Sv: HJÄLP! min hundvalp åt just upp en fågelunge!
*kl*
Saken är den att allt är vad hundarna blir vana vid och blir tränade till! Min jakthund som har en enorm jaktlust springer trots detta inte och hugger i sig fågelungar/hare/råttor eller vad det nu kan vara som det rör sig om. Jag tillåter inte sånt!
Är det något som rör sig(förutom hennes vanlig vilt hon jagar så som ripa, orre, tjäder, järpe som hon står för!) så står hon nyfiket och kollar på varelsen och tittar sedan på mig ungefär som "kom och kolla"

Så även om hon ofta när vi är i skog och mark (dock inte under denna "hundförbudstid" som jag håller rätt strikt på) springer långt ifrån mig, så kan jag säga att jag har koll på vad hon sätter i sig för hon vill visa mig vad hon hittat. Men det ligger i min hunds natur att vilja ha med mig och visa mig vad hon hittat. Det ligger inte i hennes natur att sätta i sig allt möjligt så fort som möjligt och speciellt inte när det gäller levande varelser!

Fick hon godkännande av mig skulle hon säkert gnaga i sig fågeln vi skjutit också, men poängen är att det är upp till mig vad hon sätter i sig och det accepterar hon (rulla sig i äckliga kadaver är en annan sak....det fixar hon på egen hand

och är helnöjd med det

Som tur är händer det väldigt sällan....puh...)

! Sedan har jag ju genom alla övningar inför jakten och hur hon skall bete sig då, spätt på detta hur hon skall bete sig med vilda djur oavsett om det är ren eller gråsparvsunge hon hittar! Vilket jag är säker på har bidragit till hur hon betér sig idag!
Dock så tycker jag detta är en väldigt bra tråd för det visar hur fort saker och ting kan hända. Och även om man är på tomten kan det ur träden trilla ner någon fågelunge eller springa förbi en harunge eller råtta! Vi tränar så enormt mycket dressyr, bruks mm. Varför är det inte större träning på hur hundarna skall beté sig med vilt. Det är bara jakthundarna som får den träningen! Varför ingår inte detta i alla hundars dressyr? Det borde ingå i alla kurser som annordnas tycker jag för det är en väldigt viktig del, att ha koll på sin hund trots att det springer nått lockande förbi framför näsan! Och det är väldigt många som har problem med detta!
"Viltbehandlingsträning" tål att tänkas på även om man är ägare till en icke jakthund! Det finns vilt överallt i vårt avlånga land och vad som helst kan hända om vi inte har koll på vår hunds beteénde kring vilt!
Det blev lite långt detta, men nu har jag fått skriva av mig iaf