbaka till en snygg sits så bör du göra följande:

1. Börja träna. Friskis & Svettis är ett utmärkt hjälpmedel. Det borde vara lag för alla ryttare att gå där!
Alternativt gör en massa situps etc på egen hand. Eller börja gå på gym. Det viktiga är att du hittar ett effektivt sätt att träna upp dina magmuskler på.

2. Försöka att så ofta du kan bli longerad.

3. Fortsätt att videofilma dig med jämna mellanrum så att du får koll på din sits och dess utveckling. Det är lätt att lägga sig till med nya olater.

Men framförallt så är det som sagt magmuskler som det handlar om! Och även om det kanske i ditt fall skulle vara ngt annat det beror på så hjälper starkare magmuskler till att få ännu snyggare sits så det är aldrig fel att skaffa dem...!

Lycka till! :banana:

Saigon och Rumpnisse: tack för tipsen.
Och det där med magen har jag inte tänkt så mycket på men det låter ju helt rimligt, tycker nämligen att jag börjat "sjunka ihop" lite vid bröstbenet om du förstår vad jag menar...(låter inte snyggt detta :smirk: ) och det har ju med magen att göra. När jag försöker tänka på att sträcka ut bröstbenet tycker jag att min sits blir så stel, som en eldgaffel upp genom röv och rygg...ha ha. :eek:
NU BLIR DET SITSUP MORGON, MIDDAG, KVÄLL!!

Nej precis, att bara sträcka upp sig ger bara en stel och onaturlig sits som inte är följsam. Utan det är ett starkt mellanparti som måste till. Och det kan man inte få på ngt annat sätt än genom muskler.

Sit-ups är ju som sagt jättenyttigt. "Kissande hunden" också. Man kan även variera situpsen mkt för att få olika magmuskler till att jobba. Tex att ha benen sträckta upp i luften medans man gör situpsen men då ska man inte lyfta sig så hastigt utan mer "rulla" upp och ner. Man kan även göra diagonala situps dvs man lyfter höger sida och för arbågen mot knäet, tuchar knät, sträcker sedan benet rakt, rör vid tårna med fingrarna och sedan ner igen. Gör lika åt vänster.

En annan övning som stärker ländryggen är följande: Ligg på mage. Lägg armarna i kors på axlarna. Lyft dig upp från golvet (så att brösten inte når ner) med hjälp av dina ryggmuskler.
En lättare variant är att bara lyfta sig en bit från golvet (stilla) och ha armarna i 90 graders vinkel under hakan dvs armbågarna ut från sidorna (får ej röra golvet) och sedan växelvis räta ut armarna i typ hitler-hälsning (ursäkta liknelsen men jag kommer inte på ngt bättre sätt att förklara det på) först höger sedan vänster.

Fast min erfarenhet är att om man ska träna på det viset själv så håller det bara under en kort period (fast det finns kanske dom med bättre självdiciplin än jag :o ;) ) utan det bästa är att hitta ngn form av gympa där man gör den typen av övningar. För det blir mkt roligare om man gör det tillsammans med andra och till musik.
Jag har förbättrat min sits kollosalt mkt sen jag började på gympa!

Tack, träningskortet på SATS är nu inköpt...tänker inte ge bort några poäng på dålig sits, nu j-klar.
Tack för tipsen! :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 844
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 459
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 950
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka