Hjälp med val av hingst !

Casteloro

Trådstartare
Jag och Andrea1 här på buke går i föltankar men eftersom vi är väldigt ny på det området skulle vi behöva lite råd och tips ang, vilken hingst vi ska välja för bästa "resultat" och liknande. Stoet i fråga är en högrest dam på 174 cm i mankhöjd och behöver främst en hingst som lämnar föl med ett bra psyke, och som har en högre poäng i galoppen då den inte är helt komplett ännu. Eftersom "Ferran" är relativt grov så krävs det dessutom en mindre/nättare hingst som inte är allt för framtung, och som gärna har bra bakbensaktivitet.

Stam:

Fair Light, -97

e: Feiner Graf
u: Anna ue: Argentan

Och är alltså Hannoveranare.

Våra tankar gick först till L'Acteur, men eftersom han endast används till naturlig betäckning så är det inget alternativ längre. Just på Flyinge finns det väldigt många vackra hingstar vi skulle kunna använda oss av, men då återkommer vi åter igen till våran okunskap. Så det är främst där vi behöver lite tips och ideér för närvarande vilken hingst som skulle vara lämpligast för Fair Light (Bild). Vi ser helst att det är en "levande fölavgift"-garanti om ni rekomenderar hingstar utanför Flyinges väggar.

Det kommande fölet ska naturligtvis användas i dressyr, men får gärna ha lite hoppteknik i generna. Dessutom ser vi gärna att hästen är något mörkare till färgen, så det kan vara bra att ha i åtanke. Dock bör vi nämna att alla förslag är bra förslag. Hon har haft 3 föl tidigare..

En sista fråga: Vad ska vi mer tänka på?

Hoppas på många givande svar!

Sv: Hjälp med val av hingst !

Du kan ju ta och kolla lite på de tidigare föl hon haft......

Kolla vad det är för hingst som används (byggnad, steg o.s.v) kolla sedan på fölen o se vad du gillar och inte gillar o kolla också om det finns något som har förbättrats eller försämrats på denna individ...

Sedan kan du ju bara jämnföra dessa hingstars stam, poäng, extriör o.s.v med de som du i dags läget skulle kunna tänka dig att använda....

Hoppas att du hängde me...(knappt så att jag gör de när jag skrev de:angel: )

Men sen kan jag väl varmt rekomendera Corlensky G:love:
Är bara så kär i denna hingst!

CorlenskyG.jpg

jo jag hängde med! det enda problemet är att fölen är född i tyskland och vi har ingen aning om hur de ser ut, eller vilka hingstar som används :S
Ja han är verkligen fin, men det känns som han är årets inne hingst, som alla ska betäcka med, och jag väljer helst en annan just därför...
Men tusen tack för ett bra svar!
/A

Strindlund skrev:
Jag och Andrea1 här på buke går i föltankar men eftersom vi är väldigt ny på det området skulle vi behöva lite råd och tips ang, vilken hingst vi ska välja för bästa "resultat" och liknande. Stoet i fråga är en högrest dam på 174 cm i mankhöjd och behöver främst en hingst som lämnar föl med ett bra psyke, och som har en högre poäng i galoppen då den inte är helt komplett ännu. Eftersom "Ferran" är relativt grov så krävs det dessutom en mindre/nättare hingst som inte är allt för framtung, och som gärna har bra bakbensaktivitet.

Stam:

Fair Light, -97

e: Feiner Graf
u: Anna ue: Argentan

Och är alltså Hannoveranare.

Våra tankar gick först till L'Acteur, men eftersom han endast används till naturlig betäckning så är det inget alternativ längre. Just på Flyinge finns det väldigt många vackra hingstar vi skulle kunna använda oss av, men då återkommer vi åter igen till våran okunskap. Så det är främst där vi behöver lite tips och ideér för närvarande vilken hingst som skulle vara lämpligast för Fair Light (Bild). Vi ser helst att det är en "levande fölavgift"-garanti om ni rekomenderar hingstar utanför Flyinges väggar.

Det kommande fölet ska naturligtvis användas i dressyr, men får gärna ha lite hoppteknik i generna. Dessutom ser vi gärna att hästen är något mörkare till färgen, så det kan vara bra att ha i åtanke. Dock bör vi nämna att alla förslag är bra förslag. Hon har haft 3 föl tidigare..

En sista fråga: Vad ska vi mer tänka på?

Hoppas på många givande svar!

:banana: :banana: :banana:

Hej, på Dig !!!!!!!

Jag vet vilken stam ert sto har, och har själv ett hannoveranar sto med mycket temprament. Jag betäckte henne med hingsten Majim G 968, och fick ett sto föl med otroligt mycket luft under magen, och ett utmärkt temprament , hon är ett år nu.
Det är värt att satsa på.

Varför vill ni inte betäcka ert sto naturligt?

Lotta
Majim G betäcker naturligt.

Heej! :D
Va roligt med någon som vet något om stammen hennes, du får gärna berätta mer om den om du vill... Är jätte nyfiken då ja inte vet så mkt om den! Vasd har du för stam på ditt sto, och du har inge bild på stoet och fölet?

Anledningen att vi inte kan betäcka naturligt är helt enkelt att vi bor i Sundsvall, och att Ferran kan bli lite stressad av att åka transport ibland, så det är bara onödigt att prova på!
Annars hade det varit ett jätte bra alternativ! Har också spanat på Majim G, men som sagt blir det svårt...
Inge fler bra hingstar på lager? :D

Kram/A

Jag måste säga att även om hästen var riktigt vacker så föll inte den där enda bilden på honom mig riktigt i smaken. Å andra sidan har jag faktiskt noll koll på hästar utöver travsporten (konstigt nog). Men som Andrea säger så verkar de flesta vilja betäcka med den herren.. Fast, vi vet ju förstås att han finns om vi av nån anledning inte skulle hitta någon annan lämplig.

Mer förslag! :D

Strindlund skrev:
Jag måste säga att även om hästen var riktigt vacker så föll inte den där enda bilden på honom mig riktigt i smaken. Å andra sidan har jag faktiskt noll koll på hästar utöver travsporten (konstigt nog). Men som Andrea säger så verkar de flesta vilja betäcka med den herren.. Fast, vi vet ju förstås att han finns om vi av nån anledning inte skulle hitta någon annan lämplig.

Mer förslag! :D

Jo det stämmer nog att han e lite av en "inne-hingst" iår, men han e bara för :d läcker:love:

Men tänk på att han bara är 3 år och detta är hans första betäcknings år....

Ska lägga in anna bild på honom me så du får se!

CorlenskyGhopp.jpg

Corlensky_Gvit.jpg

Andrea1 skrev:
jo jag hängde med! det enda problemet är att fölen är född i tyskland och vi har ingen aning om hur de ser ut, eller vilka hingstar som används :S
Ja han är verkligen fin, men det känns som han är årets inne hingst, som alla ska betäcka med, och jag väljer helst en annan just därför...
Men tusen tack för ett bra svar!
/A

Jaha.... då förstår jag! synd... hade varit ett bar sätt annars..

O gällande C, jo de e sant att han är lite av en "inne-hingst" som sagts tidigare, och eftersom han är så ung så e de ju lite av en chansning me.... men som ibland e värd att ta:smirk:, men så sant som de va sagt "inne-hingst"

En annan jag gilllar är ju Briar.....:)

Måste bara fråga... e de så att du e i NYC nu???? sitter nämligen där själv så jag blev lite nyfiken!

Fast Briar hör nog till klassen "Underbar-men-dock-för-dyr-för-våran-ekonomi", eller nåt! :D

Nej Nej, jag sitter uppe i Sundsvall.. För ett par år sedan så ville jag komma ifrån allt och alla, så New York var en täckmantel för den håla jag då bosatte mig i! :D Jag har inte ändrat det än..

Om vi spinner vidare på levande föl avgiften då, för iom att den begränsar valet av hingst ganska rejält, så kanske man ska kika på hingstar med 90dgr avgift.
Vilka har erfarenhet av den? Hur fungerar det, har något sto kastat och man står där med betalad avgift?
Nå bra hingst med 90dgr avgift?
Vad skulle ni välja?
Help us!! :D

Andrea1 skrev:
Om vi spinner vidare på levande föl avgiften då, för iom att den begränsar valet av hingst ganska rejält, så kanske man ska kika på hingstar med 90dgr avgift.
Vilka har erfarenhet av den? Hur fungerar det, har något sto kastat och man står där med betalad avgift?
Nå bra hingst med 90dgr avgift?
Vad skulle ni välja?
Help us!! :D

Du kan ju teckna ett fosterförsäkring, så får du ju ut endel om det blir en kastning eller dödfött föl. För vissa hingstar ingår ju en sån försäkring.

Ah! Smart! det ska jag genast undersöka! Tusen tack för tipset!
Du har inget hingst tips på lager också? :D

Andrea1 skrev:
Ah! Smart! det ska jag genast undersöka! Tusen tack för tipset!
Du har inget hingst tips på lager också? :D

Jag känner inte till stammen på ditt sto alls. Så därför är det lite svårt att ge tips, sen är jag också lite av en novis på det här med avel och lyssnar mer på råd angående hingst än vad jag vågar råda andra till.

Har själv beslutsångest inför hingstval till mina två (eller tre) ston jag ska betäcka.
Men Corlensky G har jag blivit förtjust i och har nästan bestämt mig för honom till mitt 3-års sto e. Electro-Looping-Maraton.

Hihi, det är många som har corlensky G som favorit har jag märkt!
Jag är lite förtjust i l´acteur, men så står ju han på naturlig, och det fungerar inte här uppe... :(

Akribori da? Han foradlar, o ar flying??

Nu har jag hört av Andrea att hon hade läst någonstans att han var svår, och att han ev. skulle kastreras. Fast då vore det dumt att fortsätta att ha honom i avel.. Jag själv är riktigt förtjust i hans utseende, verkligen :)

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 947
Senast: Kisseninan
·
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: KickiH
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 407
Avel Sist jag hade ett föl var jag 17 år och det var min pappa som fixade allt. Blev ett litet hingstföl 2003 efter Donnerfly. Nu vill jag...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18