Hjälp med viktberäkning!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cassuall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 396
C

Cassuall

Suck, här sitter jag och ska beräkna foderstater till mina hästar och har ingen aning om vad de väger...

Har lusläst alla tillvägagångsätt och har antagligen alla mått man kan ha på en häst men när jag räknar ut uppskattad vikt genom de olika metoderna så diffar det ganska rejält. En uträkning visar 480 kilo och en annan 723 kilo, på samma häst, blir helt snurrig...

Har ni något tips på en uträkningsformel som fungerar, börjar allvarligt fundera på om mina hästar har helt galna proportioner.

Har tyvärr inte tillgång till våg...

Tacksam för hjälp!

Sv: Hjälp med viktberäkning!

någon bild på hästen och anger lite saker så som mankhöjd och ifall den är lång i kroppen och har korta ben.
så kan ja hjälpa dig att avgöra va den väger ca.

Det låter ju perfekt om du är villig att försöka. Har ett par färska bilder på honom. Han är en Irish Cob/Paint korsning på 6 år som är 152cm i manken, han är 204cm i landsmärkesomfång, 225 runt bredaste bröstomfånget och 170 lång från bog till baklår. Han är grov i benstommen och bred i fronten. Ursäkta bildkvaliten på de två översta bilderna, mobil och taskig belysning hör inte ihop.

blandat-frn-mobilen-066_75260707.jpg

blandat-frn-mobilen-067_75260811.jpg

blandat-frn-mobilen-050_75260897.jpg

blandat-frn-mobilen-056_73147223.jpg

Jag tippar på runt 500 kg..
max 550 kg.
Den må vara grov och ganska lång i kroppen, men den är ju bara 152... det är ju närstan ponny.

Tack för hjälpen!

Själv gissar jag på 550-600 kilo, han må vara nära ponnymåttet men som sagt, är grövre än han uppfattas på bilderna, drar tex x-full i tränsstorlek och bukomfång på 225cm. Men jag vill att han ska gå ner i vikt så jag beräknar hellre foderstaten på 550 kilo än 600 kilo. Såg en bild på en arab med samma mankhöjd som vägde 480, men det är skitsvårt det här med vikten, dessutom ser han fetare ut från sidan än snett framifrån, kolla bilderna så ser ni vad jag menar. (Tagna samma dag).

Har samma viktfrågetecken kring ponnyn, hon är 115 i manken och ser ut som en överväxt Shettis i typen. Hon har landsmärkesomfång på 165, är 130 lång och 180 runt tjockaste delen över magen. Vad tror ni då? 300?

Skickar en bild från i sommras.

juni-2009-085_42559439.jpg

Mindre på ponnyn!

jag har en islänning, modell grov med korta ben på 128. Han har jag satt som målvikt runt 300 (normalstor islänning ligger runt 350 generellt sett)

Jag hade gissat max 250 kg. Målvikt alltså, inte vad den väger nu. Är den överviktig kan den alldeles säkert väga 300, men det är ju inte vesentligt eftersom man räknar foderstat utefter vad den ska väga i normalhull.

Jaha, vad intressant att få lite att jämföra med. Jag tippar på att hon väger närmare 300 kilo, men jag vill ha henne mindre, 250 kilo kanske är lagom att beräkna foderstaten efter. Enligt alla viktformler som finns att tillgå så väger hon mellan 270 och 354.

En formel säger att min häst väger 596 kilo och ponnyn 297 kilo, den tycker jag verkar stämma bäst, frågan är bara vilken av formlarna det var :crazy:

Jag har precis samma korsning som du, och vad jag kan se ser dom
ungefärligt lika ut i kroppen. Min behöver jättebred sadel och drar full+ i
huvudlag.

Hon väger 450 kg vältrimmad, och 500 kg "normal"....

Så jag skulle nog räkna på max 500 på din.

Åh, vad kul med en till av samma korsning, har du inga bilder på honom/henne? VILL SE!!! Hur hög i manken?

Kan nog stämma ganska bra om hon väger 300 nu. Jag har ett viktmåttband till min (för att hålla koll när han minskar i omfång, han bantas!), och vi passerade precis 166 cm vid sadelgjorden, och det är ganska exakt 350 kg enligt det.
Landsmärkesomfånget blir ju något vidare än vid gjorden, bakom manken.

Räkna såhär:
vikt (kg) = (omfång x omfång x längd (cm))/11900.
Omfång mäts precis bakom armbågen, längd mellan bogbladsspets (längst fram alltså), följer hästens konturer till bärbensknölen.
Stämmer exakt på min (och många andra enligt studien den är tagen från) :)

Känner igen den formeln men undrar om den inte visade bukomfång på bredaste stället då? Humm, ska mäta runt armbåge och upp ikväll och ge er resultatet här ikväll, hoppas det stämmer bättre. Ska jag mäta upp till strax bakom manken eller framför?

Länk

Jag ser själv inte bilderna från jobbet, och jag vet att det finns både
dåliga och gamla, samt "småfeta".
Den lilla bilden som bunden är nog bäst beskrivande hur hon ser ut som
trimmad. Även om hon bara är 2 år där, så är det dom proportionerna hon
får.

Hon är 150 i mankhöjd, korta ben.

Denna (Länk) är den nyaste
jag har. Från i höstas... Musklad men rund...

Jag tror minsann att du hade den bästa uträkningen, iaf om jag skulle ha gissat vikt på mina. Min häst väger då 560 kilo och ponnyn väger 280 kilo, det känns väldigt rätt, tusen tack för tipset. ;)

Hur pass överviktig är ponnyn?
Är den lite rund eller är den rent fet?

Om den är fet skulle jag räknat TS på 250 och energi på 200. Så kan du hellre lägga till sen.

Nja, hon är väl "lite rund", kortet är från i sommras och där var hon tjockare. Så jag tror jag gör en foderstat på 250 till henne. Det är lite marigt i år eftersom vi har högt MJ i höet och lågt smb rp. Men tänkte dryga ut grovfodret med lusern.

Vad har hästen för omfång om du mäter bakom manken och runt vid sadelgjordsstaden? (landsmärkesmått och mått där magen är tjockast säger inte mig någonting)

Landsmärkesomfång mäter man bakom frambenen, men framför manken.
Det används också vid viktberäkning, tex. hippocampus använder det.

kl
Bara en liten parentes: Lansmärkesomfånget mäts från gropen (märket efter riddarens lans:idea:) framför manken och runt bålen.

Denna formel brukar jag använda: 4,3 x lansmärkesomfång + 3,0 x mankhöjd - 785

eller:

(Bröstomfång)^2 x längd från armbåge till bärbensknöl
8900

(bröstomfånget mäts bakom manke och armbåge runt bålen)

Landsmärkesomfång mäter man bakom frambenen, men framför manken.
Det används också vid viktberäkning, tex. hippocampus använder det.

Ja jag vet vad det är. jag frågade efter måttet bakom manken för då kan jag enkelt kolla på viktmåttbandet vad det motsvarar. (och det brukar stämma ganska bra) Med någon formel använder man lansmärkesomfånget men det finns formel där man använder omfånget bakom manken också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 285
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 621
Senast: bigganl
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 653
Ridning Jag bor och pluggar i Lund men ska hem till familjen och för att jobba ett par veckor hemma i Blekinge. Jag fick den galna idén att rida...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet