Sv: Hjälp! Min häst bestämmer över mig!!!
Är du säker på att du gör hjälperna för framdelsvändning på ett sätt som din häst känner igen?
Ibland kan det kännas osäkert, särskilt om man är tolv år och har en stor bestämd häst (jag har också varit tolv) och då kanske man inte gör hjälperna riktigt rätt eller riktigt övertygande. Du måste nog visa övertydligt vad du menar.
:smirk:
Men, först och främst, se till att det vanliga rakt fram, stanna, vända osv fungerar klockrent och att du och din häst har kontakt. Skynda långsamt! Det är lätt att vara otålig men du bygger inte bra om grunden är dålig.
Om hon börjar gå när du ska hoppa upp, se till att du håller tyglarna ganska kort från början så du kan hålla in henne och säga "stå still" bestämt. Försök inte sitta upp igen innan hon står stilla. När hon står still ska du berömma! Glöm aldrig att berömma när hon gör rätt!
Hur är hon när du leder henne? Min häst är också nordissto och ganska dominant, om jag inte bestämmer över henne när jag leder henne eller sköter henne tar hon över när jag rider också.
Öva att leda din häst och se till att hon stannar när du vill och går när du vill. Om hon vill gå före dig, gör en volt så att hon kommer efter igen. Du kanske måste göra det hundra gånger på en halvtimme, men det är bara att jobba på.
Det kan kännas hopplöst, särskilt om du inte har någon som hjälper och peppar dig, men ge inte upp!
Lycka till!
(Och ni som inte har konstruktiva råd att komma med här, kan inte ni skriva i er dagbok eller nåt i stället? Hur kul är det att be om hjälp och bara få skit. Skärp er!

)