HJÄLP MIG!! är min häst triangelmärkt????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Incontestable
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 824
I

Incontestable

Hjälp! (vet inte om jag skriver i rätt tråd)

jag var till stockholm och hämtade hem min 9-åriga varmblodsvallack som jag har på foder och planerar att köpa.

hon kunde inte ha honom kvar då hon hade en travverksamhet och han höll inte för travet pga sin storlek bland annat
har haft honom sen i slutet av augusti och på veterinärbesikningen
(som jag för övrigt gjorde när jag fått hem honom) var han felfri.

jag vet att det egentligen är hennes skyldighet att göra detta innan hon skickar iväg honom .. hon hade inte gjort det på grund av att han tävlade i travet och hon kunde då inte ha honom försäkrad pga att om han skadade sig skulle dom bara ta det som en förslitningsskada (dom gör tydligen bara så med tävlingstravarna och tar det inte på allvar) om jag fattade det rätt.

vet inte riktigt vad hon menade och jag hade ju såklart så brottom!
blev ju tokkär vid första ögonkastet i min prins! :o
men det är min första häst och har alltid längtat efter häst sen jag var liten och blev nog lite tarv där :crazy: ni vet hur det kan vara (skäms)
dessutom verkade hon väldigt reko hon som äger honom.

hur som helst vet jag att en triangelmärkning ska väl sitta på vänster länd?
men idag satt jag och tittade på bildern på honom som hon skickade till mig innan jag åkte ner och provred honom.
och helt plötsligt ser jag den här bilden där det ser ut som en triangelmärkning?
han har inget märke där alls nu ..
men jag vet inte kan en triangelmärkning sitta på fler ställen?
eller finns det olika typer av triangelmärkningar?

mitt hjärta hoppade äver 3 slag för jag vet inte!
klart att jag blir lite skrajsen.
och hon nämnde ingenting om det vilket hon väl borde ha gjort om så var fallet?.
Lite svårt att få tag på henne också hon svarar varken när jag ringer, skickar sms eller mail.
i papperen står det att han får tävlas men inte i trav och monté
för hon tyckte att han skulle slippa det.

nu måste ni hjälpa mig :cry:
men borde inte veterinären märkt något som jag kanske inte märker?

(fårlåt att ni hamnade med på kortet om ni ser det här)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP MIG!! är min häst triangelmärkt????

Jag kan bara säja att det är väl inte hela världen om den nu skulle vara triangel märkt.
Men det måste ju gå att kolla upp med försäkringsbolaget.

titta noga på hästen på det stället då du såg märkningen på kortet, och känn efter under pälsen, ev raka bort pälsen för att se ordentligt, har hästen mycket vinterpäls ivägen kan det vara lite svårt att se.
men är den triangelmärkt så brukar man kunna se det utan problem, och har du inte sett det hittills så har den nog ingen märkning

Hjälp! (vet inte om jag skriver i rätt tråd)

jag var till stockholm och hämtade hem min 9-åriga varmblodsvallack som jag har på foder och planerar att köpa.

hon kunde inte ha honom kvar då hon hade en travverksamhet och han "höll inte för travet pga sin storlek bland annat"
hon ska ha 6000 för honom.
har haft honom sen i slutet av augusti och på veterinärbesikningen (som jag för övrigt gjorde när jag fått hem honom) var han felfri.

jag vet att det egentligen var hennes skyldighet att göra detta innan hon skickar iväg honom .. hon hade inte gjort det på grund av att han tävlade i travet och hon kunde då inte ha honom försäkrad pga att om han skadade sig skulle dom bara ta det som en förslitningsskada (dom gör tydligen bara så med tävlingstravarna och tar det inte på allvar)

vet inte riktigt vad hon menade och jag hade ju såklart så brottom! blev ju tokkär vid första ögonkastet i min prins! :o
men det är min första häst och har alltid längtat efter häst sen jag var liten och blev nog lite tarv där :crazy: ni vet hur det kan vara (skäms)

hur som helst vet jag att en triangelmärkning ska väl sitta på vänster länd?
men idag satt jag och tittade på bildern på honom som hon skickade till mig innan jag åkte ner och provred honom.
och helt plötsligt ser jag den här bilden där det ser ut som en triangelmärkning? han har inget märke där alls nu ..
men jag vet inte kan en triangelmärkning sitta på fler ställen????
eller finns det olika typer av triangelmärkningar????

mitt hjärta hoppade äver 3 slag för jag vet inte!!
och hon nämnde ingenting om det! jag blir galen om det är så!
i papperen står det att han får tävlas men inte i trav och monté
för hon tyckte att han skulle slippa det.

nu måste ni hjälpa mig jag får panik! :cry:
men borde inte veterinären märkt något som jag kanske inte märker?

Kort kommer här, på vä. sida om bogen skymtar något som skulle kunna va en triangel.......

26373964.8c785f.jpg

Kort kommer här, på vä. sida om bogen skymtar något som skulle kunna va en triangel.......

26373964.8c785f.jpg

bara vänster bak om triangelmärkning görs, det du ser är antagligen efter en skada, har sett sådant förr, specielt på bogspetsen då det är svårt att dra ihop skinn där. Så blir det ärr efter stygnen...:)

Att en som i ditt fall aktiv travhäst skulle bli triangelmärkt är i det närmaste omöjligt.
För som ägaren försökte förklara för dig finns det mycket hårda regler för att få försäkra dem.
Det som behövs för att kunna triangelmärka en häst är att den är försäkrad i formen A1. Det typen av försäkring får du inte ha på travare som är i träning. Den enda typen som en travare får ha är den som brukar gå under benämningen A2 och den ger bara ersättning om hästen dör eller skadas så svårt i en olycka att den måste avlivas (lite förenklat).

Så du kan lugnt njuta av din häst för triangelmärkt är den inte.

Du kan nog vara lugn. Triangel sätter man inte på bogen.

Precis som de andra skriver så är det inte en triangelmärkning. Dem sätter de på vänster bak och de är ganska stora (bra mkt större än det märket du såg) och de görs väldigt tydliga. Det är för att märket verkligen skall följa med hästen och inte kunna missas efter ett par år. När försäkringsbolaget betalat ut pengar för hästen så vill de ju inte riskera att den ändå hamnar på tävlingsbanorna ett par år senare. Så det skall mkt, mkt till för att märket ska gå obemärkt förbi. Det är stort och tydligt och sitter där det sitter.

Så du behöver inte känna dig ett dugg orolig!

Som alla andra skrev, triangelm´ärkning görs inte på bogn, så du kan vara lugn!Lycka till med din fina häst=)

En triangelmärkning ser ut såhär, dock är denna felvänd.
Den som gjorde den för en vecka sedan innan jag hämtade nya avels stoet var nog inte riktigt vaken :p
Sitter vänster bak i rakningen, en rött triangel då huden är irriterad efter märkningen..

Det ägaren kan göra med din travare är att ge han startförbud.
Det ringer man STC om. Då får travhästen inte starta i varken trav eller montè.
Men får tävlas i vanliga grenar som hopp, dressyr mm..

Senast ändrad:

En triangelmärkning ser ut såhär, dock är denna felvänd.
Den som gjorde den för en vecka sedan innan jag hämtade nya avels stoet var nog inte riktigt vaken :p
Sitter vänster bak i rakningen, en rött triangel då huden är irriterad efter märkningen..

Det ägaren kan göra med din travare är att ge han startförbud.
Det ringer man STC om. Då får travhästen inte starta i varken trav eller montè.
Men får tävlas i vanliga grenar som hopp, dressyr mm..

Hej! ja det har hon gjort vad jag vet, hon har "skrivit av" honom som travhäst. tack för visningen :) hehe förlåt men lite kul att göra triangeln åt fel håll ;)

Tack allihopa för all förklaring och hjälp!
Känner mig lite dum men som sagt jag visste ju inte hur det ska vara med en triangelmärkning, jag vet vad det innebär men visste inte om den kan sitta på fler ställen :d

åter igen tack! /Lina

Liknande trådar

B
Ridning Hej Jag undrar lite om triangelmärkta hästar. Får man vara med på clear rounder? Kan man tävla nåt? Går det att få bort en...
Svar
16
· Visningar
1 758
Senast: KillerQueen
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 338
Träning Min stackars Nova blir rädd för allting som inte ser ut som det brukar och när hon väl blivit rädd så stannar rädslan kvar även om vi...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI