Hjälp mot knotten!!!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare puppe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 201
P

puppe

Jag tror jag blir galen snart och ponnyn med mig:mad:
Dessa förbannade knott som aldrig försvinner....
Min ponny kliar sig blodig trots eksemtäcke med huva:cry:
Huvudet är värst,och sen står han och kliar och kliar .
Vad använder ni er av för knep som skulle llindra denna fruktansvärda klåda?
För tillfället smörjer vi med bla Super bra hästsalva(grön),Helosan och ännu en sorts mjukgörande "spensalva".Använder flugspray "Fly away".
Det är hans första sommar med eksem,sa de vi köpte honom av för en månad sen.Och de har inte behandlat eksemen alls:confused:
Så den här vården har han nu fått ca en månad.
Hjälp oss snälla...

Sv: Hjälp mot knotten!!!!!

Att den får vara inne när svidknotten är som värst = gryning och skymning.

Nu vet jag ju inte var i landet du bor, men bor du söderöver lär du få stå ut med att ha eksemtäcke på hästen till in i December, om det är som vanligt. Eftersom det varierar så kraftigt med temp mellan dag och natt, är jag tacksam över Boetts uppfinning eksemregntäcket, som också har ett löstagbart luddfoder för kalla och snöblaskiga nätter, som följs av milda dagar med en massa knott. Man hinner oftast inte rycka ut i tid i gryningen, så då är det bra om hästen redan är bepansrad med täcke.
Sedan är det ypperligt för eksemhästen att själv kunna välja att gå in i skyddande byggnad med köldridå för dörröppningen/arna. Ska man ta in och ut den manuellt, är ridken att den blir stående inomhus alltför många timmar totalt på dygnet.
Ca 3 mån om året är hyfsat svidknottsfria. Förutom norröver förstås.

Det finns en aloe-vera spray för djur som lindrar effektivt.
Att döma av mina hästar är den väldigt skön att bli insmord med.
Antar att jag inte får lägga ut försäljare här då medlet inte finns i butik utan sälja via home-party. Men du kan ju PMa om du vill.
Du kan spraya i handen och sedan gnida in om det är på huvudet.

jag hade för många år sedan en ponny som förutom exemtäcke fick teldanex tabletter utskrivna av veterinären för klådan, det hjälpte honom.

Ett tips är att köra med Ökozon inför och under nästa säsong. Finns flera exemhästar där jag är uppstallad (varav en tydligen haft väldigt gravt exem) och de synns inget på dom. Dock stallas de in när knotten är igång och går med täcke.

Har hört flera som sköljer hästen med en blandning av äppelcidervinäger och vatten som ska funka som anibakteriellt och klådstillande.

Fick höra av min vet att man ska undvika Heloson speciellt där solen kommer år för gör bla huden mer solkänslig.

De värsta knottperioderna hos oss är det spring mellan hage och stall som gäller och hästarna står mycket på stall de perioderna. Sommartid med mindre knott är det utegångsstall med typ köldridå i öppningarna så de de själva går in/ut efter knott/broms/sol behov. Knott är besvärligt! På sikt har jag planer på att köpa en sån här elektronisk gas fälla för knott och mygg och helt enkelt ta bort dem den vägen vid utestallsdelen av hagen.

Tack alla för era svar!
Jag bor i Finland,så långt söderut som man kan komma,på en stor ö faktiskt:)
Jag har aldrig upplevt att det skulle finnas så HÄR mycket knott:confused:
Man blir ju galen själv då de bits så det känns som man skulle ha eld i huvudet.Så det är ju inte undra på att hästen blir halvt galen.
Vad är ökozon?
Jo jag har också funderat allvarligt på en sån där mygg och knott fångare.De är ganska värdefulla bara:( Men å andra sidan skulle det säkert vara värt varenda euro.

Hej!

Usch, jag lider verkligen med dig och hästen!
Jag har själv en eksemhäst som har grav eksem, så jag vet.

Jag har köpt probolja, probshampo o probinsektsmedel.
Hästen är så gott som problemfri.
Han går fortfarande med täcke, tas in kl 16 och går ut vid 09-tiden.
Duschar honom med Probshampot varje eller varannan vecka.
Smörjer med Probolja i mankam, svansrot, under magen,på öronen o i ansiktet varannan dag, eller vi behov.

Sprejar med insektsmedlet innan han går ut.

Det går inte att se att denna häst har eksem, han har hela manen o svansen kvar...tjock o fyllig.
Tycker dessa produkter fungerar super.(Tvättar av honom ifall han blir svettig med äppelcidervinäger.)

Du hittar dem ifall du googlar på "Probolja".

Ger honom kiselgur och linfröolja i maten(lite lite pellets grund).
Inget sött som betfor eller liknande(kan störa balansen i tarmen, som sedan kan göra eksemen värre).

Inget lätt jobb med "eksemhäst", men det går. Man måste vara koncekvent och noggrann!

Lycka Till!!!

Tack för bra råd:bow:
Jag har också börjat ge linfröolja i maten.Hoppas det lindrar lite iallafall.Har dessutom hört att det ska finnas nåt foder som innehåller alger från Island.Någon som har erfarenhet av det?Det skulle vara bra just till eksemhästar.
Hur fixar du tvättandet nu då det är lite kallare ute?Vi har ingen värme i vårt stall.Är det okej att sätta på ett täcke då bara eller?
Hurudant täcke borde det vara isåfall?

Hej!

Ja du kan ju duscha hästen och sedan stalla in och ta på ett fleecetäcke efteråt.

Glöm inte att eksemtäcket måste tvättas ganska ofta åxå (varje eller varannan vecka)

Jag undrar åxå angående dessa "Islandic Herbs".
Någon som provat?
Resultat?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 765
Senast: Madicken
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 936
Senast: Jaag
·
S
Foder & Strö Hej. :D Jag skulle bara vilja kolla om det finns någon som vet ett bra foder eller någon annan metod mot soleksem. Jag har en... 2
Svar
23
· Visningar
3 854
Senast: franzen
·
M
Hästvård Hje, jag har en viktbärande B ponny som har extrem knott eksem. Hon kliar både svans och man på kvällen när hon kommer in. Hon kliar...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: aetm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka