HjÄlp Mig NÅgon!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare juni_cool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 079
J

juni_cool

Min 14 åriga häst juni har aldrig stuckit iväg förut men nu har jag flyttat henne och är i desperat hjälp.Hon har börjat vägra att gå,stegra om hon inte får sin vilja igenom och dragit ner huvudet på nåt konstigt vis så att jag inte får tag på tyglarna.Jag flyttade henne över 1 månad sen till det nya stället. SNÄLLA HJÄLP MIG VILL INTE SÄLJA JUNI FÖR ÖVRIGT ÄR HON EN UNDERBAR HÄST. KRAM Natta:confused:

Sv: HjÄlp Mig NÅgon!

Det kan ju ha hänt något med henne, gått omkull i hagen etc. Så att hon har skadat sig. Därav hennes nya beetende. Det är aldrig fel att ta ut veterinär, massör etc. för att kontrollera att din häst faktiskt är ok. Beter hon sig bara konstigt när du sitter på? Då kan det vara något i ryggen som gör ont. Fundera kring när hon beter sig annorlunda och vad det i situationen som gör att hon reagerar som hon gör..... lycka till

Det enda hon gör i hagen är att stå fastfrusen i marken och äta hö ochhon har börjat sparkat i boxen när man lägger på dom andra hästarna täckenoch sånt men så fort man går in till henne så slutar hon.Tror du att det är för att hon börjar bli gammal fast 14 år är ju lite hade tänkt att starta i en lokal hopptävling i sommar för skojs skull eftersom hon har vart en bra hopphäst hoss förra ägarna.:confused: Vet du hur mkt än kirpraktor kostar?

hej
hade samma problem med min första ponny. Det var inga fel på honom, förutom att han var i trotsåldern :smirk: men det kanske man kan kalla fel ;) när han vägrade gå, tex bortanför ridhuset ...... så vände jag helt enkelt helt om och ryggade honom. Backade kanske 10 m, sen vände och försökte gå framåt. Till slut fattade bhan att det var lättare att gå framåt än bakåt :p

Jag har haft henne i minst 2 år . Jag låter henne inte bestämma och det här har kommit nu efter flytten från andra stallet där varken juni ellr jag trivdes men det gör vi nu

Jag har haft henne i minst 2 år . Jag låter henne inte bestämma och det här har kommit nu efter flytten från andra stallet där varken juni ellr jag trivdes men det gör vi nu

Hmm.. Jag vet inte riktigt om det är sant. För mig låter det som rätt tydligt att hästen på ett eller annat vis inte trivs, eftersom problemen uppkommit i samband med flytten.

Jag hade samma problem med mitt sto efter byte till en ny lösdrift- där jag trivdes utmärkt, men inte hon. Det har dock blivit såå mycket bättre efter att en till häst kom in i flocken så att de nu är fyra (=jämna par), och efter månader av träning.

För henne var det helt enkelt så att det blev för många miljöombyten på för kort tid. Hon hann avverka två beten och ett stall innan hon kom till nuvarande, så det är klart att hon kände sig vilsen, otrygg, osäker, osv. vilket kan resultera i sådana beteenden som din häst visar.

Liksom problemet kom typ 1 halv månad efter flytten tror inte att det är nåt med att hon inte trivs men tack ändå.Hon älskar en av hästarna så tror att hon trivs bra.

Liksom problemet kom typ 1 halv månad efter flytten tror inte att det är nåt med att hon inte trivs men tack ändå.Hon älskar en av hästarna så tror att hon trivs bra.

Problemen med min häst började heller inte på en gång, men efter ett par veckor.

Men som någon annan sa, ta ut en vet och kolla genom hästen. Annars får du väl ge det lite tid. Kanske gå tillbaka i utbildningen, börja om med lätta, roliga saker. Hon kanske helt enkelt inte tycker att det är kul?

Hästar kan hamna i svackor precis som vi.

Lycka till!

Hej igen.
Jag har haft massör till min ponny och betalade 500 kr, kiropraktor tror jag kostar runt 1000 kr. Jag tycker absolut att du ska ta ut veterinär och göra en "hälsokontroll". 14 år är ingen ålder, tror inte att det har med det att göra. Min ponny är 18 år och han brukar visa genom att ändra beteende att han inte mår bra. ex. nafsa i kläderna, vara grinig o lägga öronen bakåt, stanna och inte vilja gå... Det är viktigt att fundera kring när dom beter sig annorlunda och att ta det på allvar och försöka se vad som är fel. Visst kan det emellanåt vara en "fix ide" men oftast mår han faktiskt inte bra när han markerar. Har haft honom i 16 år så man märker ju med tiden vilka deras sätt är att tala om för oss att dom inte mår bra...

En tjej i stallet hade ett varmblodssto som på julaftons morgon av alla dagar fick för sig att inte gå av stallplanen. Hon stegrade och höll på tills tjejen trillade av. Då stod hon helt lugnt och kollade, tog en bra stund innan hon fick sin häst att backa av stallplanen. Det fanns inga fel på hennes häst utan hon fick en ide, HON VILLE INTE GÅ IVÄG SJÄLV, med sällskap bråkade hon inte.

[
HON VILLE INTE GÅ IVÄG SJÄLV, med sällskap bråkade hon inte.[/QUOTE]
så gör min häst jämt man får kämpa ett tag.SÅ har det vart sen juni kom till mej.tack för svaret.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka