Hjälp mig hitta rätt sadel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mahogny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 364
M

Mahogny

Hej jag har nu tagit lite bilder på min nuvarande sadel.. tycker inte den ligger så värst bra.. Min häst är väldigt rak i ryggen så även griffin och globus sadlarna är för svängda..:crazy: Jag håller på att bli galen. Finns det sadlar till min häst.. hopp eller allround är det jag söker.. finns dom.. har ingen stor plånbok. Förlåt för dåliga bilder men mobilen var det ända jag hade då digitalkameran är sönder..

ryggen.jpg

Ser ut som hon har mer "svank" än var hon har bara för att ljuset kommer lite dåligt

ryggenn.jpg

ryggennn.jpg

sadlenutangjord.jpg

Utan gjord...

sadlenigenfrnsidanfastspnd.jpg

Med gjord

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp mig hitta rätt sadel...

intejagp.jpg

Utan ryttare.. lite, lite mer än 3 fingrar

migpfram.jpg

ryttare på 3 fingrar

jagp.jpg

Ryttare på

utanmigpsidan.jpg

ingen ryttare

kollade inte på bilderna men jag tycker det är svårt att bedöma utifrån dem i alla fall, men Albion K2 är spikraka... Det är väl de jag kommer på såhär på rak arm :p

Vet dock inte vad dem kostar i nypris, men de borde väl gå att få tag på begagnat om man håller ögonen öppna.

Har du bilder från sidan från längre håll?

Tilägg: Är Globus verkligen för rak? Har du inte provat fel bomvidd bara? Vilken bomvidd har du provat? Har du mätt hästens bomvinkel? Han var ju ordentligt bred...

Jo hon är rejält bred.. vet:crazy: skönt att rida barbaka på om man nu ska hitta något positivt med det:d

Jag testade modellen clic och hoppmodellen nice.. och en till som hette något på E..:crazy: testade bomvidd 34,36 och 38 fast 38:an var väldigt bred och låg på manken, och ja dom är för svängda..:confused: dom släpper där bak precis som sadlen på bilderna.. har testa Kingston:D usch inget vidare.. men testade en eftersom dom skulle vara raka.

Testade griffins haflinger/cob den äldre modellen och den nya t4. Och jag har ju inte råd med nått fint eller dyrt.. så jag vet inte vad jag ska ta mig till.. jag har inte mätt henne har inget att mäta med men sadlen på bilden är vid.. hon har haft en x-vid men den behövde jag en tjock fårskinspadd under för annar låg den på manken..:crazy: den sadlen hon har på sig är ju utprovad men jag tycker inte den ser ut till att ligga 100% bra.. tycker den släpper där bak... men den ligger stil på ryggen (vilket är ovanligt på henne:p) och hon har inte haft det minsta ont i kroppen sen jag bytade till den.. hon har även fått gå med mildare bett då hon lungnat sig ... men vill ju ha en som sitter som den ska.. inte en som sitter sådär..

Vad var det där för sadel som du hade köpt? Märke? modell? Den ser fin ut!
Behöver själv en ny sadel och min hästs rygg påminner mycket om din hästs men inte riktigt lika rak, så den där modellen kanske skulle passa. Färlåt att jag gick ifrån ämnet.

När det gäller raka sadlar har du begagnade Morris & Nolan vad jag vet. Äldre Zaldisadlar är också ganska raka. de jag har provar har varit för raka för min ganska raka hästs rygg.

lycka till

om globus 38 va för bred o 36 an inget vidare så prova albion i w. Min häst som antagligen är bredare än din kunde jag omöjligt få på en globus 36 a, men 38 funkade. Och albionen i w va ngt för smal man låg iaf inte i luften som 36 an globus. Ska ju va rak också finns rätt många begagnade, kostar begagnad ungefär lika mkt som en ny globus clic.

det är en romano.. faktiskt.. jo den är fin för priset.. tror inte dom går att köpas nya längre.. börjes sålde dem för ca 2 år sedan tror jag.. så det blir att hitta en begagnad eller ringa butiken i börjes...den kostade väl 4500-5000 som ny..

Att sadeln släpper från ryggen är inget illa. En sadel ligger inte an exakt varje centimeter av bossan. Svårt att förklara var det är okej för sadeln att släppa, men på dina bilder ser det inte så farligt ut.

Låter som att Globussadlasrna du provade var för breda, men för böjda borde de inte bli.
Btw, Clic och Nice har lite annan passform. Är det någon Globus du ska prova är det Esperanzan.
Sen kan jag rekommendera andra märken också, men de blir ju dubbelt så dyra... Så prova Esperanzan i 36 och 38 och fota...

har provat den det var den jag menade men "någon på E" men det var ju inte så lätt att lista ut.. den testade jag.. synd att jag itne tog bilder.. den låg okej.. men den låg lite långt fram.. och man kunde liksom itne flytta bak den mer.. sen är det svårt att komma i väg med hästen.. mamma vill itne köra.. och styvpappa kan man ju glömma att han ställer upp..:crazy: aj ja ska försöka fixa det..

Jag bor i skåne.. utmot Åhus... Den tippade liksom fram på nått konstigt vis om man flyttade bak den..:confused: så den låg rätt långt fram för att ligga i "balans" Men den jag har nu.. tror du jag kan rida i den så länge.. har liksom ridigt barbacka ett tag nu..:p jag ser ju själv att den inte sitter 100 men tror du hon kommer ta skada.. hon har inte ont någostans efter att jag ridigt ett hård pass med den.. inte dagen efter heller.. och hon står still medans jag sadlar (vilket hon aldrig gjorde innan) jag behöver ju spara ihop lite pengar först.. innan jag har råd till en ny globus.. och även om jag köper en beg. så har jag inte dom pengarna just nu.. tror du den funkar att rida med ca 3 gånger veckan och resten barbacka?? Tack för hjälpen förresten..

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 621
Senast: ylvalill
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 620
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka