Hjälp mig akut...:-)

Empalie

Trådstartare
Väldigt tacksam för svar. Jag ska köpa en hoppgjord med magplatta till min donna. Hon är ett litet halvblod på fyra dock ganska grov och lång mellan ryggen och sadelläget (hur man nu ska förklara). Jag köpte idag en jättefin gjord till henne som mätte 130 cm. Hon har haft det på den gamla men den är lite uttöjd ca 5 cm. När jag skulle prova fanns det inte en chans, ca 5 cm kvar och det gick bara inte. Jag mätte nu fårn stropparna på hoppsadeln (jacson) på varje sida och får ut 136 cm. Jaha ska jag skaffa 140 cm längd nu...kontrollmätte nyinköpta gjorden och den mätte 127 cm. Jag blir så trött och vill ha den tills hoppträningen imorgon...hur ska jag göra. 140 känns väldigt långt till min lilla donna men hon kanske behöver större än vad man tror????????? HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!!

Sv: Hjälp mig akut...:-)

Om du tror att den kommer att töja sig skulle jag satsa på en sadelgjordsförlängare under tiden :)

Jag skulle ha bytt den mot en 140cm och ridit med en vanlig gjord på träningen om jag inte hunnit byta den. Alternativet är som sagt en förlängare, men det kanske ändå slutar med att du måste köpa en ny gjord och då får du inte lämna tillbaka den här. Jag skulle iaf inte låta bli att byta till rätt längd för att det "låter stort". :)

Sannorlikheten är stor att den töjer sig något, kanske tillräckligt mycket för att den kan passa. Om ts köper en längre gjord och att den senare töjer sig finns risken att den blir för lång. Det var därför jag tipsade om förlängningen under tiden gjorden töjer sig :)

Köp längre helt klart. Hur skönt är det att behöva tvinga på gjorden till den ev "töjs ut sig"?

Dessutom är det väl inte så smart att testa ny utrustning på en träning (om det nu inte är konstiga bett/hjälptyglar som tränaren behöver hjälpa en att hantera effekten av), kan jag tycka.

Mät lämpligen den andra gjorden som passar från spänne till spänne sen tar du med dig måttband och åker och köper en som har samma längd (eller något längre behövs ibland med platta då de inte smiter in lika mkt som en vanlig smal) som den om den är lagom lång och det finns utrymme för att spänna några hål till på varje sida. Dra i resåren på de du tittar på brukar ge en bra hint om de är fasta i resåren så att du inte klarar att töja ut dem så kommer de heller inte att töja sig så mkt, gjord med magplatta är en fördel om de är lätta att spänna upp till första hålet och att de då nästan hänger, skönt för hästen att man kan lossa sadelgjorden ordentligt när de har platta när man går omkring och skrittar av dem efter träningar/tävlingar de går ju ofta längre tid med sadeln då än när man rider vanligt.
Längden som anges på sadelgjordarna stämmer sällan på cm vissa är längre och andra är kortare så det måste man alltid mäta om man är på håret i längd.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 066
Senast: Fiorano
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 489
Senast: Lutten
·
Dressyr Jag ska beställa en ny hoppgjord med magplatta (har långa stroppar på hoppsadeln) men undrar lite över vilken storlek jag ska välja...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka